פעולות ביקורת
ברשות ניירות ערך ובמשרד האוצר - באגף התקציבים, באגף החשב הכללי וביחידת הממונה על השכר והסכמי עבודה - נבדקו היבטים שונים בניהול הרשות. הבדיקה התמקדה בתקציב הרשות ובביצועו.
ריכוז ממצאים
רשות ניירות ערך (להלן - הרשות) היא תאגיד שהוקם על פי חוק, ותפקידה שמירת ענייניו של ציבור המשקיעים בניירות ערך כפי שנקבעו בחוק ניירות ערך, התשכ"ח-1968 (להלן - חוק ני"ע); הרשות מורכבת מחברים שממנה שר האוצר (להלן - חברי רשות).
לרשות אין נהלים בכל הקשור לאישור שינויים בתקציבה במהלך השנה, לביצוע תשלומים, להרשאה להתחייב, להכנת דוחות כספיים ומסירתם לשר האוצר (להלן - השר) ולכנסת.
הבקשות לאישור שינויים בתקציב הרשות אינן מובאות לאישור השר וועדת הכספים של הכנסת, כמתחייב מהוראות חוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985.
לוועדת התקציב של הרשות הוגשו בקשות לאישור שינויים בתקציב כחצי שנה לאחר סיום שנת התקציב, ולאחר שההוצאות כבר בוצעו.
זה שנים יש לרשות עודפי כספים, והם מושקעים באיגרות חוב ובפיקדונות; הרשות ומשרד האוצר (להלן - המשרד) לא קבעו כיצד יש לנהוג בעודפים אלה, ואם יש להעביר חלק מהם לאוצר המדינה.
בשנת 1990 החליטה הרשות ביוזמתה להעביר למשרד סכום של 5 מיליון ש"ח מעודפי הכנסותיה, אולם המשרד לא הגיע להסדר עם הרשות בעניין כיסוי גירעונותיה - אם ייווצרו כאלה - כנגד העברת עודפי הכנסותיה, ובסופו של דבר לא הועבר סכום כלשהו.
התעריפים של מרבית האגרות שהרשות גובה מקרנות נאמנות ומתאגידים שהציעו ניירות ערך לציבור נקבעו לפני שנים, והם מתעדכנים לפי שיעור עליית מדד המחירים לצרכן. לא נבדקו מרכיבי התעריף מזה ועלות הטיפול של הרשות בתחומי הפעילויות השונים מזה, אף שהדבר דרוש כדי למנוע ככל האפשר תעריפים גבוהים מדי או סבסוד צולב.
בשנת 1996 הוציאה הרשות כמיליון ש"ח למימון נופשונים בבתי מלון לעובדיה ולחברי הרשות ולבני משפחותיהם. הוצאה זו פוצלה לסעיפים שונים של תקציב הרשות, ולא ניתן לה גילוי נאות בדברי ההסבר לתקציב.
מימון הנופש לחברי הרשות נמשך גם בספטמבר 1997, לאחר שהתקבל בכנסת תיקון לחוק ני"ע, הקובע כי חבר הרשות לא יקבל מהרשות שכר בעד שירותיו, וכי הרשות רשאית לשלם לחבריה גמול על השתתפות בישיבותיה לפי כללים שיקבע השר.
להשתלמויות קבוצתיות בחו"ל שהרשות מארגנת לעובדיה צורפו עובדים בכירים ממשרדי ממשלה שונים, והרשות מימנה את הוצאות השתלמותם - במלואן או ברובן. הרשות לא קבעה כללים בעניין שיעור השתתפותם של משרדי הממשלה שעובדיהם צורפו להשתלמות, במימון ההוצאות, ואף לא קבעה כיצד ייבחרו המשתתפים מגופים אלה.
ליו"ר הרשות ניתנו כרטיסי אשראי, לשימוש בארץ ובחו"ל, ובאמצעותם שילם הוצאות אירוח על חשבון הרשות. לא נקבעו נהלים בדבר השימוש בכרטיסים ובדבר אישור ההוצאות, ואין הגבלה תקציבית על הסכומים שהיו"ר רשאי לשלם באמצעותם.
בשנת 1995 חתמה הרשות על הסכם לשכירת משרדים בבניין (להלן - בניין א') לפרק זמן של 10 שנים, על אף ששנה קודם לכן סיכמה הרשות עם יזם על שכירת בניין חדש, שבנייתו תושלם בתוך שנתיים (להלן - בניין ב'). עקב התחייבות בעל-פה שנתן באותה שנה השר ליו"ר הרשות, משלם מינהל נכסי הדיור הממשלתי שבמשרד את דמי השכירות בעד המשרדים בבניין א' מסוף שנת 1997 ועד תום תקופת החוזה (שנת 2005), על אף שמינהל הדיור קבע כי תנאי חוזה השכירות קשים ביותר, וכי אין לו צורך במשרדים אלה.
בחודשים ינואר-אוקטובר 1997 שילמה הרשות דמי שכירות, תחזוקה וארנונה הן בעד בניין ב' והן בעד שטח גדול בבניין א', על אף שברוב אותו פרק זמן כבר שכנו משרדיה בבניין ב'.
שטח משרדי הרשות בבניין ב' הוכפל לעומת שטחם בבניין א', על אף שמצבת העובדים שלה כמעט לא גדלה. השטח הממוצע לעובד במשרדיה בבניין ב' גדול יותר מפי שניים מן התקן המקובל במשרדי הממשלה.
הנתונים המלאים מובאים בקובץ המצורף מעלה