לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור

תמיכות מתקציב הביטחון

הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
קריטריונים; מוסדות ציבור; תכנית אסטרטגית

תקציר

בהתאם לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985 (להלן - החוק), רשאי משרד הביטחון (להלן - המשרד), כיתר משרדי הממשלה, לתמוך במסגרת תקציבו ב"מוסדות ציבור", דהיינו, בגופים שאינם נמנים עם מוסדות המדינה, הפועלים למטרות חינוך, תרבות, דת, מדע, אמנות, רווחה, בריאות, ספורט או מטרה דומה. 

שר הביטחון קבע את המבחנים להענקת התמיכות מתקציב הביטחון בהתייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה, והם פורסמו ב"רשומות" במאי 1992  תחת הכותרת "מבחנים לחלוקת כספים לצורך תמיכה במוסדות ציבור" (להלן - מבחני החלוקה). באוגוסט 1993 הם גם נקבעו בהוראות המשרד (להלן - המ"ב), שעניינן מתן תמיכות מתקציב הביטחון לגופים הפועלים שלא למטרות רווח, או לפעילות הנעשית שלא למטרות רווח. תנאים ודרישות נוספים נקבעים מפעם לפעם בהוראות החשב הכללי ובנוהל תמיכות שקובע שר האוצר על פי החוק.

מבחני החלוקה והמ"ב קובעים, בין היתר, כלהלן:

1. המשרד יתמוך בגופים הפועלים בנושאים המצויים בתחום אחריותו או בזיקה אליה, כגון: שיקום נכי צה"ל; הנצחת חללים; טיפול במשפחות נספים; סיוע לחיילים משוחררים; נושאי רווחה, תרבות וספורט, שיש בהם כדי לשפר את רווחתם, חינוכם ובידורם של חיילי צה"ל; ומחקרים ופרסומים היסטוריים בתחום הביטחון ומורשת הגבורה של עם ישראל, ובכלל זה פעילות מוזיאונים בתחומים אלה.

2. לקראת כל שנת כספים חדשה יכין המשרד תכנית לתמיכה במוסדות ציבור. התכנית תתווה את המדיניות הכללית של המשרד בנושא תמיכות לאותה שנת כספים, אגב ציון סדר העדיפויות שבין הנושאים השונים.

3. ועדת התמיכות של המשרד (להלן - ועדת התמיכות) תדון במתן תמיכות בהתאם לנוהל הגשת בקשות לתמיכה מתקציב המדינה. החלטות הוועדה הן בגדר המלצות בלבד. יישום המלצותיה טעון אישור של מנכ"ל המשרד.

בכל אחת מהשנים 1998 ו-1999 העניק המשרד תמיכות מתקציב הביטחון לכ-80 גופים, ובשמונת החודשים הראשונים של שנת 2000 - לכ-60 גופים. סכום כל תמיכה באותן שנים נע בין 5,000 ש"ח לכ-7.5 מיליון ש"ח. היקפן הכולל של התמיכות היה כ-25 מיליון ש"ח בשנה.

במהלך החודשים אפריל עד ספטמבר 2000 בדק משרד מבקר המדינה מספר היבטים של תהליך הענקת התמיכות ושל הבקרה של המשרד על ניצולן. הביקורת נערכה במשרד: באגף הכספים (להלן - אכ"ס), באגף תקציבים (להלן - את"ק) וביחידת היועץ המשפטי למערכת הביטחון; והתבססה בעיקר על מבחני החלוקה והמ"ב, על סיכומי דיוניה של ועדת התמיכות, על דוחות יחידת מבקר אכ"ס ועל דוחות שהפיק המשרד ממערכת הכספים שלו עבור משרד מבקר המדינה (להלן - נתוני המשרד).

יצוין, שהתמיכות מושא הביקורת אינן כוללות העברות כספים בסכום של 22 מיליון ש"ח בשנה ממשרד האוצר לישיבות ההסדר, שנעשו באמצעות המשרד. שכן, על אף האמור במבחני החלוקה, שהעברות כספים לישיבות ההסדר טעונות הליכי אישור של ועדת התמיכות, אישורה של הוועדה הוא בפועל פורמלי בלבד, כיוון שמקור כספים אלה אינו בתקציב הביטחון, אלא בתקציב משרד האוצר; סכום התמיכה השנתית המיועדת לישיבות ההסדר נקבע על ידי ועדת הכספים של הכנסת, והמפתח לחישוב הסכומים המגיעים לכל אחת מהישיבות הזכאיות לתמיכה קבוע במבחני החלוקה. 

