לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור

יחידת הממונה על הביטחון במערכת הביטחון - ממצאי מעקב

תקציר

דוח שנתי 45, עמ' 720

בחודשים מאי-אוגוסט 1994 ערך משרד מבקר המדינה ביקורת ביחידת הממונה על הביטחון במערכת הביטחון (להלן - מלמ"ב). הממצאים פורסמו בדוח שנתי 45, עמ' 720, ולהלן עיקריהם:

הטיפול במחשוב מלמ"ב נמשך תקופה ארוכה, אך עיקרו עדיין לא בוצע, מצב המקשה על איתור מידע הדרוש לקבלת החלטות מבוססות בתחומים שונים.

בניגוד להוראות מלמ"ב, רוב דוחות הביקורת בנושאי אבטחה, שעורכים קציני הביטחון הארציים של מערכת הביטחון - דוחות החיוניים לשיפור הפיקוח של מלמ"ב על פעילותם של גופי מערכת הביטחון - אינם מגיעים לידי מלמ"ב.

מלמ"ב אינה ערוכה כראוי לטיפול בנושא טוהר המידות במערכת הביטחון, ופעילותה בתחום זה מצומצמת, כתוצאה ממחסור בחוקרים.

בחודשים אפריל-יוני 1997 ערך משרד מבקר המדינה בדיקת מעקב במלמ"ב במטרה לבחון את התקדמות הטיפול בליקויים שעלו בביקורת הקודמת.

אלה ממצאי בדיקת המעקב:

הוראת המשרד בנושא מלמ"ב

בביקורת הקודמת צוין, כי הוראת משרד הביטחון (להלן - המשרד) הקובעת את ייעוד מלמ"ב, ארגונה והגדרת תפקידיה, שהוצאה בשנת 1977, לא היתה מעודכנת לנוכח שינויים שחלו במלמ"ב. במעקב עלה, כי ביוני 1996 פורסמה הוראה חדשה ומעודכנת בנושאים אלה.

מחשוב

בביקורת הקודמת צוין, כי המחשוב חיוני לצורך שיפור וייעול אחסון המסמכים בארכיב, שליפתם והצגתם ביעילות ובמהירות. בהיעדרו, אין ודאות שבעת הצורך אכן יאותר כל המידע הנוגע לנושא, בזמינות ובחתכים הנדרשים.

ביולי 1996 הסתיים שלב קביעת הצרכים ודרישות המחשוב של מלמ"ב. בדצמבר 1996 החלה מערכת הארכיב הממוחשבת של מלמ"ב לפעול בכל הנוגע למידע שנקלט במערכת החל ממועד זה, תוך כדי סריקה ממוחשבת של כל המסמכים הנכנסים לארכיב. הדבר מאפשר למלמ"ב, בשיטת תיוק אחידה, לאחסן, לאתר ולאחזר את המידע המגיע למלמ"ב, באופן מהיר ומקיף, ובחתכים הדרושים לעובדי מלמ"ב, לפי הרשאות המידור המתאימות, וכן טיפול ממוחשב במסמכים היוצאים ממלמ"ב.

דא עקא, החומר שהגיע לארכיב לפני הפעלת המערכת הממוחשבת, לא עבר תהליך מחשוב עם הפעלת המערכת הממוחשבת. כל עוד זה המצב, אין אפשרות להיעזר בארכיב הממוחשב בנושאים המחייבים עיון במסמכים שתויקו ידנית לפני הפעלתו.

ביולי 1997 הודיע ראש מלמ"ב למשרד מבקר המדינה, כי בכוונתו למחשב גם חומר קודם, לפי קדימויות.

ביקורת במערכת הביטחון

אחד מתפקידי מלמ"ב הינו לערוך ביקורות במערכת הביטחון ולוודא קיום ביקורות כאלה על ידי קציני הביטחון (להלן - קב"טים) הממונים במערכת הביטחון. כיוון שלמלמ"ב אין יכולת לבצע ביקורות מקיפות שנתיות בכל המתקנים, עליה להיעזר גם בממצאי ביקורות שערכו הקב"טים הארציים של הגופים שמלמ"ב מבקרת. הוראת המשרד בנושא קובעת, כי מלמ"ב תנהל מעקב אחר יישום ההמלצות ולקחי ביקורות אלו. בביקורת הקודמת התברר, כי רוב דוחות הביקורת של הקב"טים הארציים לא הועברו לידי מלמ"ב.

