לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור

מרכז ההסברה – היבטים תקציביים

הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
הסברה; חינוך; תקצוב

תקציר

מרכז ההסברה - היבטים תקציביים

מרכז ההסברה (להלן - המרכז) הוא יחידת סמך של משרד החינוך (להלן - המשרד), ואלה תפקידיו: אספקת שירותי הסברה ומידע לכלל האוכלוסייה ולקהלים מסוימים, והפקת הטקסים והאירועים הממלכתיים המרכזיים במדינה. 

פעולות אלה נועדו לחזק את הזדהותו של האזרח עם המדינה, לעודד אזרחות טובה ומעורבות ציבורית, וכן לקרב בין הציבורים והמגזרים השונים באוכלוסייה ולהעמיק את ההבנה ביניהם. ההסברה נעשית באמצעים אלה: הרצאות וכנסים, מופעים חגיגיים ומיצגים אור - קוליים, פרסומים למיניהם, תערוכות וסרטים, סיורים ברחבי הארץ בליווי הדרכה והסברה. לביצוע פעולות אלה נעזר המרכז גם בספקים חיצוניים.

תכנית הפעילות של המרכז נקבעת לפי החלטות ועדת שרים לענייני סמלים וטקסים (להלן - ועדת השרים), שהמרכז משמש זרוע מבצעת שלה, וכן של החלטות שר החינוך. המרכז גם מקיים פעולות הסברה ואירועים בשביל משרדי ממשלה וכן בשביל רשויות מקומיות וגופים אחרים לפי הזמנתם או ביוזמתו הוא.

למרכז יש מטה בירושלים ושלוש יחידות ביצוע: המחלקה להפקת אירועים, סרטים ותערוכות; שירות הפרסומים; והיחידה לסיורים ולהדרכה. למרכז חמישה משרדים מחוזיים; לכל מחוז יש סמכות ליזום ולעסוק בכל אחת מהמשימות העיקריות של המרכז, באזור הגיאוגרפי שעליו הוא מופקד. באוגוסט 2000 העסיק המרכז 51 עובדים ב-46 משרות, 42.5 מהן בתקן המשרד, ושני עובדי חברת כוח אדם ב-1.75 משרות. תקציב המרכז בשנת 2000 היה כ-14 מיליון ש"ח, ועוד 4.5 מיליון ש"ח הוצאה מותנית בהכנסה.

משרד מבקר המדינה בדק בחודשים אפריל-אוגוסט 2000, לסירוגין, את דרכי התקצוב של המרכז. הבדיקה נעשתה במטה ובמחוז ירושלים. בדיקות השלמה נעשו במשרדי החינוך והאוצר. 


​מבנה תקציב המרכז

מקורות המימון של המרכז הם: הסכום שנקבע בבסיס התקציב של המרכז, דהיינו "התקציב נטו" שאינו תלוי בתקבולים מגופים אחרים; הכנסה מגורמי חוץ בעבור פעולות שהוא מבצע בשבילם, דהיינו הכנסה מיועדת; והשתתפות משרדי הממשלה במימון פעולות שהוא מבצע בשבילם. 

בטבלה (בעמוד הבא) מפורטים התקציבים ברוטו של המרכז לשנים 1999 ו-2000 - התקציב המקורי שנקבע בתחילת השנה, התקציב המעודכן וההוצאה למעשה, באלפי ש"ח. הנתונים כוללים את התקציב נטו ואת ההוצאה המותנית בהכנסה המתקבלת מגורמי חוץ. בטבלה מוצגים בנפרד סך כל ההשתתפויות של משרדי הממשלה בכל אחת מהשנים האמורות, סך כל ההכנסות ממשרדי ממשלה ומגורמי חוץ וסך כל תקציב המרכז כולל השתתפות משרדי הממשלה.

מהטבלה עולה, שהתקציב המעודכן לשנת 1999 היה גדול בכ-40% מהתקציב המקורי. במהלך השנה חל גידול של 69% בתקציב לפעולות הסברה ו-47% בתקציב לאירועים ממלכתיים. יצוין, שכמחצית מתקציב המרכז מיועדת לשכר ולהוצאות אמרכלות, וכמחצית מיועדת לאירועים ממלכתיים ולפעולות הסברה.

עוד עולה מהטבלה, כי כ-42% מסך כל התקציב המעודכן, כולל השתתפות משרדי הממשלה, בשנת 1999,וכ-44% בשנת 2000 מקורם בהכנסה מיועדת מגורמי חוץ ומהשתתפויות של משרדי הממשלה. יצוין, כי רוב התקציב ממקורות אלה מתקבל רק במהלך השנה, וכי תקנות "השתתפות משרדי הממשלה" ב-1999 לא תוקצבו כלל בראשית השנה, ואילו בשנת 2000 הוקצה להן סכום קטן (ממשרד הפנים).

המשך קריאה בקובץ המצורף