לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור
הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
תאורת רחוב; רשת חשמל עילית; עמודי תאורה; התייעלות אנרגטית; תאונות דרכים

תקציר

רקע כללי

תאורת הרחובות חשובה לקיום שגרת חיים תקינה, וכמו כן היא משפיעה על בטיחות התושבים ועל איכות חייהם ומפחיתה את כמות תאונות הדרכים והנפגעים. חובתן של הרשויות המקומיות לדאוג לתאורת רחובות בתחום שיפוטן מעוגנת בדין . תאורת הרחובות מצויה ברובה על עמודי חשמל שהתקינה חברת החשמל לישראל בע"מ (להלן - חברת החשמל), וכן על עמודים שהציבו הרשויות המקומיות.

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נהרגו בשנת 2012 בתאונות דרכים עירוניות בתחום שיפוטן של כלל הרשויות המקומיות בארץ 117 בני אדם, מהם 61 (כ-52%) בשעות הלילה, וכן נפצעו בהן 14,967 בני אדם, מהם 5,395 (36%) בשעות הלילה.

מנתוני משטרת ישראל בנוגע לתאונות דרכים שאירעו בשעות הלילה בשנים 2013-2012 עולה, כי בשנים אלה התרחשו בשעות הלילה 190 תאונות דרכים עירוניות בתחום שיפוטן של 78 רשויות מקומיות, וכי תאורת הרחוב במקומות שבהם התרחשו תאונות אלה הייתה לקויה. ברשויות המקומיות שבתחום שיפוטן אירעו התאונות היו טבריה, בת ים, טמרה וחדרה. יצוין כי 33 מהתאונות היו קשות, ועוד 6 היו קטלניות.

פעולות הביקורת

בחודשים נובמבר 2013 עד מרץ 2014 עשה משרד מבקר המדינה ביקורת בנושא טיפול הרשויות המקומיות במערכות תאורת הרחובות בתחום שיפוטן, ובכלל זה תחזוקתן של המערכות. הביקורת נעשתה בשמונה רשויות מקומיות: עיריות אור עקיבא, בת ים, חדרה, טבריה, טמרה וקריית ים, המועצה המקומית כאבול והמועצה האזורית בוסתאן אלמרג' (להלן - הרשויות המקומיות שנבדקו). ביקורת משלימה נעשתה בחברת החשמל, במשרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים (להלן - משרד התשתיות הלאומיות), באגף התנועה במשטרת ישראל, ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים (להלן - הרשות הלאומית) ובמשרד התחבורה והבטיחות בדרכים (להלן - משרד התחבורה).

הליקויים העיקריים

היעדר מיפוי של רשת תאורת הרחובות

הרשויות המקומיות שנבדקו, למעט עיריית אור עקיבא, לא מיפו את פנסי התאורה המותקנים על עמודי החשמל בתחום שיפוטן. עקב כך לא היה בידיהן מידע מלא בנוגע לכמות הכוללת של עמודי החשמל ושל פנסי התאורה המצויים בתחום שיפוטן, מקומם של העמודים והפנסים, סוגיהם ועצמת ההארה של הפנסים.

היעדר מוקד עירוני לדיווח על תקלות

בשלוש מבין הרשויות המקומיות שנבדקו, טמרה, בוסתאן אלמרג' וכאבול, לא פועל מוקד עירוני לדיווח על ליקויים באספקת השירותים העירוניים. רשויות אלה גם לא ניהלו רישום מסודר של תלונות תושבים על תקלות במערכות התאורה בתחום שיפוטן, שיכלול את תאריך הפנייה, שם הפונה, תקופת הטיפול בתלונה ואופן הטיפול בה, וממילא לא היו להן נתונים מהימנים ומעודכנים בנוגע לתקלות האמורות.

היעדר תכנית לביצוע סיורים יזומים לאיתור תקלות

הבדיקה העלתה כי הרשויות המקומיות שנבדקו, למעט עיריות אור עקיבא וקריית ים, לא קבעו תכניות לביצוע סיורים לאיתור תקלות במערכות התאורה שבתחום שיפוטן, ועקב כך אין למחלקות החשמל בהן מידע כולל ועדכני בעניין זה.

