לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור

פיקוח והקצאת משאבים באמצעות המחוזות; היבטים בביצוע מדיניות הטיפוח של תלמידים מחוננים ומוכשרים

תקציר

​פיקוח והקצאת משאבים באמצעות המחוזות - שבעת המשרדים המחוזיים של משרד החינוך והתרבות (להלן - המשרד) ממונים על הפעלת מערך הפיקוח על בתי הספר ועל העברת מרבית משאבי החינוך לבתי הספר. עבודת הפיקוח נעשית בידי מפקחים כוללים המופקדים על הפיקוח על בית הספר כולו, ובידי מפקחים מקצועיים המופקדים על קידומו ופיתוחו של מקצוע הוראה מסוים.

המספר הממוצע של מורים שנתונים לפיקוחו של מפקח כולל גדל מ-330 בשנת 1969 ל-621 בשנת 1992. אמנם בעשור האחרון חל גידול ניכר במספר משרות הפיקוח הכולל (ל-129 משרות ב-1993), אך גידול זה לא הדביק את הגידול במספר המורים. המפקחים הכוללים אינם יכולים לעמוד בעומס עבודה כה רב, ולמעשה הם אינם מבצעים את כל תפקידי הפיקוח בכל מוסדות החינוך שבפיקוחם. נראה שיותר אוטונומיה בית-ספרית וביזור סמכויות לרשויות המקומיות יש בהם כדי להקטים את המעמסה המוטלת על המפקח. 

המשך קריאה בקובץ המצורף.

היבטים בביצוע מדיניות הטיפוח של תלמידים מחוננים ומוכשרים - הפעם האחרונה, עד מועד סיום הביקורת, שהנהלת משרד החינוך והתרבות (להלן- המשרד) דנה בעניין חינוכם של ילדים מחוננים היתה בשנת 1988. 

באותה השנה גיבשה הנהלת המשרד כמה החלטות באשר למדיניות בעניין תלמידים מחוננים. ההחלטה העיקרית שהתקבלה היתה להקים ועדת מומחים שתגדיר מחדש מיהו "ילד מחונך". הגדרה זו היא בעלת חשיבות רבה לדרך איתור המחוננים. ועדה המומחים לא הוקמה. 

איתור תלמידים מחוננים ברחבי הארץ נעשה בידי המחלקה לתלמידים מחוננים, באמצעות מכון הנריאטה סאלד. בכל שנה נערכות בחינות קבוצתיות בכיתות ב', ג', ו-ד' במקומות שיש מסגרות לטיפוח מחוננים; המסגרות לטיפוח מחוננים כוללות כיתות מיוחדות, ימי העשרה, חוגים בשעות אחר הצהריים ועוד. ברוב המקומות בארץ כניסה מאורגנת למסגרות למחוננים בכיתות גבוהות יותר אפשרית רק לאחר הגשת ערעור, וגם אז אין היא מבוטחת. 

בשנת הלימודים התשנ"ג (ספטמבר 1992- אוגוסט 1993) השתתפו 11,423 תלמידים במסגרות השונות לטיפוח מחוננים מטעם המשרד; כ-50% מהם למדו בחוגי העשרה שהתקיימו אחרי הצהריים; רק כ-15% למדו בכיתות מיוחדות למחוננים במתכונת מלאה- בתוך בית ספר רגילים- אף שבדיוני המשרד בשנת 1988 נאמר שכיתות אלה נמצאו היעילות ביותר. חלק הארי של הכיתות המיוחדות מצויות במרכז הארץ.

פיתוח תכניות הלימודים עבור המסגרות לטיפוח מחוננים נמצא לוקה בחסר ולא כל ההמלצות של הנהלת המשרד בעניין זה יושמו.

בשנים 1990 -1992 נוצל התקציב שהמשרד ייעד לחינוך לילדים מחוננים רק בשיעור שנע בין 81.6% ל75.3%.