תחום שיפוטה של המועצה המקומית מר'אר (להלן - המועצה) הוא כ-23,000 דונם. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מנתה אוכלוסיית מר'אר בדצמבר 2010 20,436 תושבים. המועצה מדורגת ברמה 3 בדירוג החברתי-כלכלי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.
ראש המועצה המכהן עו"ד פריד ג'אנם נבחר לראשות המועצה בנובמבר 2008. לראש המועצה סגן ללא שכר, ובמועצה 13 חברים בהם ראש המועצה. יצוין כי חלק מממצאי הביקורת נוגעים לתקופת כהונתו של ראש המועצה הקודם מר זיאד דגש, שגם שימש ממלא מקומו של ראש המועצה המכהן עד יוני 2011.
פעולות הביקורת
בחודשים ספטמבר 2011 עד מאי 2012 עשה משרד מבקר המדינה ביקורת על פעולות המועצה בשנים 2008-2011. הביקורת התמקדה בנושאים האלה: התקשרויות ורכש, שכירת מבנים ודאגה לבטיחותם, מצב התשתיות הפיזיות במתקנים שכורים המשמשים לגני ילדים, ניגוד עניינים בהתקשרויות עם קרובי משפחה של חברי מועצה וחובות של תושבים וחברי מועצה.
עיקרי הממצאים
התקשרויות המועצה
התקשרות עם חברות סלולריות: הביקורת העלתה כי בתקופה של כשנה ושמונה חודשים, מיולי 2008 עד מרץ 2010, ביצעה המועצה שלוש עסקאות של רכישה ושדרוג של מכשירי טלפון נייד וכן מעבר מחברה לחברה בעלות ניכרת של כ-390,000 ש"ח. ההתקשרויות נעשו בלי שהמועצה ביקשה הצעות מחיר קודם שחתמה על הסכמי ההתקשרות כמתחייב ובלא שקיימה מכרז זוטא, אף על פי שסכומי ההתקשרויות חייבו זאת.
התקשרות עם חברת גבייה: באפריל 2008 התקשרה המועצה עם חברת גבייה (להלן - החברה) לשם הטלת עיקולים על חשבונות הבנקים של התושבים החייבים לה כספים. על כל עיקול שהחברה מבצעת גובה המועצה מכל חייב 220 ש"ח - 150 ש"ח עבור החברה, על פי ההסכם עמה, ו-70 ש"ח עבור המועצה. ההתקשרות נעשתה בלי שהמועצה פרסמה מכרז זוטא ופנתה לחברות אחרות כדי לקבל הצעות מחיר. בהסכם ההתקשרות גם לא נקבע מועד סיום ההתקשרות.
מהנתונים עולה כי התעריף המשולם לחברה גבוה פי שלושה מהסכום שנקבע במכרז החברה למשק וכלכלה של מרכז השלטון המקומי. ממאי 2008 עד דצמבר 2011 גבתה המועצה מהחייבים כ-860,000 ש"ח בגין עיקולים, ומהם העבירה לחברת כ-590,000 ש"ח.
ביצוע הרכש
הביקורת העלתה כי מנהל מחלקת הרכש במועצה לא הכין תחזית צריכה לכל רבעון. ועדת הרכש והבלאי (להלן - ועדת הרכש) אינה קובעת את הפריטים האמורים להיכלל בתכנית הצריכה התקופתית, ולא כל הרכישות מובאות לפניה לאישור כמתחייב. למנהל הרכש אין רשימת ספקים שאישרה הוועדה והוא אינו מדווח לה כנדרש; כמה מהרכישות שביצעה המועצה - קנייה של חומרי ניקוי, חומרי בניין, מוצרי מזון, דלק ושירותי דפוס ופרסום - נעשו באמצעות ספקים קבועים ללא קבלת הצעות מחיר מספקים אחרים.
עוד העלתה הביקורת כי ניהול הרכש במועצה נעשה ללא מעקב ובקרה, ולכן קיים חשש לבזבוז כספי הציבור.
שכירת מבנים
המועצה נוהגת לשכור מבנים מתושבי המקום, בעיקר לשימושן של מחלקת החינוך ושל מחלקת הרווחה, לצורך הפעלת גני ילדים ומועדוניות משפחתיות.
נמצא כי שכירת כל המבנים בשנים 2009-2011 נעשתה ללא סקר צרכים ובלי שהמועצה בדקה חלופות כדי לבחור בחלופה ההולמת ביותר את צרכיה. במועצה לא נמצאו מסמכים הנוגעים לתהליכי קבלת ההחלטות ולדיונים שקדמו להתקשרויות עם בעלי המבנים, המאפשרים לבחון אם המועצה ניהלה הליך תקין בכל הנוגע לשכירת המבנים.