טיפול לקוי בתאורת הרחובות

1. תיעוד הטיפול: במחלקות החשמל בעיריות טבריה ואור עקיבא לא נעשה תיעוד לגבי מהות התקלה במערכות התאורה, את אופן הטיפול בה ואת תוצאות הטיפול. עיריית אור עקיבא גם לא תיעדה את מועד סיום הטיפול.

2. זמן הטיפול: הטיפול של עיריות טבריה, חדרה ואור עקיבא בתלונות על תקלות בתאורת הרחובות בתחום שיפוטן נמשך זמן רב, ובחלק מהמקרים אף זמן בלתי סביר - שמונה ימים עד שלושה חודשים וחצי.

3. תדירות הטיפול: הבדיקה העלתה כי תדירות הטיפול של הרשויות המקומיות טמרה, כאבול ובוסתאן אלמרג' בתקלות בתאורת הרחובות בתחום שיפוטן הייתה נמוכה.

עיריית טמרה טיפלה בשנת 2012 בתקלות כאלה 4 ימים, ובשנת 2013 - 5 ימים; המועצה המקומית כאבול טיפלה בתקלות כאלה בכל אחת מהשנים 2013-2012 6 ימים; והמועצה האזורית בוסתאן אלמרג' טיפלה בתקלות כאלה בשנת 2013 יום אחד בלבד.

אי-תקינות המרכזיות המזינות את רשת תאורת הרחובות

חלק ממרכזיות התאורה בתחום שיפוטן של הרשויות המקומיות שנבדקו ישנות, חלקן לא תקינות ולא בטיחותיות, וחלקן גורמות לתקלות. למשל, בתחום שיפוטה של עיריית טבריה יש צורך להחליף או לשדרג 11 מבין 50 המרכזיות, בתחום שיפוטה של עיריית חדרה יש צורך להחליף 20 מבין 150 המרכזיות ובתחום שיפוטה של עיריית בת ים יש צורך להחליף 10 מבין 74 המרכזיות.

תחזוקה לקויה של רשתות התאורה ואי-התקנת תאורה

הרשויות המקומיות אינן מתחזקות כראוי את רשתות תאורת הרחובות המצויות בתחום שיפוטן וכן משתמשות בגופי תאורה ישנים ובעלי עצמת הארה נמוכה. בשל התחזוקה הלקויה חלק מפנסי התאורה רקובים וגורמים לקצרים ולתקלות רבות וחלק מעמודי התאורה חלודים ומהווים סכנה. המועצה המקומית כאבול ועיריית טבריה לא התקינו תאורת כבישים בחלק מהכבישים שבתחום שיפוטן. באזור התעשייה שבטמרה הושחתו 15 עמודי תאורה של העירייה, אולם העירייה לא פעלה במשך תקופה ארוכה לתיקון עמודים אלה ולחיבורם מחדש.

הימצאות עמודי תאורה באמצע הכביש

בתחום שיפוטן של כמה רשויות מקומיות, בעיקר במגזר הערבי, יש עמודי תאורה הממוקמים באמצע הכביש, בלי שרשויות מקומיות אלה יטפלו בהעתקתם. למשל, בתחום שיפוטה של עיריית טמרה נמצאו 65 עמודי חשמל באמצע הכביש, ובתחום שיפוטה של המועצה המקומית כאבול - 14 עמודים. עמודים אלה מפריעים לתנועת כלי הרכב ומהווים סכנה בטיחותית חמורה.

חיבורי חשמל שאינם חוקיים

חברת החשמל ניתקה חיבורים מרשת החשמל בכמה עמודי תאורה בתחום שיפוטה של עיריית טמרה, מאחר שחיבורים אלה הותקנו באופן לא חוקי.

היעדר התייחסות למערכת התאורה כגורם לתאונות דרכים

1. הרשות הלאומית לא כללה את היעדר תאורת הרחובות בלילה או את קיומה של תאורת לילה לקויה בין מדדי התפקוד הבטיחותי  שהגדירה, המשמשים לניתוח הסיבות לתאונות הדרכים בישראל. גם משטרת ישראל לא קבעה במערכת המחשוב שלה סיווג כזה.

