לפי פקודת הארגון, שהוציא אג"ת ב-1993, ועדכוניה, ייעוד בית הספר למפקדי כיתות ולמקצועות החי"ר (להלן - ביסלמ"ח) להוות בסיס הדרכה להכשרת מפקדי כיתות (להלן - מ"כים) ולמקצועות החי"ר. תפקידי ביסלמ"ח בשגרה: להכשיר מ"כים עבור מערך החי"ר ועבור כלל צה"ל; להכשיר מפקדים וחיילים במקצועות החי"ר השונים; להכשיר ולאמן פלוגות מסייעות במערך החי"ר; ולהכשיר מדריכות חי"ר. תפקידי ביסלמ"ח בחירום: המשך הכשרת מ"כים למערך החי"ר (באמצעות סגלי הדרכה במילואים); הכשרת מפקדים וחיילים במקצועות החי"ר השונים; ועוד.
ביסלמ"ח הוקם ב-1993 על ידי איחוד בית הספר למ"כים עם בסיס ההדרכה למקצועות החי"ר. בראשו עומד מפקד בדרגת אל"ם, הכפוף לקצין חי"ר וצנחנים ראשי (להלן - קחצ"ר), שכפוף עצמו למפקד זרוע היבשה לבניין הכוח. ביסלמ"ח מורכב מהגופים הבאים: מפקדת ביסלמ"ח, הכוללת את גופי המטה: אג"ם, תחזוקה, חימוש, שלישות וקשר; שלושה גדודי חי"ר (להלן - גדודים א', ב', ג'), שכל אחד מהם מורכב ממטה גדוד ומארבע פלוגות, וכן שני ענפים: ענף מקצועות החי"ר וענף נשק מסייע גדודי. מפקדת ביסלמ"ח, גדוד א' ושני הענפים ממוקמים במחנה אחד בצפון הנגב. שני הגדודים האחרים ממוקמים במחנות נפרדים באזור זה.
העיסוק המרכזי של ביסלמ"ח הוא הכשרת מ"כים, במסגרת הגדודים. קיימים שלושה סוגים של קורסי מ"כים: העיקרי שבהם קורס מ"כים חי"ר, שנועד להכשיר מ"כים למערך החי"ר, ונמשך 13 שבועות; קורס מ"כים אג"ם, שנועד להכשיר מ"כים ליחידות צה"ל מחוץ למערך החי"ר, נמשך שבעה שבועות; וקורס שנועד להכשיר מ"כים ליחידות החטיבתיות במערך החי"ר (פלוגות הסיור, פלוגות הנ"ט ופלוגות ההנדסה), שנמשך ארבעה שבועות. בנוסף לקורסים הנ"ל נערכים בגדודים קורסים נוספים: בגדוד א' - הכשרה של חיילי חטיבת חי"ר "גולני" ללחימה על גבי נגמ"שי "אכזרית" ; בגדודים ב' ו- ג' - קורס לסמלים מחלקתיים; ובמאי 2000 הוחל בגדוד ב', כניסיון, גם בהעברת קורס סמלים בכירים. בסך הכל מועברים בגדודים תשעה סוגי קורסים שונים.
בכל אחד משני הענפים מועברים 14 קורסים שונים. בענף מקצועות החי"ר מועברים, בין השאר, קורס מדריכות חי"ר; קורס לנהיגת נגמ"ש וקורס למדריכי נהיגת נגמ"ש; וכן קורסים למפעילים, למכונאים ולמדריכים של טרקטורונים ("יאגי"). בענף נשק מסייע גדודי מועברים בין היתר, קורסים למפעילים ולמפקדים של מרגמה 81 מ"מ, קורסים לצלפים ולמפקדים של רובה צלפים "בארט", וקורסים למפעילים ולמפקדים של טילי נ"ט "גיל". ארבעה קורסים נוספים בתחום הקשר מועברים על ידי סגל הדרכת קשר, הכפוף לקצין הקשר של ביסלמ"ח. בסך הכל מועברים בביסלמ"ח 41 סוגי קורסים שונים.
מפקדת ביסלמ"ח ושלושת הגדודים משולבים, בדומה לבסיסי הדרכה אחרים, גם בפקודות מיבצע לתגבור סד"כ צה"ל ביהודה, השומרון וחבל עזה, בעת הצורך, ובפקודות להתערבות באירועי ביטחון שוטף בשגרה. החל מאוקטובר 2000, עם פרוץ הלחימה בשטחי יהודה, השומרון וחבל עזה (להלן - אירועי "גאות ושפל") ועד מועד סיום הביקורת, ינואר 2001, ביצע כל אחד מהגדודים פעילות מיבצעית במשך 20 - 25 יום בשטחים אלה.
