לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור
הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
גיוס עובדים; מכרזים; תנאי העסקה; מינויים פוליטיים; שכר

תקציר

​במועצה המקומית באר יעקב הועסקו בינואר 2008 כ-680 עובדים, מהם כ-270 קבועים. בשנים 2004-2007 (להלן - התקופה הנסקרת) קיבלה המועצה המקומית באר יעקב 326 עובדים חדשים, מהם 105 קבועים. רובם התקבלו למשרות זוטרות בתחום החינוך והרווחה, שאין חובה לקיים מכרז לאיושן. באותה עת פרשו מהעבודה 14 עובדים קבועים.

הכללים בנושא הליכי קבלת עובדים במועצות מקומיות נקבעו בצו המועצות המקומיות (א), התשי"א-1950, בצו המועצות המקומיות (שירות העובדים), התשכ"ב-1962, ובצו המועצות המקומיות (נוהל קבלת עובדים לעבודה), התשל"ז-1977. ההוראות בצווים השונים מטרתן להבטיח שהרשויות המקומיות יאיישו משרות פנויות משיקולים ענייניים, רק על בסיס כישוריהם המקצועיים של המועמדים, וייתנו הזדמנות שווה לכל מועמד לזכות במשרה.

פעולות הביקורת

בחודשים ינואר 2008-מרס 2009 בדק משרד מבקר המדינה לסירוגין קבלת עובדים חדשים במועצה המקומית באר יעקב (להלן - המועצה); בראשה עמד במהלך הביקורת מר ניסים גוזלן, אשר החל לכהן בתפקידו בסוף שנת 2003 . בדיקות השלמה נעשו בשנת 2009. אלה הנושאים שנבדקו: אישור משרד הפנים לאיוש משרות חדשות; קבלת עובדים ללא מכרז; גיוס עובדים במכרז פומבי וקביעת תנאי העסקתם; מכרזים פנימיים; מינוי עובדים על רקע פוליטי; העסקת קרובי משפחה של נבחרים; הפיקוח של משרד הפנים על תפקוד המועצה בעניין העסקת עובדים. הביקורת נעשתה במשרדי המועצה. בדיקות השלמה נעשו במשרד הפנים.

עיקרי הממצאים

הממצאים שהועלו בדוח זה מלמדים על ליקויים חמורים בתפקודה של המועצה המקומית באר יעקב בשנים 2004-2007 בכל הנוגע לקבלת עובדים חדשים למועצה ובקביעת תנאי העסקתם. היקף הליקויים וחומרתם מעידים גם על כשל בקיום הפיקוח של משרד הפנים בתחום ניהול כוח האדם והשכר במועצה המקומית הזאת.

1. בשנים 2004-2007 איישה המועצה 105 משרות שאיושן מותנה בקבלת אישור בדבר נחיצותן משר הפנים בלא שקיבלה ממנו או מראש מינהל השירות במשרד הפנים אישור כזה.

רק באפריל 2009, לקראת סיום ביקורת זו, קיבלה המועצה ממשרד הפנים את האישורים הנדרשים לאיוש 106 משרות, אף על פי שכ-70 מהן אויישו כמה שנים לפני כן.

2. בתקופה הנסקרת קיבלה המועצה 29 עובדים בלא מכרז, כנדרש. קבלת עובדים רבים בלא מכרז משקפת הפרה גסה של הוראות הדין בנושא קבלת עובדים. בפעולת המועצה היה כדי לפגוע במידה ניכרת בעקרון השוויון ובסדרי מינהל תקין.

3. בשנת 2004 קלטה המועצה כ-70 עובדים, בניגוד להוראת שר הפנים מפברואר 2004, אשר הסתמכה על החלטת ממשלה להקפיא קליטת עובדים חדשים ברשויות המקומיות בשל הגירעון בתקציביהן.

4. היו ליקויים בשלושה מכרזים פומביים לקבלת עובדים שקיימה המועצה בשנים 2004-2007; לדוגמה, לראש המועצה הייתה זיקה לשני מועמדים שזכו במכרזים. ראש המועצה לא דיווח על כך לגורמים הרלוונטיים, ומשום כך לא התקיימה בחינה משפטית בעניין מהות הזיקה, ולא בוררה השאלה אם היה בה כדי לעורר חשש לניגוד עניינים שלו. כמו כן נמצאו ליקויים בקביעת תנאי ההעסקה של הזוכים במכרזים.