במעקב עלה, שרוב דוחות הקב"טים מועברים כבר למלמ"ב. עם זאת, בשעה שמלמ"ב מנהלת מעקב אחר תיקון הליקויים שהתגלו בביקורות שהיא עצמה עורכת, אין היא מנהלת מעקב אחר תיקון הליקויים שהתגלו בדוחות של הקב"טים, כנדרש בהוראות. ביולי 1997 הודיע ראש מלמ"ב למשרד מבקר המדינה, כי ליקוי זה יתוקן מיידית.

הטיפול בנושא טוהר מידות במערכת הביטחון

1.  במארס 1992 פורסמה הנחיית שר הביטחון, ולפיה יחידת החקירות במלמ"ב תתוגבר; הנחיה זו לא בוצעה. על כך העירה מבקר המדינה כבר בדוח שנתי 44, עמ' 1004. בדוח שנתי 45, עמ' 722, צוין, שלדעת משרד מבקר המדינה, נוכח החשיבות הגדולה הנודעת להקפדה על טוהר מידות, על המשרד לפעול להגדלת התקנים של היחידה העוסקת בתחום זה, ולאיישם.

גם בעת בדיקת המעקב התברר, כי המשרד לא קבע מהו התקן הדרוש לביצוע ההנחיה האמורה של שר הביטחון. כתוצאה מכך, היו למלמ"ב רק שני תקני כוח אדם לטיפול בנושא טוהר המידות - ראש תחום חקירות מיוחדות ועוזרו. נוסף לאלה, קיימים רק שני חוקרים בתעשיות הביטחוניות. מצב זה זהה לממצאי הביקורת הקודמת. לדעת משרד מבקר המדינה, נושא חשוב זה עדיין לא טופל ביסודיות, והנחיית שר הביטחון מ-1992 טרם מולאה.

2.  בשנת 1996 נפתחו במלמ"ב 49 תיקי חקירות חדשים והסתיים הטיפול ב-29 תיקים. בהשלמת ביקורת המעקב, שנערכה בדצמבר 1997, התברר, כי בשנת 1997 נפתחו 55 תיקים נוספים והסתיים הטיפול ב-45 תיקים. אחת הסיבות לפער בין מספר התיקים שנפתחו לבין מספר התיקים שבהם הסתיים הטיפול, היא, לדברי מלמ"ב, מחסור בחוקרים.

3.  הוראת המשרד בנושא טוהר המידות מחייבת כל קב"ט במערכת הביטחון לדווח למלמ"ב על ממצאי חקירותיו כל אימת שעולה חשד לפעילות פלילית. בביקורת הקודמת צוין, כי בפועל רק פחות ממחצית מהמקרים דווחו למלמ"ב.

במעקב עלה, כי עדיין אין בידי מלמ"ב דיווח מלא על כל החקירות הנערכות בתעשיות הביטחוניות. אך לדברי ראש מלמ"ב, ברור לו מעבודתו השוטפת עם הגופים שעליהם הוא אחראי, כי דווח לו על כל האירועים המשמעותיים בתחום טוהר המידות. לדעת משרד מבקר המדינה, על מלמ"ב לדרוש שהקב"טים של התעשיות הביטחוניות יקפידו להעביר אליה את כל הדיווחים הדרושים בהתאם להוראה האמורה של המשרד.

*

בבדיקת המעקב נמצא, כי תוקנו חלק ניכר מהליקויים שנמצאו בביקורת הקודמת. מחשוב מלמ"ב בוצע בחלקו, והדבר משפר את יעילות עבודתה; יש חשיבות להשלמת תהליך המחשוב, בעיקר בנושא השליטה על מידע הנמסר לגורמי חוץ. המשרד עדיין לא פעל להגדלת התקנים של היחידה המטפלת בנושא טוהר מידות במערכת הביטחון ולאיושם.

הנתונים המלאים מובאים בקובץ המצורף מעלה