לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור

התקנת טלפונים; שירותי הנדסה לרדיו ולטלוויזיה; מחלקת תדרים, רישוי ותחיקה

הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
תוכניות עבודה; ציוד ושירותים; שירות לקוחות

תקציר

​התקנת טלפונים - חוסר האפשרות להיענות תוך זמן סביר לבקשות להתקנת טלפונים הרי היא עדיין בעיה מרכזית במשרד התקשורת. מספרן של הבקשות שאינן נענות גדל משנה לשנה: במארס 1978 הגיע מספר הממתינים לכ-175,000 לעומת כ-165,000 במארס 1977*. מזה כמה שנים מתקין משרד התקשורת כל שנה כ-50,000 טלפונים חדשים, בעוד שמספר הבקשות החדשות המתקבלות כל שנה גדול בהרבה: 61,000 בשנת 1976 וכ-76,000 בשנת 1977. (המשרד גם מבצע העתקות טלפונים במספר הולך וגדל משנה לשנה: 17,000 בשנת 1976 וכ-22,000 בשנת 1977). הפער בין מספר המבקשים לבין אפשרויות ההיענות מונע מן המשרד למלא את. הבקשות לפי סדר קבלתן **, ומחייב אותו להתקין טלפונים לפי סדרי עדיפות על פי קריטריונים, שנקבעו לראשונה עוד בשנת 1950.

בדו"ח שנתי 28 (עמ' 675) עמד מבקר המדינה על כך, שרשימת דרגות העדיפות שהמשרד פועל על פיה נצטמצמה משמעותה. בין הסיבות העיקריות לכך, שהיא מסובכת מדי מבחינת מספר מרכיביה, הקריטריונים הכלולים בה והמערכת הביורוקרטית הדרושה לך.פעלתה כראוי, אך בעיקר משום שהמשרד תכנן לפתח את תשתית התקשורת הקווית בעיקר עללפי שיקולים כלכליים, ועל כן, למעשה, מרבית ההתקנות שנעשו לא היו בהתאם לסדר, שהתחייב על פי דרגות העדיפות שקבע. נוכח עובדה זו המליץ מבקר המדינה לעשות לפישוט הרשימה על ידי צמצומה באופן משמעותי. כן המליץ מבקר המדינה^ פעמים מספר בעבר, להקצות משאבים שיאפשרו היענות גם לבקשות הממתינות זמן רב, נוסף על התקנה לפי הסדר הנדרש על פי דרגות העדיפות.

משרד מבקר המדינה בדק בשנת 1978 פעולות שנעשו על ידי משרד התקשורת לפתרון בעיית המחסור בטלפונים. נסקרו פעולות המשרד לבחינת סדרי העדיפויות להתקנת טלפונים; המלצותיה של ועדה ציבורית בראשית שופט, שמינה שר התקשורת לעניין זה; תכניות המשרד להרחבת השירות;  וביצוע תכנית העבודה השנתית של מחוז תל-אביב והמרכז - הגדול במחוזות המשרד - בשנת הכספים 1975- 1977. במסגרת זו נערכה גם ביקורת שוטפת באחדים מבין אזורי הנפה של מחוז תל-אביב והמרכז בדבר הטיפול בבקשות להתקנת טלפונים, הטיפול בטלפונים ציבוריים וסדרי החזקת המלאי במחסנים האזוריים. 

שירותי הנדסה לרדיו וטלוויזיה - שירותי ההנדסה שבמשרד התקשורת, האחראים על מערך ציוד, שידורי הרדיו והטלוויזיה במדינת ישראל, מפעילים את המשדרים של הרדיו ושל הטלוויזיה הכללית והלימודית, עוסקים בתחזוקה שוטפת של ציוד השידור ומטפלים בקשר שבין אולפני השידור למשדרים. את התפקידים האלה ממלאת מחלקת שידור רדיו וטלוויזיה (להלן המחלקה). ליד המחלקה פועלות מחלקות הקשר והשידור האחראיות להפעלתן של תחנות השידור במחוזות תל אביב והמרכז ויחידות נוספות במחוזות הצפון והדרום של השירות. בשנת הכספים 1978 הועסקו במחלקות וביחידות המחוזיות הנזכרות לעיל 296 עובדים.

מחלקת תדרים, רישוי ותחיקה - על פי פקודת הטלגרף האלחוטי (נוסח חדש), תשל"ב-1972(שהחליפה את הפקודה משנת 1924), קיום קשר אלחוטי פרטי בין תחנות אלחוט - קבועות וניידות - טעון רישוי מאת הממשלה. משרד התקשורת מופקד על תהליך הרישוי ומפקח על קיומם של הכללים והנהלים, שקבע להפעלתן של תחנות האלחוט, במטרה למנוע הפרעות הדדיות, להגביר את יעילות הקשר ולהבטיח שמירה על נוהלי בטחון הקשר. דרכי קבלתו של הרשיון והתשלומים בגינו פורטו בתקנות. 

הטיפול ברישוי תחנות אלחוט ובפיקוח עליהן נמצא באחריותה של מחלקת תדרים, רישוי ותחיקה (להלן: המחלקה) שבהנהלת שירותי ההנדסה. המחלקה פועלת על פי הנחיות של המועצה לקשר ואלקטרוניקה וועדותיה*. נוסף לתפקידי רישוי ופיקוח מקיימת המחלקה בחינות מקצועיות לקציני אלחוט ולחובבי ראדיו והיא מפעילה תחנת האזנה כדי לפקח על מילוי הוראות החוק והתקנות בתקשורת האלחוטית ולגלות תחנות, הפועלות ללא רשיון. תקן כוח האדם, שעמד לרשות המחלקה בשנת 1978 , מנה 15 עובדים קבועים ומספר עובדים ארעיים, לפי עומס העבודה.

המשך קריאה בקובץ המצורף.