פיקוח על מוסכים - בתריסר השנים האחרונות חל גידול רב במספר כלי הרכב לתיקון רכב מ-כ250,000 בשנת 1970 לכ-650,000 בסוף שנת 1982 . אחד האמצעים החשובים להקטנת מספר התאונות בדרכים ולניצול יעיל של ההשקעות הגדולות במשק הרכב בארץ, הוא הבטחת תקינותם של כלי הרכב הנעים בכבישים; לצורך זה חיוני קיומה של תשתית לתחזוקה ולתיקונים ברמה ובמיומנות מקצועית נאותים. הפיקוח על מערכת זו הוא בידי מחלקת המוסכים והשמאים (להלן- המחלקה), שבאגף לרכב ולשירותי תחזוקה במשרד התחבורה (להלן- האגף). תפקידיה העיקריים של המחלקה הם: רישוי, פיתוח ופיקוח על מוסכים ומפעלים לשירותי תחזוקת רכב ואכיפת חוקי התעבורה עליהם; הסמכת מנהלים מקצועיים להם; פיקוח על ענף חילוץ וגרירה; הפעלת צו שמאי הרכב, התשמ"א-1980; ופיקוח על מוסכי השירות של יבואני הרכב. הפיקוח על יבואני הרכב וסידרי ההתקשרות שלהם עם הלקוחות, הם באחריותה של מחלקת היבוא, הפועלת אף היא במסגרת האגף. במחלקה מועסקים 19 עובדים. צוות המפקחים הארצי שבה מונה 10 עובדים; שישה עובדים נוספים מועסקים כמפקחים מחוזיים בירושלים והדרום, בחיפה והצפון, בתל-אביב והשרון, וביפו ואיילון. תקציב המחלקה לשנת הכספים 1982 נקבע ל-8 מיליון שקל בקירוב, וההוצאה בשנת הכספים 1981 היתה כ-4 מיליון שקל.
ארגון הובלה יבשתית בשעת חירום - הרשות הארצית להובלה יבשתית במשרד התחבורה (להלן- הרשות) אחראית לארגון שירותי ההובלה ביבשה למשקי האזרחי בשעת-חירום. בראש הרשות עומד המפקח על התעבורה בדרכים ופעולותיה נעשות באמצעות המחלקה לשעת-חירום באגף המפקח על התעבורה בדרכים.
הליכי הגיוס, הריתוק וההפעלה של האמצעים הדרושים למערך ההובלה היבשתית בשעת-חירום מוסדרים בעיקר בתקנות שעת-חירום (רישום ציוד וגיוסו), התשי"ז-1956; חוק הפיקוח על מצרכים ושירותים, התשי"ח-1957; חוק שירותי עבודה בשעת חירום, התשכ"ז-1967.
בחודשים ספטמבר-נובמבר 1982 ערך משרד מבקר המדינה ביקורת ברשות; נבדקו: צורכי ההובלה בשעת-חירום; מערך ההובלה הקיים, ייחדת הרכב של חברת צפע בע"מ; אמצעים להובלת דלק; ריתוק רכב למפעלים חיוניים; ההסדרים שנעשו לתחזוקת הרכב בשעת-חירום; תרגול ובדיקות כוננות.