ריכוז ממצאים
הגידול בתנועה האווירית הבין-לאומית והפנים-ארצית והתחזיות בדבר הגידול בתנועה זו בעתיד, מחייבים הקצאה ושמירה של רזרבות קרקע להקמת שדות תעופה ומנחתים. בחוק התכנון והבנייה, התשכ"ה-1965, נקבע, כי תוכן תכנית מתאר ארצית לשדות תעופה, ובה יותוו שדות תעופה, ויישמרו קרקעות להקמתם, וכן ייקבעו דרכי גישה אווירית אליהם. משרד התחבורה (להלן - המשרד) החל עוד בשנת 1972 להכין תכנית מתאר ארצית לשדות תעופה, תמ"א 15 (להלן - תמ"א 15).
על פי החלטת שר התחבורה משנת 1979 על חלוקת תחומי האחריות בין המשרד לבין רשות שדות תעופה (להלן - הרשות), המשרד הוא האחראי לקביעת מדיניות התעופה הכוללת ולהכנת תכנית אב לתעופה. אף שתמ"א 15 נמצאת בתהליכי הכנה ואישור מאז שנת 1972, והכנת תכנית אב היא שלב הקודם להכנת תכנית מתאר ארצית, הוחל בהכנת תכנית אב לתעופה רק בשנת 1997. עד סוף 1997 הכנת תכנית האב עדיין לא הסתיימה.
כאמור, הכנת תמ"א 15 נמשכת זה כ-25 שנים ועדיין לא הסתיימה. כל זמן שלא אושרה תמ"א 15 אין הגנה סטטוטורית מספקת לשמירת אתרים להקמה ולפיתוח של שדות תעופה.
בשנת 1982 פורסמו תקנות התכנון והבנייה (תסקירי השפעה על הסביבה), התשמ"ב-1982, המחייבות לעשות תסקיר השפעה על הסביבה לכל שדה תעופה. המועצה הארצית לתכנון ולבנייה לא דרשה מעורכי תמ"א 15, מאז פרסום התקנות ועד תחילת שנת 1995, הכנת תסקיר השפעה על הסביבה לכל השדות המופיעים בתמ"א 15, הנמצאת בהליכי אישור.
המשרד לא שיתף את מינהל התכנון שבמשרד הפנים בהגדרת הדרישות כאשר פרסם מכרז להכנת תכנית אב לתעופה בשנת 1996 וגם לא הביא לידיעתו את הכוונה לפרסם מכרז זה, ועל אף שהמסקנות וההמלצות שיופקו מתכנית האב יהיו עשויות להשפיע מהותית על המשך תהליך האישור של תמ"א 15 ולשנותה.
המשרד החליט להטיל על הרשות, שהיא הגוף המפעיל את שדות התעופה, להנחות ולהוביל את הכנת תכנית האב בנושאים של תכנון שדות תעופה. הכנת תכנית האב כוללת, בין היתר, את בחינת האפשרות של הקמת שדות תעופה בידי יזמים פרטיים והעברת האחריות לתפעול שדות התעופה לידי יזמים פרטיים. ההחלטה שהרשות תנחה את הבדיקות בנושאים הקשורים אליה יש בה, לכאורה, כדי לעורר חשש לניגוד עניינים. אך טבעי הוא להניח שהרשות לא תשקול את הנושאים שעל הפרק - במיוחד את האפשרות של הפעלת השדות באמצעות יזמים פרטיים - מתוך עמדה מאוזנת.
במשך כל השנים שתמ"א 15 נמצאת בהכנה ובהליכי אישור, אמנם צץ ועלה מדי פעם בפעם נושא הקמת שדה תעופה בין-לאומי שני לנמל התעופה בן גוריון (נתב"ג), אך לא נבדק בדיקה של ממש. לא נבחנו חלופות שונות למיקום שדה תעופה בין-לאומי שני ממכלול ההיבטים הנדרשים, לא נקבע המקום המתאים לשדה כזה, וקל וחומר -מועד הקמתו. עניינים אילו הם נושאים מהותיים שמקומם בתכנית אב ארצית לתעופה.
משרד הביטחון אינו נוהג לדווח לרשות אילו תכניות בנייה יש לו לשדות תעופה המשמשים הן את הרשות והן את הצבא. לרשות אין אפוא אפשרות להתנגד לתכניות בנייה של משרד הביטחון, אף שהן עלולות להפריע לתכניות הפיתוח שלה בשדות אלו. מן הראוי שיהיה תיאום בין הצבא למינהל התעופה האזרחית לבין הרשות בכל הקשור לפיתוח ולבנייה בשדות תעופה שבהם יש פעילות צבאית וגם פעילות אזרחית.
הנתונים המלאים מובאים בקובץ המצורף מעלה