רשות שדות התעופה
פעולות הביקורת
ברשות שדות התעופה ובאגף לשכר והסכמי עבודה שבמשרד האוצר נבדקו סדרי פרישת עובדים ברשות, לרבות הסדרי פרישה של עובדים בכירים.
סדרי פרישת עובדים ברשות שדות התעופה
תקציר
רשות שדות התעופה (להלן - הרשות) היא תאגיד סטטוטורי הפועל מכוח חוק רשות שדות התעופה, התשל"ז-1977 (להלן - החוק), שלפיו עובדי מדינה שהועברו אל הרשות עם כניסתו של החוק לתוקף ועובדים שקיבלו מעמד של עובד קבוע עד 1.1.94 זכאים לפנסיה תקציבית. בגין חבות זו של הרשות נרשמת בדוחות הכספיים שלה עתודה לפנסיה תקציבית, והכספים המיועדים לכיסוי חבות זו מופקדים בבנקים ונרשמים בדוחות הכספיים של הרשות כיעודה. במרס 2009 היו זכאים לפנסיה תקציבית 648 עובדים פעילים ו-627 גמלאים, ובסך הכול 1,275 איש. שאר העובדים, שקיבלו מעמד של עובד קבוע מ-1.1.94, מבוטחים בקרנות פנסיה ובחברות ביטוח חיצוניות, כלומר זכאים לפנסיה צוברת.
פעולות הביקורת
משרד מבקר המדינה בדק בחודשים אפריל-ספטמבר 2009 את סדרי פרישת העובדים מהרשות ואת הליך הקמתה של קופת גמל מרכזית לקצבה. הבדיקה נעשתה ברשות, ובדיקות השלמה נעשו באגף השכר והסכמי עבודה שבמשרד האוצר (להלן - הממונה על השכר).
עיקרי הממצאים
תכניות פרישה
1. בינואר 2005 הציעה הנהלת הרשות לעובדים בני 50-63 תכנית לעידוד פרישה, שלפיה אם יפרשו 50 עובדים לפחות הם ייהנו מתנאים משופרים (להלן - תכנית הפרישה לשנת 2005). לפי נתוני הרשות, רק 31 עובדים פרשו במסגרת תכנית הפרישה לשנת 2005. הנהלת הרשות לא בחנה מדוע לא הושגו יעדי התכנית לשם הפקת לקחים לעתיד.
2. הביקורת העלתה שהרשות לא הכינה תחשיב מרוכז של החיסכון מיישומה של תכנית הפרישה האמורה לעיל לקראת הצעתה לעובדים, ולכן אי-אפשר לדעת אם היא אכן הביאה לידי חיסכון ובאיזו מידה. מידע זה גם לא נדרש על ידי הממונה על השכר, ולמותר לציין כי לא הוצג למועצת הרשות (להלן - המועצה).
3. לפי התכנית שאישר הממונה על השכר, מתן דרגת פרישה הותנה בגובה שכר העובד יחסית לשכר הממוצע במשק ובאי-קבלת דרגה בשנת העבודה שקדמה למועד הפרישה. בדיקת 13 תיקי עובדים שפרשו במסגרת תכנית הפרישה העלתה שהרשות העניקה לשמונה מהם תוספת של דרגה אחת או שתיים אף שלא עמדו בתנאים לקבלתן. הרשות נתנה לכל הפורשים הטבות נוספות שלא נכללו בתנאי התכנית.
4. הממונה על השכר התנה את מתן ההטבות לעובדים שפרשו במסגרת תכנית הפרישה בביטול תקן העובד, ולחלופין, בביטול משרה אחרת. הביקורת העלתה שאין בידי הרשות נתונים בעניין מספר התקנים שבוטלו בעקבות התכנית, ולכן אי-אפשר לדעת אם הושגו יעדי התכנית.
5. בינואר 2007 הציעה הנהלת הרשות תכנית פרישה חדשה לעובדיה, ולפי הערכותיה היו אמורים לפרוש במסגרתה 35 עובדים לפחות. בפועל פרשו חמישה עובדים בלבד.
6. תנאי הפרישה של עובדים בכירים נקבעים בהסכמי העבודה האישיים שלהם, ולפיהם זכויות העובדים יבוטחו בחברת ביטוח או בקופת גמל. נוסף על כך נקבע בהסכמים שהמועצה תהיה רשאית לאשר לפורש פיצוי בשיעור של עד משכורת של חודש לכל שנת עבודה ברשות.
