פעולות ביקורת
במינהל הדלק שבמשרד נבדקו הדרך לקביעת תעריפי התשתית וההתחשבנויות שנעשו לפיהם. נבחנו בעיקר נושאים אלה: קביעת התעריפים עד ספטמבר 1995 וההתחשבנות בין המינהל לבין חברות התשתית על פי תעריפים אלה; העקרונות לקביעת תעריפי תשתית מאותו חודש ואילך. הבדיקה נעשתה במינהל הדלק, ובדיקות השלמה נעשו באגף התקציבים במשרד האוצר, בחברת תשתיות נפט ואנרגיה בע"מ, בחברת קו מוצרי דלק בע"מ ובחברת פי גלילות מסופי נפט וצינורות בע"מ.
במינהל הדלק ובחברת פי גלילות מסופי נפט וצינורות בע"מ נעשתה ביקורת על הליכי הרכישה של תוסף לבנזין. בדיקות השלמה נעשו במכון התקנים הישראלי, באגף הרכב שבמשרד התחבורה ובאגף לאיכות אוויר שבמשרד לאיכות הסביבה.
ריכוז ממצאים
תשתית משק הדלק כוללת בעיקר צנרת להולכה, מתקני אחסון ומסופים לנפט גולמי ולתזקיקים. עד ספטמבר 1995 אישר מינהל הדלק שבמשרד התשתיות הלאומיות (להלן -המשרד) לחברות המספקות את שירותי התשתית לגבות תמורת כל שירות את עלותו בתוספת רווח (שיטת "קוסט פלוס"). בעקבות המלצות של ועדה ציבורית, נקבעים התעריפים, החל מספטמבר 1995, על פי סל עלויות תקני.
במסגרת שיטת "קוסט פלוס" אישר מינהל הדלק לחברות התשתית בכל שנה תעריפים על פי תקציב מאושר, ולאחר תום השנה עשה עמן התחשבנות על ההוצאות וההכנסות בפועל. אף שעברו שנתיים מאז חדל המינהל לקבוע את התעריפים בשיטת "קוסט פלוס", הוא טרם גבה יתרת חוב של אחת מחברות התשתית, על פי ההתחשבנות עמה, בסכום של 24 מיליון ש"ח.
המשרד ביטל, החל בינואר 1994, את הסדרי ההתחשבנות בינו לבין שתי חברות המספקות שירותי תשתית, בלא שקבע הסדר חלופי; תעריפים חדשים נכנסו לתוקף רק בספטמבר 1995. עקב כך אי אפשר לעשות התחשבנות על התקופה שמינואר 1994 ועד ספטמבר 1995.
הוועדה הציבורית המליצה, בין השאר, שהמשרד יגדיר את תקני השירות שיחייבו את חברות התשתית ויבחן אילו שיעורי דלף מרביים יוכרו בתעריפים לשירותי התשתית. עד מועד סיום הביקורת, אוגוסט 1997, לא יושמו המלצות אלו.
הנתונים המלאים מובאים בקובץ המצורף מעלה