לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור
הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
מינהל תקין; שקיפות; דוחות כספיים

תקציר

התעשיות הביטחוניות ומשרד הביטחון

פעולות הביקורת

משרד מבקר המדינה בדק את התנהלות משרד הביטחון בתחום מסוים. הבדיקה נערכה במשרד הביטחון; בתעשייה האווירית לישראל בע"מ; באלתא מערכות בע"מ; וברפאל מערכות לחימה מתקדמות בע"מ.

משרד מבקר המדינה בדק את תהליך קבלת ההחלטות בתעשייה האווירית לישראל בע"מ (להלן - תע"א) להשקיע בתחום מטוסי האימון, את בדיקות הכדאיות הכלכלית שערכה התע"א, ואת יחסי הגומלין בין התע"א לבין חיל האוויר והחלל בנוגע להצטיידות חיל האוויר והחלל במטוסי ה"ג'אבלין"

(MK-20, MK-30). הביקורת נערכה בתע"א - בלשכת המנכ"ל, בחטיבת כלי טיס צבאיים - בהנהלת החטיבה ובמפעל להב  בלשכת היועץ המשפטי ובארגון הסמנכ"ל לכספים; במשרד הביטחון - בלשכת היועצת הכלכלית למערכת הביטחון, בלשכת היועצת המשפטית למערכת הביטחון, במינהל ההרכשה והייצור; במשרד האוצר - ברשות החברות הממשלתיות; ובחיל האוויר והחלל - במטה ובלהק ציוד.

התנהלות משרד הביטחון בתחום מסוים

מבוא

בתקופה אוקטובר 2008 עד אפריל 2009 בדק משרד מבקר המדינה את התנהלות משרד הביטחון בתחום מסוים. הבדיקה נערכה במשרד הביטחון; בתעשייה האווירית לישראל בע"מ; באלתא מערכות בע"מ ; וברפאל מערכות לחימה מתקדמות בע"מ.

ועדת המשנה של הוועדה לענייני ביקורת המדינה של הכנסת החליטה שלא להניח פרק זה במלואו על שולחן הכנסת אלא לפרסם את עיקרי הסיכום שלו, בהתאם לסעיף 17 לחוק מבקר המדינה, התשי"ח-1958 [נוסח משולב].

סיכום והמלצות

במערך היחסים בין משהב"ט לתעשיות הביטחוניות הממשלתיות ממלא משהב"ט, בו-זמנית, מספר תפקידים ופועל במספר "כובעים" - לקוח, בעלים, רגולטור, ריבון ומקדם שיווק. פעולות משהב"ט ב"כובעים" אלה בתחום מסוים, ללא הגדרה ברורה של כל אחד מהתפקידים, יוצרים לא אחת טשטוש תחומים, ניגודי אינטרסים מוּבְנִים ופגיעה בערכים ציבוריים, כמו כללי מינהל תקין וניהול תקציבי וחשבונאי נאות.

במשהב"ט התפתחה זה שנים תרבות ארגונית לקויה בתחום מסוים זה, שבסיסה, ברעיון חיובי בעל ערך מוסף ומועילות למערכת הביטחון כולה. אולם, בהיעדר כללים, נהלים ואמות מידה, ותחת עמימות מובנית, נגרמת פגיעה חמורה בכללי המינהל התקין.

לדעת משרד מבקר המדינה, לא ראוי שההתנהלות כפי שעלתה בדוח תימשך בדרך זו. על משהב"ט להשתית תחום מסוים זה על אדנים ברורים של כללי מינהל תקין. לשם כך עליו לקבוע עקרונות ואמות מידה אשר יקחו בחשבון את הניסיון רב-השנים שהצטבר, ויבטיחו תהליכי החלטה שיטתיים וסדורים, מחד גיסא, תוך מתן מרחב מוגדר של שיקול דעת למקבלי ההחלטות, מאידך גיסא. בגיבושה של תשתית זו יש כדי להגדיר את גבולות הסמכות ולאפשר קיום תהליכי בקרה ושקיפות נאותים.

על משהב"ט לפעול לשינוי המצב שבו תחום מסוים זה מנוהל במשרד זה זמן רב שלא בשקיפות תקציבית וחשבונאית ותוך פגיעה משמעותית ביכולת מנגנוני הפיקוח והבקרה לפעול. יש לפעול לכך שהדוחות הכספיים של משהב"ט ותקציב הביטחון יתנו ביטוי מלא לכלל הפעולות הנעשות בתחום זה, זאת כדי להבטיח פעולה נאותה בתחום התקציבי והחשבונאי.

הדרגים הניהוליים הבכירים ביותר של משהב"ט ושל מערכי הפיתוח נדרשים למנוע המשך המצב העולה מהדוח, ולפעול לתיקונו תוך קביעת כללים ברורים ומנגנוני פיקוח ובקרה הדוקים, כדי שהדרכים למימוש הכוונה הרצויה יעוגנו, יעמדו בכללי המינהל התקין ויתרמו באופן סדור ומוסדר לפעילות מערכת הביטחון.

לאור חשיבות הנושא והשפעתו הרחבה, ראוי כי שר הביטחון יידרש לממצאים המועלים בדוח זה, לרבות בחינת המשמעויות למצב המתואר, ותיקונו היסודי על ידי המופקדים על כך.