ריכוז ממצאים
מאז שנת 1976 הופעלה במשרד הפנים (להלן - המשרד) מערכת ממוחשבת לניהול מרשם האוכלוסין, לניהול הבחירות לכנסת ולרשויות המקומיות, ולרישום כלי ירייה. בשנת 1992 יזמו המשרד ומשרד האוצר הקמת מערכת ממוחשבת חדשה במשרד (להלן - המערכת או המערכת החדשה). בסוף אותה שנה פרסם המשרד מכרז להקמת המערכת, ובאוגוסט 1993 חתמה הממשלה הסכם עם חברה שנבחרה במכרז (להלן - ההסכם). הקמת המערכת כונתה "פרויקט אביב".
בתהליך פיתוח המערכת היו עיכובים, ולוחות הזמנים שנקבעו להפעלתה השתנו פעם אחר פעם והיא הופעלה רק בדצמבר 1997, יותר משנתיים לאחר המועד שנקבע בהסכם עם החברה. העיכוב בהפעלת המערכת גרם למשרד נזקים כספיים כתוצאה מהמשך התשלומים לחברה שהפעילה את המערכת הממוחשבת הישנה.
במערכת החדשה, לכשהופעלה, לא נכללו כמה תת-מערכות שהיו אמורות, על פי ההסכם, להיכלל בה. בהן תת-מערכות שנועדו לסייע בפעולות חיוניות, כגון: בקרה על מכסות של מספרי זהות לתושבים חדשים בישראל (עולים חדשים ונולדים), המוקצים לגופים שונים; טיפול בבקשות לפי חוק האזרחות, התשי"ב-1952 טיפול באשרות וברישיונות ישיבה לפי חוק הכניסה לישראל, התשי"ב-1952. המשרד הסכים לדחות את הפעלתן של התת-מערכות הללו למועד אחר.
ממסמכי המשרד עולה, כי לפני פרסום המכרז היה ידוע לו שבמאגרי המידע על האוכלוסין, שנוהלו במערכת הממוחשבת הישנה, יש ליקויים, כגון: העדר פרטים על תושבים או רישום נתונים שגויים; בקובץ "תושבים פעילים" רשומים פרטים על תושבים שנפטרו או עזבו את הארץ. המשרד לא פעל להעלאת אמינות הנתונים, אף על פי שזה היה אחד היעדים העיקריים של הפרויקט. עקב כך המערכת החדשה מכילה נתונים שגויים שהועברו מן המערכת הישנה.
בתנאי ההסכם נקבע, כי על החברה "להגיש לממשלה דוחות התקדמות עתיים מדי חודש" וכי זהו אחד התנאים העיקריים שהפרתו תיחשב הפרה יסודית של ההסכם. ממסמכי המשרד עולה, כי דוחות ההתקדמות לא הוגשו באופן סדיר וכי היו בהם סתירות ואי-דיוקים. העדר דיווח סדיר על התקדמות הפרויקט לא איפשר למשרד לדעת בזמן אם החברה עומדת בתנאי ההסכם.
הכנת התכנון המפורט של המערכת החדשה התמשכה זמן רב אחרי המועד שנקבע בהסכם. המשרד אישר את התכנון המפורט בלי שבעלי התפקידים האחראים לניהול מרשם האוכלוסין חיוו את דעתם עליו. רק לאחר שהמערכת הוגשה למבחני קבלה נמצא שאחדים מרכיביה לא התאימו לצורכי המשרד.
לא פותחו מישקים לקליטת מידע ממאגרי מידע של גופים ממשלתיים וציבוריים אחרים, על אף שזה היה אחד היעדים של המערכת החדשה.
המערכת הופעלה לפני שהוכן מערך הגיבוי, המיועד לאפשר למשרד להמשיך ולספק שירותים גם כשיש שיבושים מהותיים בפעילותה השוטפת ובזמינותה.
הנתונים המלאים מובאים בקובץ המצורף מעלה