פעולות ביקורת
במסגרת בדיקת תקצוב החינוך באמצעות הרשויות המקומיות נבחנו במשרד וברשויות מקומיות דרכי מימון שירותי החינוך בידי הממשלה והרשויות המקומיות, הגירעונות שהצטברו ברשויות המקומיות בתחום החינוך והגורמים להיווצרותם.
נבחנו הגורמים המשפיעים על השתלבותם של תלמידים יוצאי אתיופיה במערכת החינוך, היערכות המשרד לקליטתם של תלמידים אלה והמשאבים שהוקצו לכך.
נבדקו התכניות השונות לשינוי מעמדה של הטלוויזיה החינוכית, ההפקות והשידורים, ענייני תקציב, כספים וכוח אדם.
באקדמיה ללשון העברית נבדקו תקציב האקדמיה, הנהלת החשבונות שלה ופעולות מדור ההוצאה לאור.
במפעל להכשרת ילדי ישראל נבדקו מקורות התקציב של המפעל, פעולותיו לגיוס כספים ותרומות והשימושים שעשה בהן.
ריכוז ממצאים
משרד החינוך, התרבות והספורט (להלן -המשרד) העביר בשנת 1996 לרשויות המקומיות כ-3.41 מיליארד ש"ח למימון פעולות חינוך. המשרד מעביר את התשלומים לרשויות המקומיות באמצעות כ-255 סעיפי תקציב לפי שיקולים של יחידות מטה, מחוזות ומפקחים. בשל הפיצול הרב והעדר תיאום בין הגופים המעבירים כספים נוצר אי-שוויון בין היישובים בסכום המוקצה לתלמיד.
כ-2.74 מיליארד ש"ח מהסכום שהועבר לרשויות המקומיות ב-1996 נועדו לממן בעיקר את הוצאות השכר של עובדי הוראה ושל עובדי עזר בבתי הספר. התשלומים האלה נקבעים אוטומטית על פי קריטריונים שונים, כגון: מספר התלמידים, מספר הכיתות ודרגת הכיתה. בדיקה של תשלומים בשני תחומים שההקצאה בהם אמורה להיעשות לפי קריטריונים - שירות פסיכולוגי ייעוצי וקציני ביקור סדיר - העלתה שהמשרד לא הקפיד על ביצוע ההקצאה כנדרש. סכום ההקצאה השנתית נקבע בעיקר על פי הסכום שהוקצה בשנה הקודמת, ולא נעשית בכל שנה הקצאה מחדש בהתאם לקריטריונים. מכיוון שאין די בתקציב כדי לספק את הצרכים של כל היישובים, מפלה השיטה לרעה יישובים שלא קיבלו הקצבה בעבר או קיבלו הקצבה קטנה יחסית לצרכים דהיום. גם הקצאת הכספים בתחום מינהל הנוער ובתכנית קרב למעורבות בחינוך נעשתה לפי אותה שיטה.
המשרד מעביר תשלומים מיוחדים בשווי של כ-561.4 מיליון ש"ח לרשויות המקומיות ולבתי ספר מ-79 סעיפי תשלום ומ-75 סלי שעות. ההקצאה של התשלומים המיוחדים נעשית בידי מנהלים באגפי המשרד, בידי מפקחים מקצועיים ובידי מפקחים כלליים במחוזות המשרד. ההחלטות אילו רשויות מקומיות ובתי ספר יקבלו תשלומים מיוחדים, וכמה יוקצה לכל אחד מהם אינן מתקבלות על פי קריטריונים ברורים וגלויים, ואין מי שאחראי שחלוקת כלל התשלומים תהא צודקת.
יש רשויות מקומיות ובתי ספר שנהנים מתשלומים מיוחדים בסכומים ניכרים, ויש כאלה שכמעט אינם מקבלים תשלומים מסוג זה. בממוצע משוקלל לפי רשות מקומית העביר המשרד 601 ש"ח לתלמיד. הסכום שהוקצה לרשויות המקומיות נע בין 74 ש"ח לתלמיד ל-3,638 ש"ח לתלמיד. 41 מבין 50 היישובים הנמנים עם מקבלי התשלומים המיוחדים הנמוכים ביותר הם מהמגזר הערבי או מהמגזר הדרוזי (להלן - המגזר הערבי).