בבדיקת הסדרי הפרישה של שבעת העובדים הבכירים שפרשו בשנים 2005-2008 הועלה שהרשות שילמה להם תשלומי פרישה (ובכלל זה סכומים שהפרישה עבורם לקופת גמל) בסך כ-84,000 ש"ח עד 1.44 מיליון ש"ח, שהם שווי ערך לתשלומי פרישה של 82% עד 248% משכר של חודש עבור כל אחת משנות עבודתו של העובד.
7. הביקורת העלתה שאין ברשות נהלים לגבי הטיפול בפרישה של עובד שהועסק לפי הסכם עבודה אישי.
8. לא נמצאו מסמכים המתעדים את נימוקי הנהלת הרשות להמלצתה להעניק לעובדים הפורשים תשלומים נוספים על אלו הקבועים בהסכמי העבודה האישיים.
9. להלן ליקויים שהעלתה הביקורת בעניין הטיפול בפרישת עובדים בכירים:
(א) הנהלת הרשות לא הביאה לאישור המועצה את תשלום הפיצויים המוגדלים לעובד א אף שהדבר נדרש לפי הסכם העבודה; (ב) בהסכם סיום העבודה שנחתם בין הרשות לעובד ב נקבע שישולם לו פדיון של 99 ימי חופשה, אף שהרשות לא קבעה אמות מידה לפדיון של יותר מ-55 ימי חופשה; (ג) פניות של מר גבי אופיר, מנכ"ל הרשות לשעבר, לגבי תנאי הפרישה לא הובאו לדיון במועצה, ובתיקי הרשות לא נמצאו מסמכים המנמקים זאת. נוסף על כך לא ניתנה למר אופיר תשובה בכתב בעניין בקשתו. בעקבות הביקורת הודיעה הרשות למר אופיר ב-16.11.09, שנתיים לאחר פרישתו, כי הנהלת הרשות החליטה שלא להמליץ למועצה על מתן הטבות או תשלום כספים מלבד אלו שהוא זכאי להם על פי דין. ב-25.11.09, בעקבות פניית עורך דינו של מר אופיר, דנה המועצה בבקשתו לפיצויים מוגדלים ולפדיון של יותר מ-55 ימי חופשה צבורים והחליטה לדחותה.
10. בהסכמי העבודה האישיים נקבע כי על שני הצדדים להודיע מראש על הפסקת עבודה, וכן נקבע המועד המחייב למתן הודעה מוקדמת. הביקורת העלתה כי המועצה לא קבעה אמות מידה ברורות שלפיהן תוכל הנהלת הרשות להחליט אם העובדים הפורשים זכאים לקבל שכר בגין פרק הזמן שבין המועד המחייב למתן הודעה מוקדמת ובין מועד הפסקת העבודה בלא לעבוד בפועל.
קופת גמל מרכזית לקצבה
על פי הוראות מעבר לחוק הסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנת 1997), התשנ"ז-1996, הוסמך נציב מס הכנסה לפטור את הרשות ממס על סכומים שייעדה להפקדה בקופת גמל מרכזית לקצבה ועל רווחים אחרים הקשורים לקופה זו עד שנת 2002. ממסמכי הרשות עולה שמשרד האוצר התנה את המשך מתן הפטור ממס בצעדים ממשיים של הרשות להקמת קופת הגמל. עד מועד סיום הביקורת לא הוסדר נושא הפטור ממס. ממסמך של הרשות מתחילת שנת 2009 עולה שהמס על רווחי היעודה לשנים 2003-2007 הוא 237 מיליון ש"ח, והוא עדיין תלוי ועומד.
סיכום והמלצות
הפורשים בתכניות הפרישה לעובדים לשנים 2005 ו-2007 היו מעטים מהמצופה, ומן הבחינה הזאת לא הושגו מטרותיהן. נוסף על כך הרשות לא מילאה את התנאים שנקבעו בהן ואושרו בידי הממונה על השכר במשרד האוצר. אשר על כן, לדעת משרד מבקר המדינה, על הרשות לבחון מדוע לא הושגו מטרותיהן של תכניות אלה ולהעריך מראש את מידת השגת המטרות של תכניות שיוצעו בעתיד.
סדרי האישור של תנאי פרישה של עובדים המועסקים לפי הסכמי עבודה אישיים, לרוב עובדים בכירים, מעידים על תפקוד ארגוני לא תקין של הרשות. הדבר התבטא בעיקר בהיעדר אמות מידה ונהלים לקביעת תנאי פרישה שאינם מתחייבים מההסכמים האישיים. לדעת משרד מבקר המדינה, על הנהלת הרשות לגבש מדיניות בעניין זה וכללים ברורים לכל שלב ושלב בהליך הפרישה של העובד.