לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור

מכרזים לשיווק קרקע בלתי מתוכננת

הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
 

תקציר

פעולות ביקורת

במינהל מקרקעי ישראל נבדקו תהליך קבלת ההחלטות בדבר הנהגת שיטת מכרזים חדשה לשיווק ולתכנון של קרקע בלתי מתוכננת שבניהולו וכן סדרי הפעלת השיטה. בדיקות השלמה נעשו במשרד הפנים ובכמה רשויות מקומיות.

נבדק אופן טיפולו של המינהל בגביית חובות של דמי חכירה שנתיים מחוכרים של קרקעות שבניהולו.

נבחנו הליכי קבלת ההחלטות ויישומן בעניין פרויקט לשיקום ולהחייאה של אזור ביפו, לרבות קביעת המסגרת הארגונית, ההתקשרות עם חברה מנהלת ופעולות הבקרה על הפעלת הפרויקט. בדיקות נעשו גם בעיריית תל אביב-יפו; בעמידר, החברה הלאומית לשיכון בישראל בע"מ, ובאגף התקציבים שבמשרד האוצר.

נבדקו פעולות המינהל בתכנון הערים החדשות עירון ובני עי"ש.

ריכוז ממצאים

במחצית הראשונה של שנת 1995 הנהיג מינהל מקרקעי ישראל (להלן - המינהל) שיטת מכרזים חדשה לשיווק חטיבות קרקע בלתי מתוכננות שבניהולו (להלן - שיטת המקב"ת). על פי השיטה החדשה, הזוכה במכרז מכין הצעת תכנית לחטיבת הקרקע ומגיש אותה למוסדות התכנון, לאחר אישורו של המינהל. התכנית נעשית על פי הנחיות עקרוניות של המינהל, כגון בדבר ייעוד הקרקע. על הזוכה גם לקדם את התכנון של הקרקע, עד למתן תוקף סטטוטורי לתכנית. לזוכה ניתנת אופציה לרכוש זכויות בקרקע, בדרך כלל בשיעור 20%, לאחר שיושלם תכנונה והתכנית תקבל תוקף.

הנהלת המינהל דנה בשיטת המקב"ת בלי שהיו לפניה נתונים מפורטים וניתוחים כלכליים ותכנוניים המצביעים על היתרונות ועל החסרונות של השיטה. מועצת מקרקעי ישראל (להלן -המועצה) דנה בשיטה ואישרה אותה בלי שהמינהל הציג לפניה נתונים וניתוחים כאמור.

המינהל לא שיתף את משרד הפנים בגיבוש שיטת המקב"ת, אף כי המשרד מופקד על ביצוע חוק התכנון והבנייה, התשכ"ה-1965.

לפני פרסום מכרזים בשיטת המקב"ת לא תיאם המינהל את הנחיותיו העקרוניות עם מינהל התכנון שבמשרד הפנים ועם הרשויות המקומיות הנוגעות בדבר.

על פי החלטת המועצה מפברואר 1995 נדרש המינהל למסור לוועדת משנה שלה דיווח מפורט על הפעלת שיטת המקב"ת; הדיווח יימסר לאחר שהמינהל יפרסם כמה מכרזים ולא יאוחר מחצי שנה לאחר מועד ההחלטה, דהיינו עד סוף אוגוסט אותה שנה. המינהל דיווח למועצה רק במחצית השנייה של שנת 1997; הדיווח היה חלקי בלבד.

במרבית המכרזים התבקשו המתמודדים להגיש גם הצעה כספית וגם תכנית ראשונית לקרקע. המינהל נתן משקל הן לסכומי ההצעות והן לאיכות התכניות הראשוניות. כתוצאה מכך, זכו בכמה מהמכרזים מתמודדים שהצעתם היתה זולה במיליוני ש"ח מאלו של המתמודדים האחרים.

בסוף שנת 1997 הגיש המינהל הצעה למועצה ובה תיקונים ושינויים בשיטת המקב"ת, מקצתם מהותיים. עד סוף ינואר 1998 לא התכנסה המועצה וממילא גם לא דנה בהצעה.

הנתונים המלאים מובאים בקובץ המצורף מעלה