בתקופה מיוני 2000 עד ינואר 2001, לסירוגין, ערך משרד מבקר המדינה ביקורת בביסלמ"ח. נבדקו בעיקר: המבנה הארגוני ומצבת כוח האדם הקשור להדרכה בהשוואה לפקודת הארגון של ביסלמ"ח ולתקן כוח האדם שלו; קיום תיקי קורס לקורסים השונים וסדרי אישורם; סדרי התכנון והביצוע של קורסי מ"כים חי"ר, בכל הנוגע להתאמה בין הכשירויות הנדרשות מהמ"כים לבין תוכני הקורס, ביצוע פרקי ההכשרה בקורס בהשוואה לתכנון, והכנת הסגלים לקורסים אלה; וניצול משאבים לביצוע ההכשרות, בעיקר תחמושת. בדיקות השלמה נעשו במקחצ"ר; במפקדת זרוע היבשה לבניין הכוח (להלן - מז"י), שהוקמה בשנת 1999 על בסיס מפקדת חילות השדה (להלן - מפח"ש); בענף תכנון ומחקר שבאכ"א; ובמשרד הביטחון - במינהל ההרכשה והייצור (להלן - מנה"ר).
הוועדה לענייני ביקורת המדינה של הכנסת, בהתייעצות עם מבקר המדינה, החליטה שלא להניח פרק זה במלואו על שולחן הכנסת, ולפרסם רק חלקים ממנו, לשם שמירה על ביטחון המדינה, בהתאם לסעיף 17 לחוק מבקר המדינה, התשי"ח-1958 [נוסח משולב].
מבנה ארגוני וכוח אדם
1. מצבות מול תקנים
בספטמבר 1993 הוציא אג"ת את פקודת הארגון של ביסלמ"ח, ומאז ועד ספטמבר 2000 הוציא לה תשעה עדכונים. פקודת ארגון זו על עדכוניה הייתה תקפה במועד הביקורת. פקודת הארגון מפרטת את ייעודו של ביסלמ"ח, תפקידיו בשגרה ובחירום, עיקרי הארגון של מפקדת ביסלמ"ח, של שלושת גדודי החי"ר העוסקים בהכשרת הפיקוד הזוטר בחי"ר (בעיקר מ"כים), ושל שני הענפים העוסקים בהכשרת חיילים במקצועות החי"ר. בעת הביקורת, בספטמבר 2000, הייתה מצבת כוח האדם של סגל ביסלמ"ח (ללא חניכים) גבוהה בכ-9% מתקן כוח האדם. בתפקידי מינהלה ותחזוקה חסרו לתקן כ--39% לעומת זאת, במקצועות אחרים היו עודפים בהשוואה לתקן. העיקריים ביניהם: קצינים - עודף של 15%; מ"כים מדריכים - עודף של כ--31%; ומדריכות חי"ר - עודף של כ--43%.
2. מטה ההדרכה במפקדת ביסלמ"ח
(א) לפי תקן כוח האדם של ביסלמ"ח, משמש קצין האג"ם גם בתפקיד המדריך הראשי (להלן - מד"ר) ותפקידו מוגדר בתקן "קצין אג"ם/מד"ר". בנוהלי ההדרכה של ביסלמ"ח נקבעו תפקידי המד"ר, שהעיקריים בהם לשמש כיועץ למפקד ביסלמ"ח בתחום ההדרכה; לרכז את עבודת מטה ההדרכה במפקדת ביסלמ"ח; לפקח על מימוש מדיניות ההכשרה של ביסלמ"ח בקורסים השונים; לפתח קורסים ומסלולי הכשרה; לפקח על מימוש תכנית ההכשרות והקצאת האמצעים הדרושים למימושו; ולתת ייעוץ מקצועי בתחום ההדרכה למחלקות ההדרכה במטות הגדודים של ביסלמ"ח. מהאמור לעיל עולה, כי אף שביסלמ"ח הינו בסיס הדרכה, שמרכז העשייה בו הינו העברת קורסים והכשרות, לא נקבע בפקודת הארגון ובתקן כוח האדם שלו שבמפקדתו יהיה מד"ר, שכל עיסוקו בתחום ההדרכה, ושיהווה את הסמכות המקצועית והתורתית הבכירה בביסלמ"ח לנושאי ההדרכה השונים.
