לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור

קביעת תנאי שכר והעסקה; גביית התמורה בעסקאות ייצוא; הזמנות בשיטת "זמן וחומרים"

הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
הסכמי עבודה; גביית תשלומים; פיקוח; בקרה

תקציר

​קביעת תנאי שכר והעסקה - התעשייה הצבאית (להלן התע"ש), היא יחידת סמך של משרד הביטחון (להלן המשרד), העוסקת בייצור ובפיתוח של נשק, תחמושת ומערכות נשק. תוצרת התע"ש נועדה לאספקה למערכת הביטחון ולייצוא. התע"ש מעסיקה כ-13,500 עובדים במספר רב של מפעלים הפזורים ברחבי הארץ.

בשנת 1983 בדק משרד מבקר המדינה בהנהלת התע"ש, בעיקר באגף כוח אדם ומינהל, היבטים שונים של קביעת תנאי שכר והעסקה, לרבות יחסי גומלין עם המשרד, עם משרד האוצר ונציבות שירות המדינה. בדיקות משלימות נערכו ביחידת הממונה על מערכת הביטחון, שבנציבות שירות המדינה (להלן הממונה), וביחידת הממונה על השכר במשרד האוצר. 

גביית התמורה בעסקאות ייצוא - התעשייה הצבאית (להלן התע"ש) עוסקת בייצור, במחקר ובפיתוח של מערכות נשק, תחמושת וציוד צבאי עבור צה"ל ומערכת הביטחון. התע"ש גם מייצאת חלק ממוצריה, דבר המסייע לה לנצל ביעילות גדולה יותר את אמצעי הייצור. הייצוא גם מאפשר לווסת את קצב הייצור בתקופות של רגיעה או צמצומים בהזמנות מערכת הביטחון. בהדרגה הפך הייצוא לגורם חשוב בפעילותה של התע"ש, משקלו בסל האםפקות שלה גדל, והוא מהווה מקור הכנסה משמעותי לתע"ש ולמדינה. בשנים האחרונות היווה חלקו של הייצוא כ-60% מכלל המכירות של התע"ש, והוא הגיע לכ-300 מיליון דולר לשנה. 

על פי הנתונים של התע"ש היקף הייצוא שלה, בדולרים קבועים *, לא השתנה במידה משמעותית בשנות הכספים 1978- 1982.  משקלו היחסי של הייצוא מתוך ס"ה המכירות נע באותן השנים, בין 55% ל-62%. הרווח מעסקאות הייצוא היווה את חלק הארי בסך כל הרווחים של התע"ש. בשנים האחרונות חלה ירידה בשיעור הרווח מעסקאות הייצוא. החל בשנת הכספים 1981 חלה גם ירידה משמעותית בהיקף ההזמנות לייצוא.  מאחר שחלק מההזמנות הן רב-שנתיות, תהיה לירידה בהיקף ההזמנות השפעה על היקף המכירות לייצוא בשנים הבאות. התע"ש הסבירה מצב זה בקשיים כלכליים במדינות רבות ובתחרות גדלה והולכת על שווקים.

המשך קריאה בקובץ המצורף.

הזמנות בשיטת "זמן וחומרים" - משרד הביטחון קבע מדיניות לרכישת מוצרים ושירותים בדרך של משא ומתן והתקין הוראות הרכשה בהתאם לעקרונות שנקבעו. ההוראות מפרטות מספר שיטות להתקשרות בין משרד הביטחון (להלן- המשרד) לבין הספקים השונים. במקרים בהם לא נקבע תקן של שעות עבודה וחומרים כגון: פיתוח או ייצור ראשוני, מתן שירותים, תיקונים ואחזקה, תיעשה ההתקשרות בשיטה של "זמן וחומרים".
על-פי שיטה זו, נקבע התשלום ליצרן או נותן השירות לפי מכפלת שעות העבודה בפועל בתעריף שעה מוסכם מראש. עבור החומרים מקבל היצרן החזר עלות בתוספת רווח בשיעור נמוך. תשלומים אלה מוגבלים מראש להיקף הכספי המצוין בכל הזמנה. בשנת הכספים 1981 ו-1982 היו 10% עד 20% מס"ה התקשרויות עם התעשיה הצבאית (להלן- התע"ש) בשיטת זמן וחומרים והסתכמו במאות מיליוני שקלים. 

בחודשים מארס-יולי 1983 בדק משרד מבקר המדינה את הסדרים לקביעת מחיר לשעה בשיטת זמן וחומרים ואת הליכי ההתחשבנות והדיווח שנקבעו בין התע"ש לבין המשרד לגבי הזמנות אלו. הבדיקה נערכה בחטיבות לייצור נשק ולייצור תחמושת של התע"ש; בהנהלת תע"ש; בשלכת היועץ הכלכלי למשרד הביטחון ובמינהל ההרכשה של משרד הביטחון (להלן מנה"ר).