צבא ההגנה לישראל
פעולות ביקורת
1. נערכה ביקורת בנושא רשתות הגיוס. נבדקו בעיקר: סדרי ארגון ועדכון רשתות גיוס; סדרי תרגול הרשתות; וסדרי שליטה ובקרה, לרבות נושאי מחשוב. הביקורת נערכה במטה הכללי -בחטיבת המבצעים שבאג"ם ובאכ"א, במפקדת קצין השלישות הראשי, במפקדת פיקוד המרכז, במפקדת פיקוד העורף ובמפקדת חיל האוויר. נושאי ארגון וניהול של רשתות גיוס נבדקו בשלושה מרכזי גיוס.
נבדקה הפעילות של בסיס ההדרכה לחיילות. נבדקו בעיקר סדרי ההכשרה של טירוניות, מ"כיות וקצינות. ביקורת השלמה נערכה במרכז הכשרה 80, הכפוף לפיקוד הנח"ל. כן נערכו בדיקות השלמה במפקדת קצינת חיל הנשים הראשית ובאכ"א.
בבסיס ההדרכה לחיילי חיל החימוש נבדקו בעיקר נושאי כוח אדם, פיקוח על ההדרכה וסדרי ההכשרה. בדיקות השלמה נערכו במפקדת קצין החימוש הראשי ואצל מפקדי החימוש הפיקודיים.
בתחום אחזקת המחנות בצה"ל נבדקו בעיקר התכנון והביצוע של האחזקה באמצעות יחידות הבינוי ומצב האחזקה של המחנות בצה"ל. הביקורת נערכה בגופי המטה לנושאי הבינוי והאחזקה באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, במפקדת חיל האוויר ובמפקדת חיל הים, ביחידות הבינוי בכוחות היבשה, בזרועות ובמחנות צה"ל. בדיקות השלמה נערכו באגף הבינוי שבמשרד הביטחון, במחלקת התכנון שבאג"ת, במחלקת הבטיחות המטכ"לית ובמחלקת נפגעים באכ"א.
נערכה ביקורת על אחזקת ציוד אלקטרוני בחיל האוויר. נבדקו בעיקר נושאים בתחומים הבאים: ארגון וכוח אדם, הדרכה, שמישות מערכות, פעולות לאחזקת מערכות וציוד בדיקה, ופעולות אחזקה בחו"ל. הביקורת נערכה בגופי מטה במפקדת חיל האוויר וביחידות האחזקה דרג ב' של שני בסיסי טיסה. בדיקות השלמה נערכו ביחידות האחזקה דרג ב' של שלושה בסיסי טיסה נוספים, ביחידת אחזקה דרג ד', במינהלת פריטים אוויריים, בבסיס אחסנה ובבית הספר הטכני של חיל האוויר.
במרכז הובלה, הכפוף לאגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, נבדק אופן ההפעלה של משק התובלה הסדיר ושל כלי הרכב ששכר המרכז. ביקורת השלמה נערכה בחטיבת תובלה פנים-ארצית שבאגף אמרכלות, משק ונכסים (אמו"ן) שבמשרד הביטחון.
בתקופה מארס עד יוני 1988 בדק משרד מבקר המדינה את סדרי דחיית גיוסם של תלמידי ישיבות בגדר של מיועדים לשירות ביטחון. ממצאי הביקורת פורסמו בדוח שנתי 39, עמ' 903. הוועדה לענייני ביקורת המדינה של הכנסת דנה בפרק זה של הדוח, ובאפריל 1991 התקבלו סיכומיה והצעותיה. ב-25.3.97 חזרה ועדת הכנסת לענייני ביקורת המדינה ודנה בפרק האמור. בעקבות דיון זה, לפי בקשת הוועדה, החליטה מבקר המדינה לערוך בדיקת מעקב בנושא. המעקב נועד לבחון את התקדמות הטיפול בממצאים שעלו בביקורת הקודמת, וכמו כן לבחון כמה מבין הנושאים הנוספים שהועלו בדיון החוזר, כאמור. המעקב נערך בצה"ל: באגף כוח אדם ובמפקדת הפרקליט הצבאי הראשי; במשרד הביטחון; וב"ועד הישיבות בארץ ישראל". בדיקות השלמה נערכו במשרד לענייני דתות.
2. נוסף לנושאים דלעיל, נערכו ביקורות גם בנושאים שלהלן, שבהתאם להמלצת מבקר המדינה, החליטה הוועדה לענייני ביקורת המדינה של הכנסת, שלא להניחם על שולחן הכנסת ולא לפרסמם, לשם שמירה על ביטחון המדינה; כל זאת על פי סעיף 17(ב) לחוק מבקר המדינה, התשי"ח-1958 [נוסח משולב].
(א) נערכה ביקורת חוזרת על אופן יישום אחת מתורות הלחימה של צה"ל. הביקורת הקודמת נערכה ב-1990, ודווח עליה בדוח שנתי 41.
(ב) נבדקה הקמתו של מערך מבצעי. נבדקו בעיקר גיבוש תפיסת ההפעלה; תהליכי בניין הכוח; התכניות לקידום הקמת המערך והבקרה על תהליך זה; וההישג הנדרש שנקבע למערך.