2. בשנת 2013 התרחשו 26 תאונות קטלניות, בזירות שבהן לא הייתה תאורת רחובות כלל או שהייתה תאורה לקויה. 4 מהתאונות אירעו בדרכים עירוניות ביישובים בוקעאתה, ואדי אל- חמאם, אום אל-פחם וירושלים.

ליקויי בטיחות בטיפול במערכת תאורת הרחובות המותקנת על רשת החשמל העילית

1. ביצוע עבודות ברשת החשמל: מרבית פנסי התאורה שבתחום שיפוטן של הרשויות המקומיות מותקנים על גבי עמודים של רשת החשמל העילית של חברת החשמל. לעמודים אלה מחוברים גם כבלים לאספקת חשמל לבתים או לעסקים הסמוכים.

 הרשויות המקומיות אינן ממלאות את הוראות סעיף 16(א) לתקנות הבטיחות בעבודה (עבודה בגובה), התשס"ז-2007 (להלן - תקנות העבודה בגובה), בכל הקשור לביצוע העבודות הנוגעות לתאורת הרחובות בתחום שיפוטן, והחשמלאים מטעמן או עובדיהן ממשיכים לטפל בתאורת הרחובות בלי להקפיד על שמירה על מרחקי הבטיחות המתחייבים מהתקנות. בכל הרשויות המקומיות שנבדקו לא בוצעו הזמנות עבודה מחברת החשמל לטיפול במערכת תאורת הרחובות, אף שעובדיה הוכשרו לכך.

2. אי-עדכון פרטי החשמלאים: הרשויות המקומיות התחייבו לפני חברת החשמל למסור את ביצוע עבודות התחזוקה של מערכת תאורת הרחובות בתחום שיפוטן לחשמלאים שיקבלו הרשאה לכך מטעם חברת החשמל, ולדווח לחברה בנוגע לחשמלאים המבצעים עבודות אלה. הבדיקה העלתה כי עיריות בת ים וטמרה והמועצה האזורית בוסתאן אלמרג' לא דיווחו לחברת החשמל כאשר החשמלאים מטעמן התחלפו, וכי במועד ביצוע הביקורת טיפלו מטעמן במערכות התאורה חשמלאים שלא קיבלו מחברת החשמל הרשאה לכך. עוד הועלה כי רק לאחד מעובדי עיריית חדרה הייתה הרשאה מטעם חברת החשמל לטיפול בתאורת הרחובות, וכי למרות זאת טיפלו בכך 11 חשמלאים נוספים שלא קיבלו הרשאה כזאת.

ליקויים בפעולות להתייעלות אנרגטית

1 אף שחלפו יותר מ-20 שנה מאז פורסמו תקנות מקורות אנרגיה (פיקוח על יעילות צריכת אנרגיה), התשנ"ד-1993 (להלן - תקנות האנרגיה), מינו רק 100 (כ-39%) מבין 257 הרשויות המקומיות אחראי לקידום צריכה יעילה של אנרגיה (להלן - אחראי אנרגיה). שלוש מהרשויות המקומיות שנבדקו - עיריית טבריה, המועצה המקומית כאבול והמועצה האזורית בוסתאן אלמרג' - לא מינו אחראי כזה.

2. אף שעל פי תקנות האנרגיה, על הרשויות המקומיות להגיש דוח שנתי לממונה במשרד האנרגיה, הגישו דוח כזה בשנת 2012 רק 28 רשויות מקומיות, ובשנת 2013 (עד פברואר 2014) רק 12 רשויות. הועלה כי שש מהרשויות המקומיות שנבדקו - עיריות טבריה, חדרה, קריית ים וטמרה, המועצה המקומית כאבול והמועצה האזורית בוסתאן אלמרג' - לא הגישו דוח כזה בשנים האמורות.

