לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור

היבטים בפעולות המכללה האקדמית להנדסה אורט בראודה

הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
חבר נאמנים; ועד מנהל; נורמות ניהוליות; גורמים חיצוניים; אורט ישראל

תקציר

רקע כללי

חוק המועצה להשכלה גבוהה, התשי"ח-1958 (להלן - חוק המל"ג), קובע כי מוסד המוכר על ידי המועצה להשכלה גבוהה (להלן - המל"ג) הוא עצמאי לכלכל את ענייניו האקדמיים והמינהליים, במסגרת תקציבו ועל פי שיקול דעתו. ועדת המשנה של המל"ג לתכנון ולתקצוב (להלן - ות"ת), פרסמה הנחיות הנוגעות לאופן פעילותו של המוסד האקדמי ושל מוסדותיו המנהלים (להלן - הנורמות הניהוליות של ות"ת), שתכליתן לשמור על עצמאותו מפני התערבות גופים אחרים.

אורט ישראל מקימה ומפעילה מוסדות חינוך בכל הארץ, בהם המכללה האקדמית להנדסה אורט בראודה (להלן - המכללה). המכללה נרשמה כעמותה בשנת 1995 וקיבלה הכרה מהמל"ג כמוסד אקדמי עצמאי. המכללה חולקת קמפוס משותף עם בית ספר להנדסאים, שהוקם על ידי אורט ישראל.

פעולות הביקורת

בחודשים פברואר-יולי 2014 בדק משרד מבקר המדינה היבטים בפעילותה של המכללה בשנים 2014-2011. הבדיקה התקיימה בכמה אגפים של המכללה: משאבי אנוש, כספים והנהלה, וכן במל"ג, בוות"ת ואצל רשם העמותות במשרד המשפטים.

הליקויים העיקריים

אי-עמידה בנורמות הניהוליות של ות"ת

משך הכהונה של חלק ניכר מחברי המוסדות המנהלים של המכללה חרג מתקופת הכהונה המותרת על פי הנורמות של ות"ת.

מר צבי פלג כיהן כיו"ר חבר הנאמנים וכחבר בוועד המנהל של המכללה, בה בשעה שכיהן כמנכ"ל אורט ישראל, ולפיכך היה נתון בניגוד עניינים מובנה בין שני תפקידיו.

שיעור נציגי הגורמים החיצוניים במוסדות המנהלים של המכללה עלה על המותר בנורמות של ות"ת, ורובם ככולם היו ועדיין משויכים לאורט ישראל ונתונים אפוא גם הם בניגוד עניינים מובנה.

התערבות יתר של אורט ישראל בניהול המכללה

במסגרת אמנה שחתמו המכללה ואורט ישראל, התחייבה המכללה שלא לעסוק באיסוף תרומות אלא אם הסכימה לכך אורט ישראל. בכך נפגעו עצמאותה ויכולתה להתפתח, מכיוון שאורט ישראל הגבילה אותה בכל הקשור לגיוס תרומות.

מורשי החתימה של המכללה להתחייבויות כספיות של יותר מ-400,000 ש"ח היו נציגיה של אורט ישראל במכללה, ולכן היו נתונים בניגוד עניינים מובנה.

העברות כספים בין המכללה ובין אורט ישראל

בשנים 2003-1995 שילמה המכללה לאורט ישראל 34.7 מיליון ש"ח עבור דמי שימוש במתקנים שלה. לא נמצא חוזה או הסכם שהסדיר את התשלום, ולא ברור איך נקבע הסכום. בשנת 2003, לאחר התערבות ות"ת, הופסק התשלום.

