לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור
הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
 

תקציר

פעולות ביקורת

במטה הארצי, בשני מחוזות וביחידה הארצית לחקירות הונאה נבדקו הליכי האיסוף של חומר מודיעיני, עיבודו והשימוש בו. 

ריכוז ממצאים 

לפי תורת המודיעין של משטרת ישראל, תכליתה של עבודת המודיעין היא לספק מידע שיאפשר למשטרה לכוון את פעילותה המבצעית ליעדים המתאימים ולהשיגם ביעילות. במועד הביקורת היה האגף לחקירות וללוחמה בפשיעה שבמטה הארצי של המשטרה אחראי מבחינה מקצועית למגוון פעילויות החקירה של המשטרה, ובמסגרתו פעלה מחלקת המודיעין (להלן - ממ"ן) האחראית לפיתוח ולהנחיה בכל הקשור לנושאים מקצועיים בתחום המודיעין. יחידות מודיעין פעלו במחוזות וביחידות חקירה ארציות במשטרה. במארס 1997 אישר השר לביטחון פנים להקים אגף מודיעין במטה הארצי. 

בממ"ן שבמטה הארצי וביחידות מודיעין שבמחוזות לא הוכנו כנדרש תמונות מצב מקיפות על מרבית תחומי הפשיעה. יחידות המודיעין שנבדקו לא הכינו, כנדרש בנוהלי ממ"ן, תכניות לאיסוף מידע על תחומי פשיעה שנקבעו לכל יחידה, ובכללם נושאים שממ"ן קבעה שחובה לאסוף עליהם מידע. 

יחידות המודיעין במחוזות שנבדקו קובעות את רשימות היעדים בלי שהמחוז או ממ"ן בודקים את הסיבות לבחירתם. הן לא נקטו הליך מתועד ומנומק לקביעת "העבריינים המועדפים" שעל יחידת המודיעין לסכל את פעילותם הפלילית (להלן - יעדי אדם) - על ידי בחינה של העבריינים הפעילים על פי תבחינים שקבעה תורת המודיעין. 

תכנית המודיעין של היחידה המרכזית במחוז א' לשנת 1996 לא קבעה יעדי אדם לשני המפלגים. במפלג אחד לא פעלו רכזי מודיעין למן אמצע שנת 1995 ועד לתחילת שנת 1996. 

תכנון איסוף המידע ותכנון הפעילות כלפי יעדים שנקבעו במחוז א' ובמחוז ב' היה כוללני ולא ממוקד. מרבית רכזי המודיעין לא הכינו תכנית עבודה שבועית כנדרש בנוהל: הם לא ציינו מהי הפעילות המתוכננת בנוגע ליעדים, מהי מטרת המפגשים עם אנשים המשמשים מקורות מידע ומה הן המשימות המתוכננות למקורות. 

הכוונת המקורות בידי הרכזים בפגישות שהם קיימו היתה חלקית ולא ממוקדת: במספר ניכר מהפגישות עם המקורות הקבועים לא הטילו עליהם רכזי המידע משימות איסוף. במרבית הפגישות לא הנחו הרכזים את המקורות לאסוף מידע מפורט וממוקד על יעד או על תחום פשיעה, וגם לא הציגו שאלות או הגדירו מהו המידע החסר אשר על המקור לספק. הרכזים נפגשו עם כמחצית מהמקורות הקבועים בתדירות נמוכה מזו הרצויה שנקבעה בנוהל, ולא ציינו את הסיבה לכך. 

תחנה אחת במחוז א' אינה עושה הערכה, כנדרש בנוהל, על אופן הפעלת מקורותיה הקבועים, כדי לוודא שנעשו פעולות מספיקות למיצוי יכולתם של המקורות לאסוף את המידע הדרוש, וכדי לבדוק אם תרומתם מצדיקה את המשך הפעלתם בתור מקורות קבועים. מוקד המודיעין ויחידות המודיעין במחוז ב' לא עשו הערכה על אופן הפעלתם של מרבית המקורות שהם הפעילו בשנת 1995. בגיליונות ההערכות לא צוינו בדרך כלל המניעים לפעולות המקור ואילו צעדים יש לנקוט כדי לפתח את כישוריו. 

יחידות המשטרה במחוז ב' לא טיפלו ב-22%, מבין אלפי ידיעות שמחלקי ההערכה קבעו שהן ראויות לטיפול מבצעי בשנת 1995, ויחידות המשטרה במחוז א' לא טיפלו ב-18%, מבין אלפי הידיעות שנקבע שהן ראויות לטיפול מבצעי בשנה האמורה. למרבית הידיעות שלא טופלו לא צוינו הנימוקים להעדר הטיפול, אף שהנוהל דורש לציינם. בשני המחוזות גם לא הוזנו למחשב תוצאות הטיפול בידיעות רבות שנקבע שהן ראויות לטיפול בשנת 1995, ולכן אין לדעת אם הידיעות טופלו ורק תוצאות הטיפול לא הוזנו למחשב, או שמא לא טופלו הידיעות כלל. 

במפלג המודיעין שביחידה הארצית לחקירות הונאה (להלן - יאח"ה) לא הותוו הדרכים לטיפול בידיעה, כנדרש על פי הנוהל, ולא נקבעה תכנית לאיסוף מידע ולאימות פרטים במרבית הידיעות שהמפלג החליט להעמיק את הטיפול בהן. 

הדוחות על תוצאות הטיפול בידיעות שהתקבלו במפלג המודיעין שביאח"ה בשנת 1994 הוזנו למחשב כשנה וחצי בממוצע לאחר סיום הטיפול בידיעה, מרביתם הוזנו לאחר תחילת הביקורת במארס 1996. 

הנתונים המלאים מובאים בקובץ המצורף מעלה