פעולות ביקורת
בשירות לזקן שבאגף לשירותים אישיים וחברתיים נבדקו היבטים אחדים הנוגעים לטיפול המשרד במעונות לזקנים; תיקוני חקיקת משנה; חישוב השתתפות המשרד בתשלום עבור החזקת זקן במעון; הפיקוח על המעונות לזקנים וסגירת מעונות שאינם עומדים בדרישות החוק. ביקורת בנושא "המערך הגריאטרי במדינה" ראה בעמ' 170, במסגרת הביקורת על משרד הבריאות.
בשירות לילד ולנוער שבאגף לשירותים אישיים וחברתיים נעשתה ביקורת בנושא סידור חוץ-ביתי במשפחות אומנות. הבדיקה נעשתה בשירות שבמשרד הראשי ובלשכות רווחה של ארבע רשויות מקומיות - רחובות, חדרה, נס ציונה וראש העין. בדיקת השלמה נעשתה בשלושת המחוזות של המשרד. נבדקו הנחיות השירות לילד ולנוער להסדרת ההשמה במשפחות אומנות; בקרת התהליך הטיפולי; ותכנית למיון ולבחירה של משפחות אומנות.
נבדקו פעולותיהם של פקידי הסעד הפועלים לפי חוק הסעד (סדרי דין בענייני קטינים, חולי נפש ונעדרים), התשט"ו-1955, ולפי חוק הנוער (טיפול והשגחה), התש"ך-1960. הביקורת נעשתה במשרד הראשי, בלשכות המחוזיות ובמחלקות לשירותים חברתיים בשתי רשויות מקומיות. בדיקה משלימה נעשתה בבתי המשפט לענייני משפחה בירושלים, בחיפה, בנצרת וברמת גן. נבדקו הכנת התסקירים לבתי המשפט ודרכי הבקרה של פקידי הסעד הראשיים והמחוזיים במשרד על פעולות פקידי הסעד.
בהנהלת הרשות לשיקום האסיר במשרדי מחוז תל אביב והמרכז, במחוז חיפה והצפון ובכמה מסגרות שמפעילה הרשות, נבדקו דרכי הניהול ואופן הביצוע של פעולות הרשות, בעיקר בהכנת תכניות שיקום לאסירים לקראת שחרורם ושיקומם ברשויות מקומיות ובמסגרות שמחוץ לקהילה. בדיקת השלמה נעשתה בשירות בתי הסוהר.
ריכוז ממצאים
חוק הפיקוח על מעונות, התשכ"ה-1965 (להלן - חוק הפיקוח), מגדיר זקנים - גבר שמלאו לו 65 שנה ואישה שמלאו לה 60 שנה. משרד העבודה והרווחה (להלן - המשרד) פועל בתחום הסיוע והתמיכה לזקנים על פי חוק שירותי סעד, התשי"ח-1958, והתקנות שהותקנו על פיו. השירות לזקן שבאגף לשירותים חברתיים ואישיים שבמשרד (להלן - השירות לזקן) מופקד מטעם המשרד על רווחתם הסוציאלית של הזקנים הזקוקים לכך ועל הבטחת זכויותיהם ושלומם הגופני והחברתי. בין השאר, אחראי השירות לזקן למעונות לזקנים ולרישוים של מעונות אלה.
הפיקוח על המעונות לזקנים מבוצע לפי חוק הפיקוח. תקנות חוק הפיקוח הקובעות תקנים לעובדי מעונות ולהכשרתם ואת תנאי כשירותם של מנהלי מעונות לזקנים, אינן חלות על המעונות שחוסים בהם פחות מ-50 זקנים. אין תקנות הקובעות סטנדרדים למבנה המעון לזקנים ולשירותים הניתנים בו, אם מספר החוסים הוא 7-12. עד לסוף 1997 לא עודכנו התקנות ולא הותאמו למציאות שהשתנתה.
חישוב התשלום, עבור זקן שהמשרד משתתף בהחזקתו, נעשה לכל מעון ומעון, אליו הוא מופנה בידי המשרד, לפי מודל תעריפים המבוסס על תקן כוח אדם וסל צרכים שנקבעו בשנת 1981. מאז לא בדק המשרד את התאמת התקנים למציאות המשתנה ולא עדכן אותם. בכמה תפקידים היו תקני כוח אדם שנקבעו במודל התעריפים נמוכים מאלה הקבועים בתקנות.
אין כל קשר בין התעריפים הנקבעים למעונות לזקנים לבין רמת המעון ואיכות הטיפול הניתן בו, כפי שהם משתקפים בממצאי המפקחים על המעונות.
למעונות רבים נקבעו, בהסדרים מיוחדים, תעריפים שהיו גבוהים מאלה שהיו נקבעים להם אילו חושבו לפי מודל התעריפים.