בביקורת התברר, כי מפקדת ביסלמ"ח, ובעיקר קצין האג"ם המשמש גם כמד"ר, עוסקת בשגרה גם בפעילויות הקשורות להתכוננות לשעת חירום. פעילויות אלה מטילות על המד"ר עומס רב, גוזלות חלק ניכר מזמנו ואינן מאפשרות לו לעסוק ברציפות בתחומי ההדרכה וההכשרה. משרד מבקר המדינה המליץ למקחצ"ר ולמז"י לבחון את האפשרות להפריד בין תפקידי קצין האג"ם והמד"ר. צה"ל מסר בתשובתו ממאי 2001, כי נושא ההפרדה בין שני התפקידים נמצא בעבודת מטה במז"י.
(ב) במפקדת ביסלמ"ח הוקם לפני מספר שנים, בכפוף ל"קצין אג"ם/מד"ר", גוף הנקרא "מטה הדרכה", הכולל את הגופים במפקדת ביסלמ"ח העוסקים בתחום ההדרכה: צוות פיתוח הדרכה (להלן - צפ"ה), קצינת אימון גופני (עם שתי מדריכות אימון גופני, הכפופות לה) וקצינת אב"ך (עם שתי מש"קיות אב"ך, הכפופות לה). בראש מטה ההדרכה עומד קצין ההדרכה (להלן - קה"ד ביסלמ"ח), שתפקידיו, לפי נוהלי ההדרכה של ביסלמ"ח, הם, בין השאר : לשמש יועץ מקצועי בתחום ההדרכה; להיות אחראי למימוש מדיניות ההכשרה של ביסלמ"ח; ולהיות אחראי לשימור רמת ההדרכה בגדודים ובענפים.
הביקורת העלתה, כי תפקיד קה"ד ביסלמ"ח אינו מופיע בפקודת הארגון ובתקן כוח האדם של ביסלמ"ח. בתקופת הביקורת מילא תפקיד זה קצין בדרגת סרן לאחר שסיים תפקיד מפקד פלוגה באחד הגדודים. עוד התברר, כי כיוון שתפקיד קה"ד ביסלמ"ח הוא מעל לתקן, מופיע קצין זה ברישומי שלישות ביסלמ"ח כקצין המיבצעים במפקדת ביסלמ"ח. רישום פיקטיבי זה גורר בעקבותיו חוסר התאמה בין התפקידים בפועל של קצינים אחרים לבין הרישום על תפקידיהם: הקצין הממלא בפועל את תפקיד קצין המיבצעים רשום כסגן מפקד פלוגה באחת הפלוגות, והקצין הממלא בפועל תפקיד זה רשום כבעל תפקיד בצוות להכשרת מפעילי טיל נ"ט "גבנוני" בענף נשק מסייע גדודי (ההכשרות בתחום זה בוטלו זה כשנה, עם הוצאת מערכת נשק זו מחטיבות החי"ר הסדירות, אולם התקנים של הצוות טרם בוטלו ואפשרו רישום פיקטיבי זה). בביסלמ"ח קיימים עשרות מקרים נוספים של קצינים הרשומים בתפקידים שאינם ממלאים בפועל.
(ג) על פי נוהלי ההדרכה של ביסלמ"ח, תפקידיו העיקריים של הצפ"ה הם אחריות ופיקוח על רמת הסגל בביסלמ"ח, לרבות מעקב אחר הכשרתו וקידומו; מעקב אחר רמת ההדרכה בביסלמ"ח; פיתוח ההדרכה, לרבות עזרי אימון, וטיפוח קשרים עם גורמים מחוץ לביסלמ"ח העוסקים בהדרכה. לפי תקן כוח האדם של ביסלמ"ח, אמור הצפ"ה לכלול שלושה קצינים - שני פסיכולוגים (אחד מהם בשירות קבע) וקצין נוסף בשירות חובה, וארבע מפקדות שאינן קצינות (להלן - מש"קיות). בפועל, הצפ"ה בביסלמ"ח כולל קצינה בשירות חובה וארבע מש"קיות בלבד. התקנים של שני הקצינים הפסיכולוגים שאמורים היו להיות בצפ"ה, מאוישים על ידי צוות אבחון וייעוץ ארגוני, שאינו קיים בתקן, אשר פועל בכפיפות ישירה למפקד ביסלמ"ח, ועוסק בעיקר בבניית שאלונים מקצועיים והעברתם לחניכי הקורסים השונים לצורך קבלת משוב על איכות ההדרכה, בניתוח תוצאותיהם ובהגשתם למפקד ביסלמ"ח ולסגל הבכיר של בית הספר.