עוד נמצא כי המועצה התקשרה עם בעלי המבנים בלי לקבל חוות דעת כתובה מהיועץ המשפטי שלה, וזאת בניגוד להוראות חוק הרשויות המקומיות (ייעוץ משפטי), התשל"ו-1975.
הועלה כי כמה מהמבנים ששכרה נבנו ללא היתרי בנייה מהוועדה המקומית לתכנון ולבנייה גליל מזרחי, וממילא לא הוצא להם אישור אכלוס (טופס 4) על פי חוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965. המבנים מחוברים לרשת החשמל באופן לא חוקי. חיבור זה נעשה בלי שהתקיימו ההליכים החוקיים המבטיחים בקרה על העמידה בתקנים ועל יישום הוראות הבטיחות בתחום זה.
אף שהמועצה הפסיקה את השימוש בכמה מהמבנים השכורים, היא המשיכה לשלם דמי שכירות לבעלים במשך תקופות שונות.
ניגוד עניינים בהתקשרויות עם קרובי משפחה של חברי המועצה
שכירת מבנה בבעלות אחיו של ראש המועצה לשעבר: הביקורת העלתה כי בדצמבר 2008 חידשה המועצה הסכם התקשרות שנחתם עם שני תושבי הכפר לשכירות מבנה בבעלות אביהם ונמצא בסמוך למבנה המועצה לשימוש שירותי קהילה. בהסכם צוין כי דמי השכירות החודשיים יעמדו על 1,790 ש"ח, לא כולל מע"ם, ותקופת השכירות נקבעה לכשנתיים. במועד הקודם של חידוש שכירת המבנה בינואר 2006, הבעלים הרשום של הנכס היה אחיו של מר זיאד דגש שכיהן באותו מועד כראש המועצה.
ההתקשרות לא הובאה לאישורה של מליאת המועצה, וממילא המועצה לא פנתה לשר הפנים כדי לקבל את אישורו כנדרש.
התקשרות עם חברה ג': בספטמבר 2010 חתמה המועצה על זיכרון דברים עם חברה ג' שתקופו לשנה לשם קבלת שירותי פיקוח על הבטיחות במוסדות החינוך ובמוסדות המועצה.
נמצא כי אחיו של בעליה ומנהלה של חברה ג', שימש עד כשלושה שבועות לפני ההתקשרות חבר מועצה מטעם סיעתו של ראש המועצה הנוכחי, עו"ד פריד ג'אנם, ושובץ במקום השני ברשימתו.
המועצה לא בדקה אם לחברה ג' ניסיון בתחום הבטיחות ואם היא אכן רשאית על פי כל דין לבצע את הפיקוח, ולא נמצאו במועצה מסמכים המוכיחים כי לחברה ניסיון בתחום זה. הועלה כי לבעליה של החברה אין ההכשרה המקצועית הנדרשת, וממילא הוא לא קיבל את אישורו של משרד החינוך לשמש מנהל בטיחות במוסדות החינוך של המועצה.
בטיחותם של המבנים השכורים שבשימושה של המועצה
מצב התשתיות הפיזיות במבנים שכורים המשמשים לגני ילדים: נמצא כי עשרה מבנים ששכרה המועצה להפעלת גני ילדים היו דירות מגורים שלא יועדו לאכלוס כיתות גן, והתנאים בהן אינם עומדים בהוראות חוזר מנכ"ל משרד החינוך ובהוראות הקבע של המשרד. נמצא כי רוב הגנים שנבדקו היו בקומת עמודים מפולשת שבה נבנו קירות בין העמודים. המועצה לא שינתה את ייעודם, וממילא הם נבנו ללא היתר בנייה.
עוד נמצא כי המבנים אינם עומדים בקריטריונים לתכנון ולהקמה של גני ילדים. ברובם השטח הבנוי ושטח החצר קטנים מהנדרש בגן ילדים תקני, ועל פי רוב אין בהם התשתית הפיזית הנדרשת כמו מקלט, שני שערים, שתי דלתות, דרכי גישה נוחות וגדר. להלן פירוט הממצאים:
צפיפות בגנים: ברוב גני הילדים שנבדקו היו חצרות משחקים קטנות מהנדרש. בחמישה מעשרת הגנים שנבדקו לא הייתה כלל חצר משחקים, וילדי הגן נאלצו לשהות בתוך הגן כל היום.
