רישום ורישוי של רכב מנועי - 1. רישוי נהגים ורישוי כל רכב מנועי דרושים לשמירה על רמת בטיחות נאותה בתנועה בדרכים, נוסף על צרכים מינהליים. ההסדרים בדבר הרישום והרישוי של נהגים ושל כלי רכב נקבעו בפקודת התעבורה (נוסח חדש), תשכ"ח-1961 (להלן- הפקודה) ובתקנות שהותקנו על פיה (להלן- התקנות). בפקודה נקבעה החובה של רישום כל כלי רכב מנועי, רישויו, חידוש הרישיון במועד שנקבע ומתן הודעה על שינוי הבעלות עליו. בעד רישיון הרכב ובעד חידושו בכל שנה יש לשלם אגרה.
על ביצוע פעולות הרישום והרישוי מופקדים שירותי נהיגה ורכב שבמשרד התחבורה, הכוללים את רשות הרישוי; הרשות פועלת באמצעות ארבעה משרדים מחוזיים - בירושלים, בתל אביב והמרכז בחיפה ובבאר שבע - ולהם 12 סניפים נפתיים. במסגרת המשרדים המחוזיים מופעלות גם שלוחות ביישובים קטנים, בהתאם לצרכים. במסגרת רשות הרישוי פועלת גם מחלקה לעיבוד נתונים ולרישום.
תקציבה של רשות הרישוי לביצוע פעולותיה השונות לשנת הכספים 1978 הועמד על כ-55 מיליון ל"י; ההוצאה בפועל בשנת הכספים 1977 הסתכמה ב-38.5 מיליון ל"י. וב1976 ב-26 מיליון ל"י. בטבלה הבאה מובאים פרטים על ההכנסה מגביית אגרות רישוי נהגים ורכב בשנים 1975- 1977, על פי הדו"חות של אגף הכספים והחשבונות שבמשרד התחבורה (במיליוני ל"י).
האגף לרכב ולשירותי תחזוקה - 1. מתפקידו של האגף לרכב ושירותי תחזוקה שבמשרד התחבורה (להלן האגף) לפקח על ענף הרכב בישראל: לקבוע דרישות טכניות לרכב לצורך רישוי הפעלתו, כלומר קביעת דגמי הרכב המותרים לייצור מקומי או ליבוא (תקינה); לפקח על ייצור וסחר בכלי רכב ומוצרי תעבורה (חלקי חילוף, אביזרים, כלים וחומרי תחזוקה לרכב) ועל שירותי התחזוקה לרכב הניתנים על ידי מוסכים. העיסוק בייצור, בסחר ובמתן שירותים בענף הרכב- מוסכים, שירותי גרירה ועוד- טעון רשיון מטעם האגף וכרוך בתשלום אגרה.
באגף שלוש מחלקות- ייצור, סחר ויבוא; שירותי רכב ומוסכים; תקינה, ומלבדן כמה יחידות נוספות: יחידת המהנדס הראשי, המטפל ביןהיתר בבעיות ייצור רכב; יחידה לטיפול ביבוא רכב; ויחידה לכלכלה, ולאמרכלות. מושבו של האגף בתל אביב, פרט ליחידת המהנדס הראשי הנמצאת בחיפה, ויחידה לטיפול ביבוא רכב שמושבה בירושלים. בסוף 1978 הועסקו באגף 49 עובדים, מהם שניים במשרות חלקיות. בשנת הכספים 1978 הסתכם תקציבו ב-8.2 מיליון ל"י; נוסף על כך אושרה לו 'הוצאה מותנית בהכנסה בסך 1.2 מיליון ל"י. ההוצאה למעשה בשנת הכספים 1977 הסתכמה ב-7.7 מיליון ל"י.
2. בתקופה אוגוסט-דצמבר 1978 נערכה באגף, לסירוגין, ביקורת, שהתרכזה בעיקר בנושאים הבאים: ייצור ויבוא כלי רכב; מוצרי תעבורה והסחר בהם; פעולות לשמירת איכות כלי הרכב; שירותי חילוץ וגרירה (ביקורת קודמת באגף נערכה בשנת 1973 והיא הקיפה את פעולות מחלקת הסחר, הייצור והיבוא ראה- דו"ח שנתי 24, עמ' 590; וממצאי מעקב בדו"ח שנתי 25, עמ' 684. בשנת 1975 נערכה ביקורת על פעולות המחלקה לשירותי רכב ומוסכים- ראה דו"ח שנתי 26, עמ' 747; וממצאי מעקב בדו"ח שנתי 28, עמ' 603).