ריכוז ממצאים
חוק מס רכוש וקרן פיצויים, התשכ"א-1961, קובע כי ישולמו פיצויים בעד נזק. על פי ההגדרה בחוק "נזק" הוא נזק מלחמה, נזק עקיף ונזק בצורת. נציבות מס הכנסה ומס רכוש (להלן - הנציבות) מופקדת על הטיפול בעניין הפיצויים, ובדרך כלל דואגת בעצמה לשיקום מבנים שניזוקו. לאחר מבצע "ענבי זעם", שהיה באפריל 1996, טיפלה הנציבות בשיקום נזקי מלחמה שנגרמו ליישובים בצפון הארץ.
הנציבות לא פעלה בהתאם לנוהל שקבעה, ולא הכשירה עובדים שיעסקו בפיקוח ובבקרה על שיקום הנזקים בשעת חירום. משום כך היא נאלצה להפקיד את ניהול פעולות השיקום שנעשו לאחר מבצע "ענבי זעם" בידי שמאי פרטי.
הנציבות התקשרה עם שמאים לשם הערכות של נזקים, בלי שחתמה עמם על הסכמים.
חלק ניכר משיקום הנזקים שעלותם גבוהה נמסר לקבלנים בלי שהוכנה הערכה מקדימה על היקף הנזקים ועל עלות תיקונם. גם כאשר הוכנו דוחות הערכה, לא כולם הוכנו בפירוט הראוי.
כיוון שלא היו דוחות הערכה מפורטים של הנזקים, התקשתה הנציבות לאמת את החשבונות שהוגשו לה לתשלום. ביקורת שעשתה הנציבות בשטח לאחר שהתיקונים כבר נעשו העלתה, שהדיווח על העבודה בחשבונות לא מעטים לא תאם את הביצוע בפועל. משרד מבקר המדינה העלה ממצאים דומים.
השמאים שעסקו בהערכת הנזקים היו אמורים לצרף לחשבונות שהגישו לנציבות טופס ובו דיווח מפורט על העבודה שביצעו. הנציבות שילמה להם שכר טרחה בלי שהקפידה שהטופס ימולא כראוי.
במוקד בקריית שמונה, שריכז את הטיפול בניזוקים, הועסקה בתפקידי ניהול עובדת בכירה של אגף מס הכנסה ומס רכוש. בבדיקה שעשה המפקח הכללי שבמשרד ראש הממשלה, בעקבות תלונות נגד העובדת, הועלו בין היתר, ממצאים ולפיהם העסיקה העובדת במוקד את אחיה ואחותה, שלא על פי התקשי"ר ובניגוד להוראות ולנהלים של הנציבות. לאחיה של העובדת שולמו סכומים לא מבוטלים בעד הכנת תוכנת מחשב, שהתברר שלא התאימה לצרכים. זאת ועוד, אביה של העובדת הועסק בתיקון חלק ניכר מהנזקים. בביקורת שעשתה הנציבות נמצא, כי הוא דיווח על עבודה גדולה מזו שעשה בפועל.
הנציבות ועמידר, החברה הלאומית לשיכון בישראל בע"מ, לא נתנו את דעתן על כך שההתקשרות ביניהן להערכת נזקים שנגרמו למבנים ולשיקום מבנים העמידה את החברה במצב של ניגוד עניינים, שכן חלק ניכר מהמבנים היו של החברה.
הנתונים המלאים מובאים בקובץ המצורף מעלה