תכנית תמיכות שנתית

מבחני החלוקה והמ"ב קובעים, כי לקראת כל שנת כספים יכין המשרד תכנית לתמיכות במוסדות ציבור מאושרת על ידי מנכ"ל המשרד. התכנית תתווה את המדיניות הכללית של המשרד בנושא התמיכות לאותה שנת כספים, אגב ציון סדר העדיפויות שבין הנושאים השונים. התכנית תהיה בכתב, ותוכן בלא זיקה לבקשות תמיכה כלשהן שהוגשו למשרד. עוד נקבע, כי בבואה לשקול המלצה למתן תמיכה, תנחה עצמה ועדת התמיכות של המשרד לאור המדיניות וסדר העדיפויות שנקבעו בתכנית התמיכות השנתית. המ"ב מטילה את האחריות במשרד להכנת התכנית על ראש אכ"ס. 

ואולם הוראת אכ"ס מינואר 1997, אשר על פי הנאמר בה היא הוראה משלימה להמ"ב, קובעת, שוועדת התמיכות תאשר מדי שנה בשנה תכנית תמיכות מתואמת עם את"ק. עוד קובעת הוראה זו, כי "התכנית תתבסס על מאפייני הבקשות, אשר נדונו בוועדה בשנה החולפת, ועל חלוקת משאבים בין נושאי התמיכה השונים, על פי שיקול דעת של הוועדה".

בביקורת עלה, כי באכ"ס אין מכינים תכנית שנתית, כנדרש בהוראות. כמו כן מהאמור לעיל עולה, כי הוראת אכ"ס האמורה אינה עולה בקנה אחד עם הדרישות המפורטות במבחני החלוקה ובהמ"ב: ההוראה קובעת, כי האחריות והסמכות לאשר את תכנית התמיכות השנתית מוטלות על ועדת התמיכות ולא על ראש אכ"ס; כמן כן היא קובעת, כי התכנית תתבסס על מאפייני הבקשות אשר נדונו בשנה החולפת, וזאת בניגוד למבחני החלוקה וההמ"ב, אשר לפיהם אין לבסס את תכנית העבודה השנתית על בקשות תמיכה שהוגשו למשרד. 

בתגובתו לממצאי הביקורת מסר המשרד, כי הואיל והוא ניסח (בהתייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה) את מבחני החלוקה בראשית דרכה של ועדת התמיכות, הוא חייב את עצמו למעשה להכין תכנית עבודה שנתית בטרם צבר ניסיון בנושא. המשרד הוסיף, כי בעקבות הערת משרד מבקר המדינה בעניין זה, הוא ישקול אפשרות להתאים את מבחני החלוקה ואת ההמ"ב להליכים הנהוגים בו בפועל. משרד מבקר המדינה העיר, כי נוכח ממצאי הביקורת בנוגע לאופן שבו קובע המשרד את סדר העדיפויות להענקת תמיכות ובנוגע לאופן הצגת התמיכות בתקציב הביטחון (ראו להלן), מן הראוי שהמשרד יפעל לפי ההוראות, ויכין מדי שנה בשנה תכנית עבודה אשר תתווה את מדיניותו השנתית בעניין. 

סכומי התמיכות

מנתוני המשרד עולה שבשנת 1998 המליצה ועדת התמיכות לאשר תמיכות ל-84 גופים, בסכום כולל של כ-24.4 מיליון ש"ח; בשנת 1999 - ל-82 גופים, בסכום כולל של כ-26.5 מיליון ש"ח; ובשמונת החודשים הראשונים של שנת 2000 (להלן - שנת 2000) - ל-63 גופים בסכום כולל של כ-23.8 מיליון ש"ח. כל המלצותיה בתקופה שנבדקה התקבלו ואושרו על ידי מנכ"ל המשרד.

המשך קריאה בקובץ המצורף