5. נמצאו ליקויים גם בשלושה מכרזים פנימיים שקיימה המועצה בשנים 2004 ו-2007; לדוגמה, לא צוינה דרגת המשרה בשניים מהם; בשניים מהמכרזים התמודדו מועמדים יחידים לתפקיד ולמרות זאת לא התייצבו בוועדת בחינה בחלוף שישה חודשים מהיבחרם לתפקיד, בניגוד לאמור בנוהל קבלת עובדים. המועצה קבעה תנאי העסקה חריגים לזוכים במכרזים אלו.

6.  37 מ-105 עובדים שהתקבלו לעבודה במועצה בתקופה הנסקרת בלא שהמועצה קיבלה אישור בדבר נחיצות המשרה היו חברים בסיעתו של ראש המועצה (מפלגת הליכוד) או פעלו לטובת הסיעה במערכת הבחירות שהתקיימה באוקטובר 2003.

7. בפברואר 2004 קיבלה המועצה עובד למשרת ממלא מקומו של מזכיר המועצה וגזברהּ בלא שפרסמה מכרז לאיושהּ ובלא שהיו לעובד הכישורים הנדרשים לתפקיד. לאותו עובד הייתה היכרות קודמת עם ראש המועצה.

8. תשעה קרובי משפחה של ארבעה חברי מועצה התקבלו למשרות שמשרד הפנים לא אישר כדין, בלא שהתקיים הליך בחירה שוויוני לאיוש המשרה. שבעה מתשעת העובדים האמורים לא ציינו בטופס הבקשה למשרה שמילאו במסגרת קבלתם לעבודה, כי יש להם קרוב משפחה המכהן במועצת הרשות.

9. משרד הפנים כשל בקיום הפיקוח על פעולות המועצה בתחום כוח האדם בשנים 2004-2007. המשרד לא היה ער לכך שהמועצה קיבלה לשורותיה - בהתעלמות בוטה מהצווים השונים שבהם נקבעו ההוראות לאיוש משרות פנויות - 326 עובדים, רובם אמנם למשרות זוטרות בתחום החינוך והרווחה שאין חובה לקיים מכרז לאיושן, אך גם עשרות עובדים לתפקידי ניהול ופיקוח, בלא שפרסמה מכרזים (למעט שלושה) ובלא שקיבלה מהמשרד את האישורים הדרושים.

סיכום והמלצות

דוח זה חשף תפקוד לקוי ביותר של המועצה המקומית באר יעקב בקבלת עובדים לשורותיה. מדובר בליקויים בעשרות פעולות במשך שנים מספר, דבר המשווה לעניין חומרה יתרה. העובדה שהדבר התבצע שלא בידיעת משרד הפנים מלמדת שהיה כשל ממשי בפיקוח של המשרד בתחום כוח האדם.

המצב חמור ביותר גם משום שבמסגרת תהליך קבלת חלק מהעובדים לעבודה במועצה נעשו פעולות רבות שחרגו במידה ניכרת מהוראות הדין ומהנהלים: מינוי עובד לתפקיד שאין לו כישורים מתאימים למלאו לפי הגדרת התפקיד; קבלת עובד למשרה שלא לפי אישור ממשרד הפנים; בחירת עובדים לתפקיד שלא באמצעות מכרז; אי-בחינת הזיקה הפוליטית בין מועמדים לתפקיד ובין ראש המועצה קודם לבחירתם; הענקת תנאי העסקה חורגים לעובדי מועצה.

ראש המועצה מסר בתשובתו למשרד מבקר המדינה בנובמבר 2009 כי המועצה והוא, העומד בראשה, לא היו נקיים מפגמים; את הפגמים האמורים הוא הורה להסיר והוא והמועצה פועלים לתיקונם בעתיד וככל שנדרש הדבר - גם למפרע.

משרד מבקר המדינה סבור כי על משרד הפנים לבחון את המקרים החריגים במיוחד שצוינו בדוח זה, ולשקול אם עליו להפעיל את סמכותו לפי סעיף 26 לצו המועצות המקומיות (שירות העובדים), התשכ"ב-1962, אשר לפיו אם נתקבל אדם לשירות ברשויות המקומיות בניגוד לצו זה או שלא על פיו, חייב מי שקיבלו לעבודה או מי שהורה לשלם לו משכורת, להחזיר לקופת הרשות המקומית כל סכום ששולם.

המועצה נדרשת להפיק את הלקחים הדרושים ולהקפיד הקפדה יתרה כי קיום הליכי קבלה של עובדים יהיו בהתאם להוראות הדין. כמו כן על משרד הפנים להדק את הפיקוח שהוא מפעיל ברשויות המקומיות על מנת שליקויים מעין אלה לא יישנו.