פעולות ביקורת
נבדקו סדרי המשרד למתן תמיכות למוסדות. הבדיקה נעשתה באגף לקליטה בקהילה במשרד ובחשבות המשרד. בדיקות השלמה נעשו במחוזות המשרד, במשרד לענייני דתות ובמשרד החינוך, התרבות והספורט.
ביוני 1997 מונתה מנכ"לית חדשה למשרד. היות שאחיה עובד במשרד, התנתה הממשלה את מינויה בכך שהמנכ"לית ואחיה "לא יקיימו ביניהם קשרי עבודה ובכפוף לכך שלא יהיו יחסי כפיפות ישירים ביניהם". נבדק אופן היישום של החלטת הממשלה.
במסגרת ביקורת כוללת על מינויים לא תקינים נבדקה העסקת יועצים לשר לקליטת העלייה (ראה הפרק "מינויים פוליטיים ובלתי תקינים").
ריכוז ממצאים
האגף לקליטה בקהילה במשרד לקליטת העלייה (להלן - המשרד) מופקד על שילוב העולים בחברה, בתרבות, בקהילה ובהתיישבות בישראל, ועל חיזוק תודעת הקליטה בקרב הוותיקים בארץ. האגף פועל בשיתוף עם רשויות מקומיות. הוא פועל גם באמצעות מוסדות המבצעים תכניות בתחום הקליטה בקהילה; הוא תומך במוסדות אלה או קונה את שירותיהם. בשנת 1996 תמך המשרד בכ-200 מוסדות. על פי נתוני חשבות המשרד הגיע היקף התמיכות במוסדות בשנה האמורה לכ-12.4 מיליון ש"ח; בשנת 1997 אישר המשרד כ-12 מיליון ש"ח לתמיכות במוסדות.
בחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985, כפי שתוקן בשנת 1992, נקבע: "הוצאות הממשלה לצורך תמיכה במוסדות ציבור ייקבעו בכל סעיף תקציב בסכום כולל לכל סוג של מוסדות ציבור". עד שנת 1997 לא קבע המשרד סעיפי תקציב לתמיכות, ושילם אותן מסעיפי תקציב שונים. ספרי התקציב של המשרד לא שיקפו את התמיכות שנתן. רק באמצע שנת 1997 קבע המשרד סעיפי תקציב לתמיכות.
בנוהל תמיכות שפרסם משרד האוצר ובהוראות תכ"ם נקבע, כי משרד ממשלתי יפרסם בשני עיתונים לפחות, הודעה בדבר האפשרות לקבל תמיכה. מטרת ההוראה היא להביא לידיעת הציבור את העובדה שהמשרד הועיד כסף לתמיכות, ולתת לכל מי שרואה את עצמו זכאי לתמיכה הזדמנות שווה להגיש בקשה במועד. נמצא, כי עד לשנת 1996 לא פעל המשרד לפי הנוהל וההוראות ולא פרסם הודעות כנדרש. אף על פי שהמשרד לא הביא לידיעת הציבור שקיימת אפשרות להגיש בקשות לתמיכה, הוא נתן תמיכה לעמותות שפנו אליו, דבר המעורר חשד לאפליה. ביולי 1996 פרסם המשרד לראשונה הודעה בעיתונים בדבר מתן תמיכה.
בהוראות תכ"ם נקבע, שוועדת התמיכות בכל משרד תפרסם ב"רשומות" את שמות מוסדות הציבור שאושרה להם תמיכה ואת הסכום שאושר לכל מוסד. בדיקת הנתונים שפרסם המשרד ב"רשומות" בעניין התמיכות שאישר בשנת 1996 העלתה שלא תמיד שיקפו הנתונים שפורסמו את מלוא סכומי התמיכות שאושרו.
נמצא שפרוטוקולים של ועדת התמיכות תוקנו בכתב יד באופן שאינו תואם כללי מינהל תקין. כן נמצא שהמידע שפורט בכמה ממסמכי המשרד לא היה אמין. למשל: נמצאו הבדלים בין המידע שפורט בשני מסמכים בנושא אחד, ויש שהמידע במסמך האחד סתר את המידע במסמך האחר.
מנכ"לית המשרד, בתפקידה כיו"ר ועדת התמיכות, חתמה על פרוטוקול של ועדת התמיכות, הכולל המלצת הוועדה לתמוך בשני פרויקטים של עמותה. המנכ"לית הגישה מכתב התפטרות מחברותה בעמותה פחות מחודש לפני המועד שבו חתמה על האישור להעביר כספי תמיכה לעמותה. לפי תקנון העמותה, חברות של חבר בעמותה פוקעת, בין היתר, עם פרישתו ממנה; הודעת פרישה בכתב תינתן 30 יום מראש. יוצא, שבעת שהמנכ"לית חתמה על האישור לתמוך בעמותה היא עדיין היתה חברה בעמותה.
המנכ"לית מסרה למשרד מבקר המדינה כי מאז שהתמנתה לתפקידה במשרד לא השתתפה בדיונים בעניין העמותה. נמצא שבניגוד לדברים שמסרה המנכ"לית למשרד מבקר המדינה, היא השתתפה בדיון שהתקיים במשרד, באוגוסט 1997, בעניין העמותה.
הנתונים המלאים מובאים בקובץ המצורף מעלה