לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור

מערך פקידי הסעד

הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
 

תקציר

ריכוז ממצאים

כמה חוקים כוללים הוראות שמטרתן להגן על אלה שאינם מסוגלים לדאוג לעצמם, בין היתר, מחמת גילם, מצבם הגופני או הנפשי. פקיד סעד הוא עובד סוציאלי שהתמנה בידי שר העבודה והרווחה לביצוע חוקים אלה, ובהם: חוק הסעד (סדרי דין בענייני קטינים, חולי נפש ונעדרים), התשט"ו- 1955 (להלן - חוק ס"ד), וחוק הנוער (טיפול והשגחה), התש"ך- 1960 (להלן - חוק הנוער). בית משפט (בדרך כלל בית משפט לענייני משפחה) או בית דין דתי רשאים לצוות על פקיד סעד לפי חוק ס"ד לחקור בעניין הנוגע לקטין ולחוות דעתו בתסקיר בכתב. פקיד סעד לפי חוק הנוער מוסמך ליזום הליך משפטי בבית משפט לנוער, כדי לכפות טיפול על קטין (נגד רצונו או בניגוד לרצון האחראי לו). בהליך זה מגיש פקיד הסעד לחוק הנוער תסקיר לבית המשפט. משרד מבקר המדינה בדק את פעולותיהם של פקידי הסעד לפי חוק ס"ד ושל פקידי הסעד לפי חוק הנוער.

חוק ס"ד קובע, כי "תסקיר שהגיש פקיד סעד יימסר לבעלי הדין ובית המשפט ישמע כל טענה שבפיהם לכתוב בתסקיר אם לא ציווה בית המשפט, מטעמים מיוחדים, שאין לגלות את תוכן התסקיר, כולו או מקצתו". הועלה, כי בשניים מבין ארבעה בתי המשפט לענייני משפחה שנבדקו, לא נמסרו התסקירים של פקידי הסעד לחוק ס"ד לבעלי הדין, שהם בדרך כלל הורי הקטין. עוד נמצא, כי במקרים רבים אמנם הועמד התסקיר לרשות בעלי הדין, אך הוא הוגש סמוך מדי לדיון, לעתים ביום הדיון עצמו. עוד הועלה, כי בהליכים שיוזם פקיד סעד לחוק הנוער בבית משפט לנוער, במטרה לכפות טיפול על הקטין, ובכלל זה הוצאתו ממשמורת הוריו, לא נמסר החלק של התסקיר ובו ההמלצות הטיפוליות למשיבים.

בתסקירים אחדים שהגישו פקידי סעד לבתי המשפט או לבתי הדין נמצאו אי-דיוקים, מהם מהותיים. פקידי הסעד גם לא תמיד פירטו, בתסקירים ובתיקים שניהלו במחלקות לשירותים חברתיים ברשויות המקומיות (להלן - לשכות הרווחה), את דרך הכנת התסקיר, את ביקורי הבית, מועדי הפגישות וכיו"ב.

תשעה תסקירים שבית המשפט לענייני משפחה הזמין ואשר התייחסו ל-9 מבין 57 תיקים שנבדקו, לא הוכנו כלל.

נבדקו שתי לשכות רווחה. באחת מהן הועלה, כי פקידי הסעד החלו לטפל ב-5 מבין 17 תיקים שנבדקו, כמה חודשים לאחר שנתבקשו להכין תסקיר, ובכך גרמו לדחיית מועד הדיון.

סדרי הפיקוח והבקרה של פקידי הסעד הראשיים ושל פקידי הסעד המחוזיים על פקידי הסעד המקומיים אינם מספיקים, ואין בהם כדי להבטיח שפקיד הסעד, לא פגע בזכויותיהם של בעלי הדין.

חוק הנוער הסמיך פקידי סעד לחוק הנוער, במצבים שאינם סובלים דיחוי, לכפות על קטין טיפול באמצעות צו חירום. הוצאת קטין מביתו באמצעות צו חירום לא תעלה על שבעה ימים; לאחר מכן דרוש אישור בית המשפט. תקנות החוק והוראות משרד העבודה והרווחה (להלן - המשרד), שמטרתן לקיים מנגנון בקרה על הפעלת צווי החירום בידי פקידי הסעד המקומיים, אינן מיושמות באופן קפדני או אינן מיושמות כלל.

הועלה, כי ברשימה של המחלקה לארגון, מינהל וכוח אדם ברשויות המקומיות שבמשרד רשומים שמות העובדים ושיעור משרתם, אולם אין בידי המשרד מידע על מספר העובדים המועסקים למעשה בלשכות הרווחה ברשויות המקומיות כפקידי סעד, על שיעור העסקתם בתפקיד זה ועל המעמסה המוטלת עליהם. כמו כן, אין בידי המשרד מידע אם פקידי הסעד משמשים בתפקיד אחר, ובאיזה שיעור משרה.

הנתונים המלאים מובאים בקובץ המצורף מעלה