דלתות הגנים: הדלתות ברוב גני הילדים שנבדקו, הן בדלת הראשית והן בדלתות הפנימיות, אינן תקינות, ובכמה מהן אף לא הותקנו כל האביזרים הבטיחותיים הדרושים כמו מגן אצבעות, בלם דלת ומנגנון להאטת הדלת בסגירתה. זאת ועוד, אין בגנים האמורים דלת נוספת שתשמש פתח מילוט נוסף ותמנע סכנה של הילכדות בתוך המבנה בשעת חירום.
מטבח תקני: בכל גני הילדים שנבדקו לא הופרד המטבח מחדר הלימוד.
מתקני משחק: בכל חצרות גני הילדים שנבדקו לא הותקנו כל מתקני המשחק הנדרשים וגם ולא מתקנים לפעילות ספורטיבית.
מתקני חשמל ומתח גבוה: כמה מגני הילדים שנבדקו סמוכים לקווי חשמל (קווי מתח גבוה); כמה משעוני החשמל וגם חוטי חשמל, המצויים בקרבת הילדים, היו חשופים. מאחר שמדובר במבנים שכורים המחוברים לרשת החשמל באופן בלתי חוקי קיימות תקלות רבות באספקת החשמל לאותם הגנים. כתוצאה מכך בחלק מימות החורף לא הופעל חימום ובחלק מימות הקיץ לא הופעל קירור, דבר העלול לפגוע ברווחת הילדים ובבריאותם.
תחזוקת המבנים: תחזוקת המבנים בגני הילדים שנבדקו לקויה ביותר. בכמה מהם אין די חלונות והגנים אינם מאווררים ומוארים במידה מספיקה, ולכמה מהגנים חודרים בחורף מי גשמים הגורמים לרטיבות ולעובש בקירות.
מקלטים ומרחבים מוגנים: בתשעה מעשרת גני הילדים שנבדקו לא היו מקלטים ולא נבנו מרחבים מוגנים. רק בגן אחד היה מקלט, אבל דלתו הוסרה וחלונו נאטם ביריעות פלסטיק.
חובות של חברי מועצה
נמצא כי בשנים 2008-2011 יתרת הפיגורים בתשלומי אגרת מים וארנונה למועצה הסתכמה בכ-41 מיליון ש"ח; שיעורי הגבייה היו נמוכים ובמגמת ירידה ונעו בין 19% ו-24% בשנת 2008 ל-10% ו-12% בשנת 2011. הביקורת העלתה כי בין החייבים היו שלושה חברי מועצה שלא הסדירו את תשלום חובותיהם למועצה וצברו חובות גדולים שהסתכמו בכ-507,000 ש"ח.
סיכום והמלצות
ממצאי הביקורת מעלים ליקויים רבים בפעילותה של המועצה הנוגעים לנושאים מהותיים של ניהולה כמו התקשרויות ורכש, שכירת מבנים ודאגה לבטיחותם, ניגוד עניינים בהתקשרויות עם קרובי משפחה של חברי מועצה וחובות של תושבים וחברי מועצה. כמה מהליקויים כבר נמשכים מספר שנים.
על המועצה לבדוק באופן מעמיק את כל הקשור לנושא ביצוע הרכש וניהולו ולפעול בעניין ההתקשרויות על פי דרישות החוק שעניינן פרסום מכרז זוטא או מכרז פומבי וקבלת הצעות מחיר.
משרד מבקר המדינה רואה בחומרה את מצבן של התשתיות הפיזיות בגני הילדים ואת תחזוקתם הלקויה המסכנים את שלום הילדים הלומדים בהם. על המועצה ומשרד החינוך לתת את הדעת למצב העגום הזה ולפעול לאלתר לתיקון הליקויים ולדאוג שמוסדות החינוך הפועלים במבנים שכורים יתוחזקו כראוי, יצוידו כנדרש ויעמדו בקריטריונים הקבועים בחוזרי מנכ"ל ובתנאי הבטיחות הקבועים בחוק. על משרד החינוך לפעול בשיתוף משרד הפנים והמועצה למציאת פתרון קבוע לסוגיה.
המועצה נדרשת לפעול בשיתוף עם משרד הפנים, לבדיקת הממצאים שהועלו, לרבות ניגוד עניינים של חברי המועצה וגביית חובות מתושבים ומחברי מועצה, ולנקוט את כל האמצעים העומדים לרשותה לתיקון הליקויים.