מֶטְרוֹלוֹגְיה היא מדע העוסק בקביעת משקלות ומידות וכן ביצירת תקנים לגביהם ולגבי מכשירי מדידה. המדידות חיוניות בתחומים רבים: החל בבקרת הייצור, דרך מדדים שונים של איכות הסביבה ובדיקות מתחום בריאות הציבור, וכלה בהתאמת מוצרים לתקנים מקובלים לצורך הגנת הצרכן והבטחת ההגינות המסחרית. סמכות המדינה בתחום המטרולוגיה החוקית נגזרת מכוח פקודת המשקלות והמידות, 1947 (להלן - הפקודה), ומכוח תקנות המשקלות והמידות, התשכ"ג-1963 (להלן - התקנות). הטיפול במטרולוגיה חוקית בישראל, ובכללו באכיפת החוק, נעשה בידי היחידה למשקלות, מידות וסטנדרטים (להלן - היחידה) שבמשרד התעשייה, המסחר והתעסוקה (להלן - משרד התמ"ת או המשרד). בראש היחידה עומד המפקח על משקלות ומידות (להלן - המפקח).
פעולות הביקורת
דוח מבקר המדינה משנת 2007 (להלן - הדוח הקודם) עסק בבדיקת פעולות היחידה והעלה ליקויים בתפקודה ובתפקוד המחוזות המטפלים בנושא. בחודשים ינואר-נובמבר 2012 בדק משרד מבקר המדינה את פעילות היחידה בכל הנוגע לאכיפת החוק (להלן - הדוח הנוכחי או הביקורת הנוכחית), לגביית אגרות ולהפעלת מעבדה מטרולוגית באמצעות המעבדה הלאומית לפיזיקה, שהיא יחידת סמך של משרד התמ"ת (להלן - המל"פ). בכלל זה נבדקו הפעולות שנעשו לתיקון הליקויים שהועלו בדוח הקודם. הביקורת נעשתה במשרדי היחידה, ובדיקות השלמה נעשו במחוזות משרד התמ"ת בירושלים, בתל אביב, בחיפה ובבאר שבע וכן במל"פ.
עיקרי הממצאים
1. הפקודה לא עודכנה מאז נחקקה בשנת 1947, והתקנות משנת 1963 עודכנו בפעם האחרונה ב-2006. בדוח הקודם צוין כי משרד התמ"ת עמל במשך שנים לגבש הצעת חוק חדשה לתחום המשקלות והמידות. הביקורת הנוכחית העלתה כי המשרד טרם סיים את הכנת הצעת החוק.
2. היחידה מקיימת פיקוח מטרולוגי במספר מצומצם של תחומים. תחומים אחרים - שהם בעלי חשיבות רבה לצרכנים, כגון מוני גז ומוני חשמל - אינם בפיקוח מטרולוגי ממשלתי.
3. המשרד כמעט לא נקט הליכים משפטיים נגד בעלי עסק שעברו לכאורה על הוראות הפקודה ותקנותיה.
4. אף על פי שהמפקח נושא באחריות לביצוע החוק, אין לו סמכות מינהלית לקבוע את פעולות הפיקוח של עובדי היחידה במחוזות; סמכות זו נמצאת בידי מינהלי המחוזות.
5. היחידה מתקשה לפקח על חלק גדול ממאזני הגשר, שכן חלקם מושכרים או מועברים בין עסקים שונים, ולכן אין ביכולתה לאתר אותם ואת בעליהם, והיא אינה עושה במאזניים אלה אימות דיוק. תדירות הבדיקות המטרולוגיות של מכשירים לשקילה ולמדידה - מאזני גשר ומשאבות דלק - נמוכה מזו שקבע המפקח, ותדירות בדיקת מכשירים לשקילה ולמדידה של מוצרים ארוזים מראש נמוכה ביותר, והם כמעט אינם נבדקים. ליחידה אין אפשרות לחסום גישה אל מנגנוני מדידה במכשירי המדידה האלקטרוניים, שהם רוב המכשירים בשוק כיום - דבר שיכול לאפשר לבעליהם או למשתמשים בהם להתערב בכיולם ולפגוע באמינות המדידה.
6. היחידה גובה מבתי עסק יותר משמונה מיליון ש"ח בשנה בעבור ביצוע בדיקות מטרולוגיות. אין הפרדת סמכויות בין העובדים ששולחים דרישות תשלום לבתי עסק לבין העובדים שרשאים לשנות או לבטל דרישות תשלום. תעריף הבדיקות לא עודכן במשך עשרות שנים למעט התאמתו לשינויים במדד המחירים לצרכן.
7. הציוד של מעבדת היחידה הועבר למעבדה הלאומית לפיזיקה (להלן - המל"פ), לפני כחמש שנים, ומאז חלקו מאוחסן שם בתנאים שאינם ראויים לציוד מעין זה, וטרם נבדק אם עדיין ניתן לעשות בציוד שימוש.
8. המשרד אינו עוסק בטיפוח המודעות הצרכנית של הציבור ובהגברת ערנותו בנוגע לתנאים שבהם פועלים מאזניים ופיות דלק, כדי שיוכל לבדוק אם מכשירי המדידה כוילו כמתחייב מן הפקודה.
סיכום והמלצות
ממצאי דוח זה מלמדים שתפקוד היחידה לא השתפר מאז פורסם הדוח הקודם. רמתו של תחום המטרולוגיה החוקית בישראל נמוכה, והיא רחוקה מהרמה הנדרשת במדינות מפותחות.
הביצוע של בדיקות אימות דיוק מחדש לוקה בחוסר אחידות; בתחומים מסוימים נבדקים כל העסקים הרלוונטיים, בתחומים אחדים הבדיקה נעשית רק לפי בקשת העסק, ובתחומים אחרים מגזרים שלמים אינם נבדקים.
לפי הדין, משרד התמ"ת מופקד על קיום שירות חיוני זה של בדיקת המשקלות והמידות, שמטרתו להבטיח את הסחר ההוגן במשק ואת טובת הצרכנים. נוכח העובדה שחלק מהבדיקות אינן נעשות בתדירות הנדרשת, על מנכ"ל המשרד להיכנס לעובי הקורה כדי לקדם את הנושאים הרבים המעכבים את התפתחות היחידה - חידוש ועדכון של החוק ושל התקנות, גיוס כוח אדם מקצועי ובחינת העברת הביצוע של בדיקות אימות דיוק מחדש לידי מבדקות חיצוניות ככל שהדבר נדרש.