הממשלה מעבירה מדי שנה בשנה סכומים מתקציבה לגופים ולמוסדות ללא כוונת רווח (להלן- מוסדות) כסיוע בתחומים של חינוך ותרבות, בריאות, רווחה, דת וקליטה (להלן- תמיכות).
לפני נתונים שליקט משרד מבקר המדינה, התקציב למטרה זו בשנת הכספים 1981 היה כ-10.4 מיליארד שקל, ההוצאה למעשה באותה שנה, הייתה כ-8.8 מיליארד שקל, והתקציב המקורי בשנת הכספים 1982 כ-21.0 מיליארד שקל. סכומים אלה מועברים למוסדות כהשתתפות בפעולות מוגדרות שהם מבצעים או כתמיכה כללית במוסדות, שבהם מידת המעורבות של הממשלה יותר קטנה.
למשר האוצר תפקיד מרכזי בקביעת היקף ההרשאה לתמיכות בשלב ההכנה של תקציב המדינה ובקביעת סדרי התשלום והפיקוח על ידי המשרדים.
משרדי הממשלה מעבירים את התמיכות למקבליהן לפי תחומי פעילותם ומטפלים בהגדרת קריטריונים לחלוקת התמיכות שבאחריותם, לתשלומן ולפיקוח על השימוש בכספים.
בכל שנה בודק משרד מבקר המדינה מתן תמיכות למוסדות על ידי משרדי הממשלה וממצאי הביקורת מתפרסמים בדו"חות השנתיים של מבקר המדינה* ובדו"חות ביקורת נפרדים על גופים מבוקרים אחרים- מוסדות להשכלה גבוהה, קופות חולים ** ורשויות מקומיות ***.
לפי בקשת הוועדה לענייני ביקורת המדינה של הכנסת, הגיש לה מבקר המדינה, בפברואר 1981, חוות דעת- הצעות בדבר נוהל למתן תמיכות על ידי משרדי ממשלה ורשויות מקומיות.
בחודשים מאי-נובמבר 1982 , בדק משרד מבקר המדינה, לסירוגין, את טיפול משרד האוצר בנושא תמיכות ממשלתיות למוסדות ואת הצעדים שננקטו בעקבות הצעת הנוהל, שהגיש מבקר המדינה.
באגף התקציבים ובאגף החשב הכללי נבדק התפקיד, שממלא האוצר בתחום התמיכות שנותנים משרדי הממשלה, בשלב התיקצוב, וכן הביצוע והפיקוח עליהן, נוכח מעמדו של האוצר כמשרד מנחה ומרכז. ביקורת השלמה נערכה במשרד החינוך והתרבות, במשרד העבודה והרווחה ובמשרד לענייני דתות (להלן המשרדים, שבהם נערכה הביקורת).