לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור

בסיס ההדרכה לחיילות

הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
 

תקציר

ריכוז ממצאים

על פי פקודת הארגון שהוציא אג"ת ב-1992, תפקידיו העיקריים של בסיס ההדרכה לחיילות (להלן - הבה"ד) הם: ביצוע טירונות לחיילות צה"ל; הכשרת מפקדות כיתה (להלן - מ"כיות) למערך חיל הנשים (להלן - ח"ן) והכשרת קצינות לכלל צה"ל. הבה"ד כפוף פיקודית ומקצועית לקצינת הח"ן הראשית. לבה"ד כפוף גם בסיס נוסף להכשרת טירוניות במחנה ג'וליס (להלן - הבט"ר). הכשרת טירוניות וכן הכשרת מ"כיות מתקיימת גם במרכז הכשרה 80 (להלן - מה"כ 80), אך הוא כפוף לפיקוד הנח"ל. פירוט הממצאים מביקורת שנערכה על פעילות הבה"ד ועל היבטים מסוימים הנוגעים להכשרת טירוניות ומ"כיות במה"כ 80 מובא בהמשך, ולהלן עיקריהם.

1.  תקן כוח האדם של הבה"ד והמבנה הארגוני של מיפקדתו אינם משקפים את צורכי הבה"ד בתחום ההכשרה ואינם נותנים מענה לגידול שחל בשנים האחרונות בהיקפי ההכשרות. כתוצאה מכך, שובצו בבה"ד קצינות לתפקידים שלא נקבעו בתקן.

2.  הכשרת טירוניות: לא נקבעו שיטות, מדדים ואמות מידה להערכת ההישגים של הטירוניות בנושאים השונים ולבחינת האפקטיביות של ההכשרה מול המטרות שנקבעו.

בשנים 1995 ו-1996 רבות מהטירוניות, שהוכשרו על ידי הבה"ד והבט"ר, לא ביצעו מטווח. קיים חשש שחיילות רבות משרתות בצה"ל ונגישות לכלי נשק בלי שעברו מטווח, אלא אם הוכשרו לאחר מכן במסגרת היחידות שאליהן הוצבו.

3.  הכשרת מ"כיות: אף שייעודם של הקורסים להכשרת מ"כיות, המתקיימים הן בבה"ד והן במה"כ 80, זהה, נקבעה להם מסגרת זמן שונה, וקיימים הבדלים מסוימים בתוכני הקורסים. לא היה המשך לבדיקה של הבה"ד שהחלה ב-1995 לבחינת האפשרות לאיחוד שני הקורסים.

בשנת 1996 היו שיעורי הנשירה בקורסי המ"כיות שהתקיימו בבה"ד ובמה"כ 80 גבוהים במיוחד (%28 ו19%- בהתאמה). הסיבה העיקרית לשיעורי נשירה אלה היתה אי התקדמות מספקת בכל הנוגע לנושאי הקורס ולמטלותיו.

4.  הכשרת קצינות:  התכנים של שלושת הסוגים של קורסי הקצינות הנערכים בבה"ד לא התאימו בחלקם לצורכי התפקיד של הקצינות לעתיד. במהלך הביקורת נמצאו התכניות של קורסים אלה בבחינה. עד מועד סיום הביקורת, אפריל 1997, הבחינה לא הסתיימה.

תיקי הקורס של שלושת הסוגים של קורסי הקצינות - שנועדו, בין היתר, להגדיר את מטרות הקורס, לפרט את נושאי הלימוד ואת הזמן המוקצב לכל נושא - לא היו מעודכנים ולא נבנו על פי המתכונת שקבע אכ"א. כתוצאה מכך לא נעשה בהם כמעט שימוש.

הועלו ליקויים במעקב של מיפקדת הבה"ד אחר איכות ההדרכה בקורסי הקצינות.

5.  לבה"ד לא נקבעו תקנים לאמצעי הדרכה. לדעת המפקדות בו, אמצעי ההדרכה העומדים לרשותן אינם עונים לצרכים. רוב המבנים המשמשים בבה"ד להדרכה ולמגורים הינם מבני עץ ישנים שמצבם ירוד. עקב מחסור בחדרי לימוד, מתקיימים שיעורים גם בחדרי מגורים, ונגרמת פגיעה בתנאי הלימוד.

 הנתונים המלאים מובאים בקובץ המצורף מעלה