3. בשנים 2010 עד 2013 הגישו רק 27 רשויות מקומיות סקר לאיתור פוטנציאל לשימור אנרגיה, כנדרש על פי תקנות מקורות אנרגיה (ביצוע סקר לאיתור פוטנציאל לשימור אנרגיה), התשנ"ג-1993. ארבע מהרשויות המקומיות שנבדקו - עיריות קריית ים וטמרה, המועצה המקומית כאבול והמועצה האזורית בוסתאן אלמרג' - לא הגישו סקר כזה.

4. משרד התשתיות הלאומיות לא השתמש בסמכויות שהוקנו לו בחוק ולא נקט צעדים כלשהם נגד הרשויות שלא הגישו סקרי אנרגיה, למעט משלוח התראות.

ההמלצות העיקריות

על משרד התשתיות הלאומיות, משרד הכלכלה, חברת החשמל ומרכז השלטון המקומי לפעול בשיתוף משרד הפנים, שהוא המאסדר של הרשויות המקומיות, למתן הנחיות שיסדירו את הטיפול בתאורת הרחובות בתחום שיפוטן של הרשויות המקומיות.

על הרשויות המקומיות שנבדקו לפעול לשיפור תחזוקת תאורת הרחובות בתחום שיפוטן ולטפל בתקלות ברשת התאורה בתדירות גבוהה ובפרקי זמן סבירים. כמו כן עליהן לפעול לתיקון ליקויים ברשת התאורה.

על הרשויות המקומיות לדאוג, בשיתוף חברת החשמל, לתיקונן של מרכזיות תאורת הרחובות, לתיקון עמודי החשמל ולהעתקתם, כאשר הדבר נדרש. כמו כן, עליהן לדאוג לניתוק חיבורים בלתי חוקיים מרשת החשמל.

על הרשויות המקומיות, בשיתוף משטרת ישראל, משרד התחבורה והרשות הלאומית למפות את האזורים שבהם אירעו תאונות דרכים חוזרות ונשנות ובהם תאורת רחובות הייתה לקויה, ולדאוג לתקינות מערכת התאורה בהם.

על הרשויות המקומיות ומשרד התשתיות הלאומיות לפעול, כל אחד לפי סמכויותיו ואחריותו, להתייעלות אנרגטית בכל הנוגע לתאורת הרחובות. על הרשויות המקומיות לדאוג למינוי אחראי אנרגיה מטעמן ולהגיש דוח שנתי וסקרי אנרגיה כדין.

סיכום

על הרשויות המקומיות מוטלת החובה לדאוג לתאורת הרחובות בתחום שיפוטן לא רק מכוח הדין, אלא גם מכיוון שהתאורה חשובה לקיום שגרת חיים תקינה, משפיעה על בטיחות התושבים ועל איכות חייהם ועשויה להפחית את כמות תאונות הדרכים. חלק מהרשויות המקומיות הזניחו זמן רב את הטיפול בתאורת הרחובות בתחום שיפוטן. הרשויות המקומיות שנבדקו טיפלו בתאורת הרחובות בתחום שיפוטן באופן לקוי: הן לא מיפו את רשת התאורה, לא ביצעו סיורים לאיתור תקלות ברשת ולאיתור חיבורים לא חוקיים לרשת החשמל, ומשך הטיפול שלהן בתקלות היה בלתי סביר. בתחום שיפוטן של רשויות מקומיות, בעיקר במגזר הערבי, יש עמודי חשמל המצויים באמצע הכביש ומהווים עקב כך סכנה בטיחותית חמורה.

על הרשויות המקומיות למפות, בשיתוף משטרת ישראל, משרד התחבורה והרשות הלאומית, את האזורים העירוניים שבהם התרחשו תאונות דרכים ליליות חוזרות ונשנות בזמן שתאורת הרחובות הייתה לקויה ולפעול לתקינות מערכת התאורה בהם, על מנת לצמצם את כמות תאונות הדרכים.

על הרשויות המקומיות לדאוג לתקינותה ולתחזוקתה של מערכת תאורת הרחובות בתחום שיפוטן. על הרשויות לפעול, בשיתוף חברת החשמל, לביצוע הוראות הבטיחות שנקבעו בדין בעת טיפול במערכת התאורה, על פי אחריותן וסמכויותיהן.