במקרים רבים לא נדרשו המפקחים לציין וגם לא ציינו, אם פעלו על פי הנחיות העזר שהשירות לזקן קבע לצורך בדיקת המעונות ועל מה מבוססים ממצאיהם. בתכנית שנועדה להביא לתיקון הליקויים, תיארו המפקחים את הליקויים ללא פירוט ראוי, וגם לא קבעו לוח זמנים לתיקונם.
בניגוד לנדרש בתקנות, לא נקבע במקרים רבים תיקון ליקויים כתנאי ברישיון ולא נערך מעקב ממוקד כדי לבדוק, לאחר הוצאת הרישיון, אם אותם ליקויים אכן תוקנו. כמה מעונות קיבלו רישיון, על אף שנמצאו בפיקוח המקיף שנערך בהם ליקויים רבים, ובלי שנעשה קודם מעקב כדי לברר אם הם תוקנו.
בבדיקה שעשה משרד מבקר המדינה באוגוסט 1997 נמצא, כי תוקף הרישיון של 44 מבין 187 מעונות, כבר פג. ל-33 מעונות אחרים, שעל קצתם הוחל הפיקוח ב-1997, לא היה רישיון כלל.
במאגר המידע, שנועד לאפשר להנהלת השירות לזקן לתפעל את מערכת הפיקוח ולספק בסיס רב-חשיבות לתכנון ולקביעת מדיניות, חסרו נתונים רבים, ונמצא שחלק מהנתונים הקיימים הם שגויים ובלתי מעודכנים.
השירות לזקן לא ריכז דיווחים על תאונות או על מוות בלתי טבעי במעונות, לא בדק אם חל שינוי בהיקפם של מקרים כאלה, לא עמד על הסיבות העיקריות שגרמו להם, ולא קבע מדיניות מתוכננת במטרה למנעם. השירות לזקן גם לא הסתייע בנתונים על תאונות ועל מוות בלתי טבעי כמדד נוסף לקביעת איכות הטיפול של המעונות, וכדי לבדוק האם יש מעונות או מקומות המועדים לתאונות. הבדיקה של נסיבות התאונות שאירעו, שעשה השירות לזקן, היתה לקויה.
מדוחות שהניב הפיקוח המקיף של השירות לזקן ב-159 מעונות בשנים 1995 ו-1996 עולים ליקויים חמורים בתפקודם של מעונות רבים, בייחוד בנושא כוח האדם - אשר לו השפעה מכרעת על איכותו ועל רמתו של השירות הניתן לזקן במעון. ליקויים חמורים הועלו גם בתחומים אחרים, ובהם שירותי הבריאות, שירותים סוציאליים, תעסוקה ופעילות חברתית, טיפול בקבלת הזקן והסתגלותו, ותזונה.
מאות זקנים סיעודיים ותשושי נפש נמצאים במחלקות לעצמאיים ולתשושים שאינן מתאימות למצבם. הם אינם מועברים למחלקות סיעודיות, משום שלמשרד הבריאות חסרים "קודים" (משרד הבריאות מסייע במציאת מקומות אשפוז וגם משתתף בהוצאות האשפוז של מי שזקוקים לכך; האשפוז באמצעות משרד הבריאות מכונה "קוד"). נוכחותם במחלקות שאינן ערוכות לטפל בהם אינה טובה להם, וגם פוגעת בטיפול הניתן לאוכלוסייה הייעודית של מחלקות אלה.
משרד הבריאות אינו מפקח על הטיפול הניתן לזקנים סיעודיים ולתשושי נפש במסגרות האלה: במעונות שבהם מספר המיטות לסיעודיים ולתשושי נפש הוא פחות מ-12; במעונות שמשרד הבריאות לא סגר על אף שלא קיבלו רישיון מטעמו; ועל הטיפול בזקנים כמתואר הנמצאים במחלקות לעצמאיים ולתשושים.
זקנים רבים מתגוררים "במעונות פירטיים" - מעונות הפועלים זמן ממושך ללא רישיון מטעם המשרד או מטעם משרד הבריאות, המבקשים לסגרם. זקנים אלה אינם מסוגלים, ולעתים גם בני משפחתם אינם יכולים או אינם רוצים, לשאת בעול הסידור במוסד בעל רישיון או שהם ממתינים לקודים. זקנים אלה אינם זוכים לטיפול ולתנאים נאותים.
המשרד ומשרד הבריאות מגלים אזלת יד בסגירת מעונות המוגדרים על ידם כמעונות פירטיים: תהליך סגירתם איטי וממושך. תביעות משפטיות מוגשות באיחור רב, במקרים רבים ממשיכים המעונות הפירטיים לפעול שנים ארוכות לאחר שפתחו בהליכים לסגירתם, ויש אף תוך הפרת צווי סגירה. כאשר אין מקומות חלופיים עבור השוהים במעונות הפירטיים, נאלצים המשרדים המפקחים, במקרים רבים, להשלים בדלית ברירה עם קיומם של המעונות הפירטיים, ויכולת הפיקוח והאכיפה שלהם נשחקת.
הנתונים המלאים מובאים בקובץ המצורף מעלה