החינוך הבלתי פורמאלי בבתי ספר על-יסודיים - פעולות החינוך בשיטות בלתי פורמאליות, כפי שמגדירן משרד החינוך והתרבות (להלן- המשרד), עוסקות בנושאים רבים. הן נועדו להביא להכרת המולדת, לטפח נאמנות לעם ולמדינה, להקנות תחושת עירנות לבעיות המדינה במיוחד בתחום החברה והבטחון, לקדם רעות ורוח צוות, לטפל כושר גופני וכושר סיבולת תוך תנועה בשדה, והרגלי סדר ומשמעת אישיים ומתן הזדמנויות- תוך הצגת אתגרים אישיים- למבחן פעולה והתנדבות אישית בתחומים אלה.
המחלקה לשל"ח (שדה לאום חברה) (להלן- המחלקה). שבאגף הנוער שבמשרד מופקדת על הפיתוח וההפעלה של מערכת זו בבתי הספר על-יסודיים ובחטיבות הביניים. במטה המחלקה הועסקו בשנת 1981 שמונה עובדים, מהם ארבעה במשרה מלאה וארבעה במשרה חלקית. המחלקה פועלת באמצעות שלוש יחידות: א) יחידת תכנים והשתלמויות, שמתפקידה להכין חומר עזר; להוציא עלונים; לכתוב ולהפיץ תכניות הדרכה ולתרגם ערכים לתכניות; לפתח כלים להגשמת היעדים החינוכיים בחברה ובשדה. ב) יחידת תכנון והנחייה, שעליה לגבש תפיסה לפעילות במישור התיאורתי והארגוני- תכנון, הכשרה והשתלמות של רכזי החינוך החברתי, מדריכי השל"ח ומחנכים; בידיה אחריות ליצירת התודעה לנושאי של"ח במערכת החינוכיכת והנחיית המנחים. ג) יחידת ארגון וביצוע המופקדת על פיתוח כלי קליטה חינוכיים- סמינרים, בתי ספר שדה; מסגרות של שירות לאומי (קטיף, שמורות טבע ויחידות צה"ל) ובסיסי אימונים ביחידות צה"ל. היחידות אחראיות אף לארגון בדרג מטה של מפעלים ארציים כגון צעדות, כנסים וחידונים.
המשך קריאה בקובץ המצורף.
בית ספר מקיפים מוחזקים - בית ספר מקיף מוחזק (להלן- בית ספר מוחזק) הוא בית ספר על יסודי, הכולל חטיבת ביניים (כיתות ז'-ט') וחטיבה עליונה (כיתות י'-י"ב) והמוחזק מבחינה תקציבית על ידי משרד החינוך והתרבות- לאמור, מרבית כספי תקציבו ניתנים לו על ידי המשרד. בית ספר מוחזק פועל בדרך כלל ביישוב פיתוח. ברוב יישובים כאלה קיים בית ספר מוחזק השייך לזרם הממלכתי; ואחר השייך לזרם הממלכתי דתי. על בית ספר כזה להציע פתרונות חינוכיים בנתיב העיוני והמקצועי (הטכנולוגי) לאוכלוסיית תלמידים מרמות סוציו-אקונומיות שונות. עליו לקלוט את תלמידי היישוב ומביניהם מספר גדול של טעוני טיפוח. על בית הספר לשקוד על קיום רמת שירות גבוהה המחייבת מבנה, מעבדה וספרייה הולמים וחבר מורים ועובדי חינוך- יועצים ומדריכים- בעלי הכשרה נאותה ומנוסים, שיתמידו בעבודתם ביישוב. הצורך בקיום לימודים והדרכה מגוונים במסגרות של כיתות וקבוצות עבודה, כשמספר התלמידים בכל מסגרת לימודית לעתים קטן למדי, הביא לכך, שעלות תלמיד בבית ספר מוחזק גובהה מזו של תלמיד בבית ספר על יסודי רגיל. עקב הבעיותף שעמן צריך בית הספר המוחזק להתמודד, תומך בו המשרד מעבר לתמיכתו בבית ספר על יסודי רגיל.
המשך קריאה בקובץ המצורף.