במרץ 2004 נקבע שמשנת הלימודים התשס"ד תשלם אורט ישראל למכללה 4,000 ש"ח עבור כל תלמיד שלה שלומד בבית הספר להנדסאים שבקמפוס המשותף, בגין הוצאות מינהל ותחזוקה. ההסכם נקבע במעורבות של מנכ"ל אורט ישראל, ששימש גם כיו"ר חבר הנאמנים. רואה חשבון מוסכם, שבדק מטעם המכללה ואורט ישראל את העלויות שבהן נשאה המכללה בגין מתן שירותים לבית הספר להנדסאים בשנת הלימודים התשע"ב מצא, כי בשנה זו שילמה אורט ישראל כ-5.6 מיליון ש"ח ואילו העלויות של המכללה הסתכמו על פי הדוח בכ-8.3 מיליון ש"ח - הפרש של כ-2.7 מיליון ש"ח.

פעילות המל"ג מול המכללה

מאז שנת 2001 התקיימו מפעם לפעם דיונים בין אורט ישראל ובין המל"ג במטרה להסדיר את היחסים שבין אורט ישראל למכללה, אולם ללא הצלחה. אף שדרישות המל"ג להסדיר את הנושא לא נענו, היא לא נקטה את האמצעים העומדים לרשותה כדי לאכוף את הנורמות שהיא קבעה, ולהפך, היא אף אישרה למכללה לפתוח מגמות לימוד חדשות.

רק במהלך הביקורת התנתה המל"ג את המשך תקצוב המכללה בעמידתה המלאה בנורמות שהיא קבעה. באוגוסט 2014 הגיעו המכללה והמל"ג להסכם שנועד להסדיר את עמידת המכללה בנורמות של ות"ת, ובנובמבר 2014 אישרה המל"ג למכללה תקנון חדש.

אולם בביקורת נמצא כי ההסכם והתקנון החדש אינם עומדים בנורמות של ות"ת ומקנים יתרונות לאורט ישראל במוסדות המנהלים של המכללה. לכן, ספק אם יש בהם כדי לתרום לעצמאות המכללה.

ביולי 2014 נבחר יו"ר ועד מנהל חדש למכללה. בחירתו לא אושרה קודם לכן בוועד המנהל, כנדרש. רק בספטמבר 2014 אישרו המוסדות המנהלים של המכללה, בדיעבד, את בחירתו לתפקיד.

ההמלצות העיקריות

על המל"ג לבדוק בקפידה את יישום ההסכם שנחתם עם מכללת אורט בראודה, ולוודא כי הוא מבטיח את עצמאותה כפי שמחייבים החוק והנורמות שהיא קבעה.

על המל"ג לפעול לשינוי המבנה התאגידי של אורט בראודה ולוודא שהיא פועלת באופן עצמאי, ולאפשר לגופים חיצוניים מלבד אורט ישראל להיות מיוצגים במוסדות המנהלים שלה.

על המל"ג לבחון את האפשרות להרחיב ולשכלל את כלי האכיפה העומדים לרשותה אל מול מוסדות אקדמיים שאינם עומדים בנורמות שקבעה, ובהן אלה הנוגעות למוסדות המנהלים.

סיכום

מכללת אורט בראודה פעלה משנת 1999 ועד 2014 בניגוד לנורמות של ות"ת, שתכליתן לחזק את עצמאותו ואת מעמדו של המוסד האקדמי.

השליטה של אורט ישראל במכללה באמצעות נציגיה במוסדות המנהלים יצרה ניגוד עניינים מובנה ופגעה בעצמאות המכללה. לשליטה כזאת יש השפעה רבה על קבלת ההחלטות ועל ההתנהלות בכלל, והיא אף הביאה להעברת כספים בין המכללה לאורט ישראל בלא שקיפות ובלא פיקוח ובקרה של המאסדר.

מל"ג וות"ת היו ערות למצב במשך כל השנים האלה, אך לא פעלו בנחרצות כדי להביא לשינויו. בספטמבר 2014 אישרה המל"ג הסכם עם אורט ישראל והמכללה כדי להסדיר את עצמאותה, ובנובמבר היא אישרה למכללה תקנון חדש, אך ספק אם הם מתיישבים עם כלל הנורמות שנקבעו על ידיה בנושא.