משרד מבקר המדינה העיר, כי תפקידיו של צוות האבחון והייעוץ הארגוני חשובים, אולם איושו על חשבון תקנים של הצפ"ה פוגע בתפקודו של האחרון. זאת, כיוון שהוא מותיר את הצפ"ה עם קצינה אחת בשירות חובה העומדת בראשו, אף שאינה מנוסה דיה, ואין לה התמחות בתחום ההדרכה וההשכלה הפורמלית - הדרושים כדי למלא את מכלול התפקידים של קצין בצפ"ה, כפי שנקבעו בנוהלי ביסלמ"ח.
הביקורת העלתה, כי הצוות פועל בעיקר מול שני הענפים בכל הקשור בפיתוח תוכני הדרכה חדשים ובבקרה על ביצוע ההכשרות בהם, בשעה שמול שלושת הגדודים, שבהם מתבצעת פעילות ההכשרה העיקרית של ביסלמ"ח (הכשרת מ"כים), אין כמעט פעילות של הצפ"ה. לצורך פעילות זו שולב ב-1999 לצפ"ה בעל תפקיד נוסף, מעל לתקן, הנקרא "קצין צפ"ה גדודים", שתפקידו העיקרי, לפי נוהלי ההדרכה של ביסלמ"ח, הוא להיות אחראי לשיפור רמת ההדרכה בגדודים. בפועל ממלא תפקיד זה מ"כ בעל ותק בהדרכה, ששימש גם מש"ק הדרכה באחד הגדודים (בנושא מחלקות ההדרכה בגדודים ראו להלן).
3. מחלקות ההדרכה בגדודים
(א) עיסוקם העיקרי של שלושת גדודי ביסלמ"ח הוא, כאמור, להכשיר מ"כים עבור מערך החי"ר ועבור כלל צה"ל. הכשרתם של המ"כים נעשית בכל גדוד בשתיים מפלוגותיו. החניכים נקלטים כחיילים בפלוגות והכשרתם מתבצעת על ידי סגלי הפלוגות: מפקדי פלוגות וסגניהם, מפקדי מחלקות ומ"כים.
בפקודת הארגון של ביסלמ"ח ובתקן כוח האדם של כל אחד מהגדודים נקבע, כי בכל מטה גדוד יהיה - נוסף לבעלי התפקידים במטה של גדוד חי"ר רגיל (וביניהם קצין מיבצעים, קצין מודיעין ושליש) - גם קצין הדרכה גדודי (להלן - קה"ד), הכפוף למפקד הגדוד (להלן - מג"ד). תפקידיו הם, בין השאר: להיות יועץ מקצועי למג"ד ולמפקדי הפלוגות בתחום ההכשרות בגדוד ולהיות אחראי לשימור ולשיפור רמת ההדרכה בגדוד. נוסף לכך פועלים בכל מטה גדוד, לפי התקן, בעלי תפקידים נוספים הקשורים להדרכה: קצינת קליעה עם שתי מש"קיות קליעה, ושתי מדריכות אימון גופני. הביקורת העלתה, כי נוסף לבעלי התפקידים דלעיל, יש בכל גדוד שלושה מש"קי הדרכה מעל לתקן, שהם מ"כים בעלי ותק בהדרכה, האחראים לפיקוח על רמת ההכשרה בפלוגות. עוד התברר, כי בכל הפלוגות בשלושת הגדודים קיימים, מעל לתקן, עשרה סגנים לרבי הסמלים הפלוגתיים - תפקידים שאין להם תקן - המאוישים על ידי מ"כים בעלי ותק בהדרכה מבין סגלי הפלוגות.
מפקדת ביסלמ"ח קבעה, כי בכל מטה גדוד תהיה מחלקת הדרכה, בפיקוד הקה"ד, שתכלול את כל בעלי התפקידים בתחום ההדרכה שבמטה הגדוד, שנמנו לעיל. מבדיקת הנושא בגדודים א' ו-ב' התברר, כי בגדוד א' מבנה מחלקת ההדרכה אכן תואם לקביעת מפקדת ביסלמ"ח, אך בגדוד ב' המבנה שונה: קצינת הקליעה, עם שתי מש"קיות הקליעה, כפופות ישירות למג"ד ומש"קי ההדרכה כפופים למפקדי הפלוגות. משרד מבקר המדינה העיר, שאין זה סביר שבשני גדודים, שבהם מועברים קורסים זהים, לא תהיה אחידות במבנה מחלקת ההדרכה.
