לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור

ניהול כספי באגף לסיוע וייצוא ביטחוני

הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
 

תקציר

משרד הביטחון

פעולות ביקורת 

באגף לסיוע ויצוא ביטחוני (סיב"ט), הפועל במסגרת משרד הביטחון כ"משק סגור", נבדק הניהול הכספי. הביקורת נערכה גם באגף הכספים (אכ"ס); ביקורות השלמה נערכו באגף התקציבים (את"ק), באגף אמרכלות, משק ונכסים (אמו"ן) וביחידת היועץ הכלכלי למערכת הביטחון.

בשלוחה של המערכת לרכש מחשבים שבמינהל ההרכשה והייצור (מנה"ר), הפועלת במרכז מחשבים ורישום ממוכן שבצה"ל (ממר"ם), נבדק נושא שכירת יועצים בתחום המחשבים. בדיקות השלמה נערכו בצה"ל באגף לטכנולוגיה ולוגיסטיקה (אט"ל) ובחטיבת המחשוב.

נבדקה ההתחשבנות הכספית בגין סיוע ח"א לכיבוי שריפות. הביקורת נערכה באכ"ס, באת"ק ובח"א. בדיקות השלמה נערכו באגף התקציבים שבמשרד האוצר ובנציבות כבאות והצלה שבמשרד הפנים.

נוסף לנושאים דלעיל, נערכה ביקורת במינהלת שהקים משרד הביטחון לצורך פיתוח מערכת נשק ליירוט טילי קרקע-קרקע, ובחיל האוויר נבדק תהליך גיבוש התכניות הרב-שנתיות לפיתוח ולייצור, וכן הבקרה על ביצוען. בהתאם להמלצת מבקר המדינה, החליטה הוועדה לענייני ביקורת המדינה של הכנסת, שלא להניח את הדוח על ביקורת זו על שולחן הכנסת ולא לפרסמו, לשם שמירה על ביטחון המדינה; כל זאת על פי סעיף 17(ב) לחוק מבקר המדינה, התשי"ח-1958 [נוסח משולב]. 

ריכוז ממצאים

האגף לסיוע ויצוא ביטחוני (להלן - סיב"ט) במשרד הביטחון (להלן - המשרד) מופקד, בין היתר, על פיקוח וקידום של היצוא הביטחוני וכן על קידום ומכירה של עודפי ציוד צה"ל. סיב"ט מנוהל כ"משק סגור", ועליו להגיע לאיזון בין הוצאותיו לבין הכנסותיו. בחודשים מארס עד אוגוסט 1997 ערך משרד מבקר המדינה ביקורת על הניהול הכספי בסיב"ט. פירוט הממצאים מובא בהמשך, ולהלן עיקריהם:

בשנים 1990--1996 היו הכנסות סיב"ט נמוכות מהתחזיות שערך, ועל כן בחלק מהשנים לא עמד סיב"ט באחד מהיעדים העיקריים של "משק סגור" - איזון בין ההוצאות להכנסות - וצבר גירעון מצטבר של כ-10.5 מיליון ש"ח. 

בסוף 1996 עדכן המשרד את עמלות סיב"ט, רטרואקטיבית מתחילת שנה זו. העלאת העמלות לא לוותה בתהליך של בחינת היקף כלל הוצאות סיב"ט והרכבן, ניתוח צרכיו בכוח אדם ובתשומות אחרות, ונקיטת צעדי ייעול ארוכי טווח, במטרה לצמצם בעלויות.

לסיב"ט אין כלי ניהול ובקרה המאפשרים מעקב שוטף ומפורט על פעילותו הכספית. כך לדוגמה, העדר כלים מתאימים אינו מאפשר עריכת מאזן סיב"ט כ"משק סגור".

המערכת הכספית של סיב"ט מנוהלת על ידי אגף הכספים במשרד ואינה כוללת, בין היתר, תחזיות מפורטות של ההכנסות הצפויות מעסקות ומחייבים בחתך שנתי ורב-שנתי, על פי התנאים החוזיים ואחרים (הצמדות, ריבית וכד'). 

הטיפול בהזמנות ובחשבוניות בסיב"ט לקוי בחלקו, ואינו מתנהל על פי הוראות המשרד.

הנתונים המלאים מובאים בקובץ המצורף מעלה