הטיפול בבעיית השימוש וההפצה של סמים - מניעת הפצת סמים והשימוש לרעה בהם הוא תחום טיפולם של מספר משרדי הממשלה. משרד מבקר המדינה ערך ביקורת במשרדי הממשלה הנוגעים לנושא וממצאי הביקורת המפורטים מובאים בדו"ח זה.
משטרת ישראל מפוקדת על אכיפת החוק ותפקידיה כוללים מניעת יבוא הסם, הסחר, האחזקה והשימוש בו, והעמדת העבריינים המעורבים בעבירות לדין. בשנת 1985 תפסה המשטרה כ-4,500 ק"ג חשיש וכ-6.8 ק"ג הרואין, כמו כן נפתחו באותה שנה כ-2,800 תיקים בגין סחר בסמים (חשיש והרואין) וכ-5,200 תיקים בגין שימוש בסמים (חשיש והרואין).
מערך המודיעין במשטרה - תפקידו של מערך המודיעין במשטרה הוא לחשוף עבירות ולספק שירות מידע ליחידות המשטרה, בעיקר בנושאים שבטיפול מערך החיקורת. מערך המודיעין עוסק באיסוף מידע מודיעיני נרחב ככל האפשר על יעדים עבריינים, בניתוח ובהערכה של הידיעות המודיעיניות ובאגירת המידע במחשב בדרך, שתוכל לשרת את כל המערך המשטרתי.
א. מתפקידו העיקרו של רכז המודיעין הוא לגייס מקורות מודיעיניים ולקיים עמם קשר קבוע כדי לקבל ידיעות, שבעקבותיהן ניתן להפעול כדי להעמיד לדין עבריינים ולסגור מוקדי פשיעה. חלק מרכזי המודיעין במרחבים שנבדקו לא עברו הכשרה מודיעינית כל שהיא. הדבר מתבטא בעבודת כיסוי לא מקצועית על היעדים שנקבעו. חוסר ההכשרה לא רכזי המודיעין באה לידי ביטוי באיכות הידיעות המודיעיניות המתקבלות מהשטח ובטיב כסוי היעדים. תחנות המשטרה שמרחב ד' לא הכינו במשך חודשים מספר דו"חות על תפוקת רכזי מודיעין כנדרש בהוראות ממ"ן.
ב. על פי הנהלים וההנחיות, מערך מודיעיני חייב להתבסס בעיקר על מקורות קבועים ובאופן משני על מקורות מזדמנים. ביחידה המרכזית (ימ"ר) במחוז א' היו פחות מדי מקורות מודיעיניים ביחס למקורות המזדמנים. עד יולי 1986 לא היה ביידי ימ"ר שבמחוז א ריכוז נתונים על תפקודת המקורות המודיעיניים בתחומו.
ג. המגעים בין רכז המודיעין למקור הקבוע מבוססים על קשר אישי, רצוף. במחוז א' ובמרחבים שנבדקו לא היה בחלק מהמקרים קשר רצוף עם המקורות המודיעינים. הפגישות היו נדירות; לעתים עברו מספר חודשים עד שנה מפגישה לפגישה.
ד. במחוז א' על מרחביו ובמרחב נוסף שנבדק, כמחצית ממספר הידיעות המודיעיניות, שהועברו לטיפול ליחידות האופרטיביות, לא טופלו. במחצית השנייה היו ידיעות לא מעטות, שטופלו ביחידות זמן רב לאחר מועדי קבלתן דבר שיתכן שהביא לתוצאות לא חיוביות.
ה. תנאי העבודה הפיסיים במשרדי ענף המודיעין במחוז א', במרחב א' וכן במרחב ד' לקויים. במרחב א' ובמרחב ד' היו הפסקות חשמל תדירות, שהפריעו את הפעלת המסופים הן בהזנת מידע מודיעיני והן בשליפתו.
ו. תחלופת העובדים במרכז הרישום שבענף המודיעין במחוז א' גבוהה. בשנים 1984-1985 פרשו כ-78% מבין העובדים בתקן. מצבת העובדים במועד סיום הביקורת עמדה על כ-64% מהתקן. בשל חוסר ממושך בכוח אדם היה בעת הביקורת פיגור מצטבר בהזנת נתוני מסמכים למחשב.
ז. ביצוע האזנה בטלפון בעקבות קבלת צו בית משפט מחייב את אישור ראש מ"מן הניתן על גבי טופס. במפלג המודיעין בימ"ר שבמחוז א' שמורים טפסים חתומים בידי ראש ממ"ן על החלק. בנסיבות אלו קיימת אפשרות של שימוש לרעה בטפסים, ללא קבלת אישור מראש.
ח. במרחב ב' לא הועסקה "פקידת מצוי מידע" במשך חודשים מספר. בשל כך לא תמיד הוערך כראוי המידע המודיעיני שהגיע למרחב.
ט. מיפוי פגיעה לא נוהל כנדרש על פי הנהלים. במרחב ג' ובמרחב ד' לא הוכנו במשך מספר חודשים סקירות חודשיות.
י. בחלק מהמרחבים שנבדקו לא נוהלו כדרוש על פי הנהלים לוחות מעקב חודשיים אחר יעדים ומאתרים.
יא. תיקי היעדים והמאתרים במרחבים ובתחנת המשטרה שנבדקו לא נוהלו בהתאם להוראות ולנהלים.