(ב) במסגרת תכנית לצמצום תקני קבע בצה"ל, קוצץ ב-1996, בין השאר, התקן של קצין המיבצעים (קמב"ץ) בכל אחד מהמטות של גדודי ביסלמ"ח. קיצוץ זה קיבל ביטוי בעדכון לפקודת הארגון מפברואר 1996 ובתקני כוח האדם של כל אחד מהגדודים. הביקורת העלתה, כי בכל גדוד מאויש תפקיד הקמב"ץ בקצין מעל לתקן. משרד מבקר המדינה העיר, כי אף אם תפקיד זה הוא חיוני, כדברי המג"דים, נוכח הפעילות המיבצעית הרבה שמבצעים גדודי ביסלמ"ח (בנושא זה ראו בהמשך), ראוי שהצורך בתקן לקמב"ץ בכל גדוד ייבחן על ידי הגורמים שקיצצו תקנים אלה, קודם לאיוש התפקיד בכל גדוד, שלא לפי התקן.
4. גורמי ההדרכה בענפים
(א) לפי פקודת הארגון, קיימים בכל ענף, נוסף למפקדת הענף, מדורים, שבהם מבוצעות ההכשרות לפי תחומי ההכשרה השונים. הביקורת העלתה, כי מבנה הענפים שנקבע בפקודת הארגון אינו משקף את המבנה שלהם בפועל. למשל, ענף מקצועות החי"ר בנוי לפי פקודת הארגון משני מדורים, אך במועד סיום הביקורת, ינואר 2001, הוא כלל חמישה מדורים. יצוין, כי המדור החמישי בענף זה (מדור שדאות) הוקם במארס 2000, לאחר שמקחצ"ר ומז"י הכירו בצורך בהקמתו, והקצו לביסלמ"ח את כוח האדם הדרוש לאיושו (בנובמבר 2000 כלל המדור שני קצינים ועשרה מש"קים - כולם מעל לתקן). עד מועד סיום הביקורת בינואר 2001, טרם סיימו מפקדות אלה את עבודת המטה בנוגע לארגון המדור ולקביעת תקני כוח האדם הדרושים לו.
(ב) לפי תקן כוח האדם של כל ענף, אמורות להיות בכל אחד מהם שתי מש"קיות בכירות, שהן מדריכות ותיקות. לפי נוהלי ההדרכה של ביסלמ"ח, הן מהוות סמכות מקצועית בכירה במדורים ועוסקות בעיקר בפיקוח, ליווי וחניכה של המדריכות במדורים. עם זאת, בפקודת הארגון ובתקני כוח האדם של שני הענפים לא נקבע גורם כלשהו העוסק בתחום ההדרכה במפקדות הענפים. בפועל, משובצת בכל מפקדת ענף, מעל לתקן, בכפיפות לראש הענף, קצינת הדרכה, שבהכשרתה סיימה קורס מדריכות חי"ר וצברה ניסיון כמדריכה. כמו כן היו בשני הענפים שש מש"קיות בכירות מעל לתקן.
מהממצאים בפרק זה עולה, שקיימים פערים ניכרים בין המבנה הארגוני של ביסלמ"ח ומצבת כוח האדם שלו בפועל (בעיקר במקצועות הקשורים להדרכה), לבין פקודת הארגון ותקן כוח האדם של מפקדתו, גדודיו וענפיו. המפקדות הממונות, מקחצ"ר ומז"י, מכירות בצורכי ביסלמ"ח בכוח אדם מעל לתקן ומקצות לו את כוח האדם העודף. למרות זאת ואף שמצב זה נמשך מספר שנים, לא פעלו מקחצ"ר ומז"י לעדכון פקודת הארגון ותקני כוח האדם של יחידות ביסלמ"ח, כדי שישקפו את המבנה הארגוני ואת צורכי כוח האדם בפועל. משרד מבקר המדינה הצביע על הצורך שמפקדות אלה יערכו בדיקה יסודית של צורכי כוח האדם של ביסלמ"ח, ויעדכנו לפיהם את פקודת הארגון ואת תקני כוח האדם, כדי שאלה ישמשו בסיס לשיבוץ כוח האדם לביסלמ"ח.
צה"ל מסר בתשובתו, כי במז"י נעשית עבודה מטה לעדכון תקני כוח האדם של ביסלמ"ח, וכי במהלך שנת 2001 תבוצע פעילות של אג"ת מול מז"י לבחינת הצורך בעדכון פקודת הארגון.
תיקי קורסים
המשך קריאה בקובץ המצורף