לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור

בתי המלאכה – אחזקת קרונות וקטרים; אחזקת מתקני איתות ובטיחות

הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
אחזקה; רכבת

תקציר

פעולות ביקורת

בהנהלת הרכבת ובאגף המכונאות נערכה ביקורת על פעולות האחזקה בבתי המלאכה העוסקים בבדק קרונות וקטרים; באגף התקשורת נערכה בדיקה על דרכי אחזקתם של המתקנים לאיתות ולבטיחות.

בתי המלאכה - אחזקת קרונות וקטרים

ריכוז ממצאים

רובם הגדול של הקרונות שהיו טעונים בדק לא עברו אותו כנדרש; חלק ניכר מהם לא נכללו בתכניות הבדקף ובחלק מאלו שנכללו בתכניות הוא לא בוצע.

ב-650 קרונות משא המהווים יותר ממחצית ממספר הקרונות שהופעלו, לא בוצע בדק מתוכנן (תקופתי ובינוני), בפרק זמן העולה על חמש שנים.

לא היה קשר בין הסטנדארים לביצוע בדר לבין התכנון והביצוע בפועל, כך שהופעלו קרונות בלא בדק,דבר שהיה בו כדי לגרום תקלות ותאונות בפועל, לרבות שימוטים.

אי ביצוע הבדק הדרוש במועדו,במשך שנים רבות, תרם להתבלות מואצת של הקרונות. קרונות שהתבלו הועברו לשיקום או שהוצאו מן השירות.

הנתונים על שעות העבודה שהושקעו ב-1984,בבדק מתוכנן, הצביעו,שהשעות שהושקעו למעשה, נפלו בשיעור של 24%-37% ממספר שעות העבודה שתוכננו.

שעות העבודה שהושקעו למעשה בבדק היוו, ברוב המקרים,חלק קטן בלבד מכלל השעות שבהן שהו הקרונות בטח בתי המלאכה, ומן השעות שבהן היו הקורנות בתהליך עבודות הבדק.

במרוצת שנוץ השבעים והשמונים חלה ירידה חדה - כדי מחצית ויותר - של הבדק שבוצע בבתי המלאכה, ואילו מספר העובדים ירד ב -20%,וההוצאה על בדק, בשקלים מותאם לאינפלציה, בשיעור 17%.

בדק הקטרים מבוסס בעיקר על מספר הקילומטרים שהם נוסעים ולא על התקופה שחלפה בין בדק לבדק לפי הוראות היצרן, דבר שהקטין עד כדי 50% את מחזוריות הבדק המתוכנן.

בחלק ניכר מן הקטרים הראשיים ומקטרי העיתוק לא בוצע בדק כפי שתוכנן.

נמחקו מהמלאי קרונות שניזוקו, בלא שנתבקש לכך כנדרש, אישורו של החשב הכללי שבמשרד האוצר.