(ג) בשייטת 13 נבדקו בעיקר: הייעוד, המבנה והארגון; הכשרת הלוחמים ושמירת כשירותם; אמצעי הלחימה; וההתכוננות למלחמה. בדיקות השלמה נערכו במפקדת חיל הים.
3. כמו כן, נערכה ביקורת מעקב בנושא סדרי האחסנה והאחזקה של תחמושת בחיל האוויר. הביקורת הקודמת נערכה בשנת 1995, ודווח עליה בדוח שנתי 46. גם מעקב זה הוחלט שלא לפרסמו מהטעם דלעיל.
רשתות גיוס לשעת חירום
ריכוז ממצאים
רשת גיוס היא מערכת ארגונית, המופקדת בשעת חירום על הפצת צווי קריאה לשירות, על ההתייצבות ועל האיסוף של חיילי המילואים הכלולים בה.
בחודשים פברואר עד ספטמבר 1997 ערך משרד מבקר המדינה ביקורת בנושא רשתות הגיוס. נבדקו בעיקר: סדרי הארגון והעדכון של רשתות הגיוס; סדרי תרגול הרשתות; וסדרי השליטה והבקרה, לרבות נושאי מחשוב. הביקורת נערכה במטה הכללי - בחטיבת המבצעים שבאג"ם ובאכ"א; במפקדת קצין השלישות הראשי; במפקדת פיקוד המרכז; במפקדת פיקוד העורף; ובמפקדת חיל האוויר. נושאי ארגון וניהול של רשתות גיוס נבדקו בשלושה מרכזי גיוס.
בהתאם להצעת מבקר המדינה, החליטה הוועדה לענייני ביקורת המדינה של הכנסת, שלא להניח פרק זה על שולחן הכנסת ולא לפרסמו, לשם שמירה על ביטחון המדינה. זאת על פי סעיף 17(ב) לחוק מבקר המדינה, התשי"ח-1988 [נוסח משולב]. עם זאת החליטה הוועדה לפרסם את עיקרי הדברים מריכוז הממצאים ומהסיכום של פרק זה.
להלן עיקרי הממצאים מהביקורת:
בשלוש יחידות שנבדקו וביחידות נוספות לא היתה הקפדה על כך שכל חיילי המילואים ימלאו מדי שנה את שאלוני הפרטים האישיים, כדרוש לשמירה על עדכניות רשת הגיוס. לכן נפגע, בין היתר, עדכון הכתובות, שהוא תנאי הכרחי להפצת צווי הקריאה.
לחלק מפעילי הגיוס, שהם חיילים בשירות סדיר ובמילואים, שתפקידם להפעיל את רשתות הגיוס, לא נקבעו סדרי הכשרה לתפקידם.
צה"ל מקיים תרגילי גיוס - חלקם עד מקומות המפגש וחלקם עד ימ"ח היחידה. (א) בשנים 1992-1996 לא בוצעו חלק מתרגילי הגיוס שתוכננו. (ב) סוגית השימוש ברכב פרטי על ידי החיילים המתגייסים בעת תרגיל, לצורך הגעתם לימ"ח היחידה, על יתרונותיה וחסרונותיה, והשלכותיה לשעת חירום, טרם נבחנה די הצורך.
הטיפול בליקויים חוזרים, שהתגלו בחלק מהתרגילים והביקורות, לא היה יעיל במידה מספקת. באחת היחידות שנבדקו חזרו הליקויים לאורך שנים.
נבדקו תהליכי הפיתוח של שתי מערכות ממוחשבות, המפותחות לצורך ניהול רשתות הגיוס והפעלתן. הפיתוח נעשה ללא השתתפות מספקת של הצרכן, הנדרשת על פי נוהל פיתוח מערכות עיבוד נתונים ממוחשבות בצה"ל.
*
צה"ל מייחס חשיבות גדולה לגיוס מהיר ותקין של מערך המילואים בשעת חירום. לצורך זה מקצה צה"ל משאבים רבים בכוח אדם ובאמצעים לניהולן של רשתות הגיוס ולתרגולן.
הממצאים בדוח זה הינם בתחומי הארגון, העדכון, התרגול והבקרה של רשתות הגיוס. חלקם עוסקים במספר סוגיות כלליות, כגון: אופן תרגול רשתות הגיוס, הצורך בתרגול גיוס פומבי, וסודיות הגיוס הסמוי. ממצאים אחרים נוגעים לליקויים פרטניים שעלו בביקורת משרד מבקר המדינה ביחידות אחדות או שעלו מסיכומי תרגילים וממסמכים אחרים, ונוגעים, בין היתר, לעדכון רישומי הרשת, לעזרי שליטה ולמערכת הדיווח, למקצועיותם של פעילי הגיוס, לסדרי הפעלת מערכת ההיסעים ולמעורבות המפקדים.
לדעת משרד מבקר המדינה, דרוש שצה"ל ייתן את דעתו לבעיות הכלליות שהועלו בדוח זה, וימשיך לקיים בקרה מקיפה ומתמדת על כוננות רשתות הגיוס ועל תיקון הליקויים המפורטים שהועלו.