כ-226.2 מיליון ש"ח מהתשלומים המיוחדים מוקצים לעשר תכניות סיוע לתלמידים נזקקים. 216 רשויות מקומיות קיבלו בממוצע 274 ש"ח לתלמיד בעד הפעלת תכניות אלו. 30 רשויות מקומיות (יהודיות וערביות) קיבלו פחות מ-25 ש"ח לתלמיד, ואילו 9 רשויות מקומיות (כולן יהודיות) קיבלו יותר מ-1,000 ש"ח לתלמיד. 5 רשויות מקומיות קיבלו סיוע תקציבי במסגרת שמונה תכניות ויותר. נמצא ש-4 רשויות מקומיות שלפי המדד החברתי-הכלכלי שקבע משרד הפנים הן מבוססות יחסית, קיבלו סכומים גבוהים - עד 2,680 ש"ח לתלמיד - בעד הפעלת תכניות סיוע. לעומת זאת, כמה רשויות מקומיות מהמגזר הערבי שרמתן החברתית-הכלכלית נמוכה לא קיבלו סיוע כלל.
במימון אחת מתכניות הסיוע - תכנית קרב למעורבות בחינוך - משתתפים גם הרשות המקומית (ב-30%) וההורים (ב-30%). קשיים כספיים ברשויות מקומית רבות, בייחוד במגזר הערבי, מונעים את השתתפותן בתכנית. כמו כן, תהליך בחירת היישובים שישתתפו בתכנית נעשית בלי בדיקה מתאימה של מידת הזדקקותם לסיוע בהשוואה ליישובים אחרים.
בחירת היישובים שנכללו בתכנית הרווחה החינוכית לא נעשתה תמיד על פי הקריטריונים שנקבעו. שבע רשויות מקומיות קיבלו כפליים ויותר מהמגיע להן, חמש לא קיבלו סיוע כלל אף שהיו זכאיות לקבלו, וחמש קיבלו פחות מהמגיע להן.
בשנת התשנ"ז חילק המשרד כ-22 מיליון ש"ח ל-44 מבין 66 רשויות מקומיות שהגישו בקשה לקבלת תקציב מפריט "פתיחת שנת הלימודים". כספים אלה נועדו לספק פתרון מידי לבעיות בלתי צפויות שיתעוררו זמן קצר לפני תחילת שנת הלימודים כדי לאפשר את פתיחתה במועד. לא נמצא שההחלטה לאילו רשויות לאשר את התקציב נתקבלה לאחר דירוגן על פי מידת התאמתן לקריטריונים שנקבעו לקבלת הסיוע. נמצאו מסמכים המעידים שמנכ"ל המשרד הבטיח לכמה יישובים שיוענק להם סיוע מפריט תקציב זה, ולא ברור אם הם היו זכאים לקבלו.
רשויות מקומיות מוציאות על חינוך פי 1.84 בממוצע מהתקבולים שלהן בתחום זה. שיעור התשלומים מהתקבולים של רשויות מקומיות בתחום החינוך נע בין 73% ל-537%. ההסבר העיקרי להבדלים בין רשויות מקומיות בשיעור התשלומים מהתקבולים בתחום החינוך הוא מימון של שעות הוראה נוספות ושל תכניות לתגבור ולהעשרה פדגוגית.
כיום יש במדינה ילדים שמקבלים שירותי חינוך מעטים מאוד בהשוואה לילדים אחרים, רק משום שהם גרים ביישובים שמקבלים מהמשרד תקציבים מיוחדים קטנים או משקיעים רק מעט מכספם בתחום החינוך.
הנתונים המלאים מובאים בקובץ המצורף מעלה