לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור

רקע

לקריאת הקובץ הנגיש 

השירות המטאורולוגי (השמ”ט) הוא יחידת סמך במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים. במסגרת תפקידו השמ”ט אחראי למתן שירות חיזוי של מזג האוויר ואזהרות על תופעות מזג אוויר חריגות; למתן תחזיות ואזהרות למגזרי המשק השונים; לעריכת תצפיות מטאורולוגיות להבטחת “בנק נתונים אקלימי לאומי”; להקמה, הפעלה ותחזוקה של מאגר נתונים מטאורולוגיים בסיסיים; לעריכת מחקרים מטאורולוגיים יישומיים עבור משרדי הממשלה והמגזר הציבורי ולפעילות הבין-לאומית בתחום המטאורולוגיה.

נתוני מפתח

  • 30.5 מיליון ש״ח

    התקציב השנתי הממוצע של השמ״ט בשנים 2017 - 2019

  • 71 עובדים

    בשמ״ט משובצים בשלוש חטיבות מקצועיות - חטיבת מטאורולוגיה מבצעית, חטיבת תשתיות טכנולוגיות וחטיבת מחקר

  • 82 תחנות מדידה

    מטאורולוגיות שבהן מותקנים מכשירים למדידת כמות הגשם, הטמפרטורה, הרוח, הלחות ועוד

  • 400 מתנדבים

    מודדים את כמות הגשם ברחבי הארץ

פעולות הביקורת

​בחודשים אוגוסט 2018 - מרץ 2019 בדק משרד מבקר המדינה את פעילותו של השירות המטאורולוגי. הבדיקה נעשתה במשרדי השמ”ט בבית דגן. בדיקות השלמה בנושא הסדרים חקיקתיים ורכש נעשו במשרד התחבורה, ובנושא תחנות מדידה מטאורולוגיות - במשרד החקלאות ופיתוח הכפר.

תמונת מצב העולה מן הביקורת

  • dislike
    מעמדו של השמ״ט ותחומי סמכותו - ענף המטאורולוגיה פועל ללא הסדרה חוקית כוללת שמגדירה מיהו הגורם הממלכתי האחראי לתחום, מה הם השירותים שעליו לספק ואילו מהם ניתן לפתוח לתחרות, ומיהו בעל הסמכות שעליו מוטלת האחריות לפרסם... המשך הליקוי בקובץ המצורף
  • dislike
    בשנת 2017 פעל השמ״ט עם רשות התעופה האזרחית למיפוי הפערים בין הוראות נספח 3 לאמנת שיקגו לבין הדין הישראלי, והועלה כי 112 תקנים והמלצות אינם מוסדרים בחוק הישראלי. עד מועד סיום הביקורת טרם קודמו הליכי חקיקה לסגירת פערים אלה.
  • dislike
    רשת תחנות מדידה - פריסת התחנות, חלקן מתקופת המנדט, צמחה ללא תכנון וללא ראייה כוללת של הצרכים. בד בבד הקימו גופים ממשלתיים וציבוריים תחנות מטאורולוגיות לצרכים שלהם, לעיתים בסמיכות לתחנות השמ״ט. תחנות השמ״ט נמצאות ברובן על שטחים... המשך הליקוי בקובץ המצורף
  • dislike
    מכ״ם עננים משמש למתן התרעה מוקדמת על ממטרי גשם חזקים ועל תופעות חריגות אחרות ומאפשר היערכות מקומית לפגעי מזג האוויר הצפויים להתרחש. לפעילותו התקינה של המכ״ם חשיבות רבה במתן מידע לענף התעופה, בין היתר למניעת סכנות ונזקים למטוסים... המשך הליקוי בקובץ המצורף
  • dislike
    הליכי רכש והתקשרויות בשמ״ט מקודמים בלי שנעשית הערכה כספית של עלות הרכש. הועלו מקרים שבהם נמנע השמ״ט מלפרסם מכרז והתקשר עם נותני שירותים גם כאשר סכום הרכישה היה גבוה מ-50,000 ש״ח והיה חייב במכרז.
  • like
    הסדרת פעילות השמ״ט מול גורמים אחרים - בהיעדר חוק בעניין פעילות השמ״ט עם גורמים אחרים, הסדיר השמ״ט את פעילותו עימם באמצעות הסכמים לשיתוף פעולה ולחלוקת העבודה.
  • like
    הפעלת מכ״ם העננים - מאז השבתת המכ״ם מצא השמ״ט פתרון ביניים למתן תמונת מכ״ם עננים. תמונה זו היא תוצר המשלב בין מדי הגשם האוטומטיים למערכות מכ״ם זמינות באמצעות שימוש באלגוריתם של מערכת לחיזוי לטווח קצר.
  • like
    חיזוק שירות המטאורולוגיה - על אף המשאבים המוגבלים השמ״ט פועל במגוון תחומים, כגון עריכת תצפיות מטאורולוגיות להבטחת ״בנק נתונים אקלימי לאומי״; הקמה, הפעלה ותחזוקה של מאגר נתונים מטאורולוגיים בסיסיים; עריכת מחקרים מטאורולוגיים... המשך הליקוי בקובץ המצורף

עיקרי המלצות הביקורת

  • [alt]
    על משרד התחבורה לפעול להסדרה של תחום המטאורולוגיה, לרבות הגדרת תפקידיו של השירות המטאורולוגי, מעמדו ותחומי אחריותו.
  • [alt]
    על השמ״ט לבחון את פיזור תחנות המדידה ולקבוע את פיזורן המיטבי.
  • [alt]
    לשם הגברת היעילות בשימוש במשאבי הציבור עליו לפעול להגברת שיתופי הפעולה עם הגורמים השונים העוסקים במדידה, ובהם משרד החקלאות, חברת החשמל, המשרד להגנת הסביבה, רשות שדות התעופה, חברת מקורות ומשרד הביטחון.
  • [alt]
    על משרדי האוצר והתחבורה לשקול את מלוא ההיבטים הרלוונטיים לרכישת מכ״ם עננים חדש, תוך הפעלת שיקולי עלות-תועלת בנוגע לרכישת מכ״ם חדש לעומת המשך השימוש במכ״ם הקיים.
  • [alt]
    לצורך קבלת נתונים באיכות טובה ואחידה על השמ״ט לקדם רכישת ציוד מדידה לתחנות המטאורולוגיות שיעמוד בתקנים הבין-לאומיים, להחליף את הסוכות למודרניות ואיכותיות ולהחליף ציוד מיושן שאי אפשר למצוא לו חלקי חילוף.

סיכום

​קיימת חשיבות רבה לקיומו של גורם ממלכתי המרכז את הפעילות בתחום המטאורולוגיה, בין היתר לצורך ביצוע תצפיות, פרסום תחזיות מזג אוויר, העברת נתונים למרכזים ממלכתיים מקבילים במדינות אחרות ומתן התרעות ואזהרות על אירועי מזג אוויר חריגים העלולים לפגוע בנפש וברכוש. על משרד התחבורה לבחון את צרכיו של השמ”ט ולהסדיר את פעילותו כגורם ממלכתי. כן עליו לפעול לחיזוק השמ”ט ולטיוב הממשקים בינו ובין כלל הגורמים העוסקים בנושא כדי להבטיח את איכות התחזיות ואת יעילות הקצאת המשאבים בראייה לאומית.