העסקת עובדים לפי חוזה שכר כולל
1. חוק רשות הדואר, התשמ"ו-1986 (להלן - החוק), שעל פיו הוקמה רשות הדואר (להלן - הרשות) קובע ש"תנאי עבודתם של עובדי הרשות, שכרם, גמלאותיהם ותקניהם יהיו כשל עובדי המדינה בהתחשב בתפקידים המיוחדים של הרשות ובהתייעלותה, וייקבעו בהסכם בין הרשות לבין ארגון העובדים המייצג את המספר הגדול של עובדי הרשות; ההסכם טעון אישור השר [שר התקשורת] ושר האוצר". בדצמבר 1993 אצל שר האוצר, לפי חוק יסוד הממשלה, התשכ"ח-1968, לממונה על השכר והסכמי עבודה במשרד האוצר (להלן - הממונה על השכר) את סמכותו "לאשר הסכם הקובע את תנאי עבודתם, שכרם, גימלאותיהם ותקניהם של עובדי רשות הדואר".
באפריל 1988 נחתם הסכם קיבוצי מיוחד בין הרשות לבין הסתדרות העובדים והנציגות המשותפת של ועדי העובדים ברשות, ובו נקבע כי "ימשיכו לחול על הצדדים להסכם זה ועל עובדי הרשות, כל הוראות התקשי"ר [תקנות שירות המדינה] אשר חלו על הצדדים ועל עובדי הרשות ערב חתימתו של הסכם זה, כפי שיעודכנו מעת לעת זולת אם הוסכם אחרת בהסכם זה או בהסכם קיבוצי אחר שייחתם בין הצדדים". בהסכם מ-1988 נקבע כי בכל מקום שבו נזכר בתקשי"ר "נציב שירות המדינה" יבוא "המנהל הכללי של הרשות" (להלן - המנכ"ל) או מי שהוא הסמיך.
חוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985 (להלן - חוק יסודות התקציב), קובע כי "גוף מתוקצב לא יסכים על שינויים בשכר ... ולא ינהיג שינויים או הטבות כאמור, אלא בהתאם למה שהוסכם או הונהג לגבי כלל עובדי המדינה או באישורו של שר האוצר". מאחר שהרשות היא גוף מתוקצב, הוראה זו חלה גם עליה. בספטמבר 1987 הודיע שר האוצר שהוא אצל לממונה על השכר את סמכותו לאשר שינויי שכר כאמור, וכל גוף מתוקצב המבקש להנהיג שינויים כאלה צריך לקבל לכך אישור מראש מהממונה על השכר.
2. נסמן 16.414 בתקשי"ר קובע כי "אדם, אשר נציב שירות המדינה קבע כי עבודתו חיונית למדינה וכי אין אפשרות מעשית להעסיקו במסגרת תנאי העבודה או השכר המקובלים בשירות [המדינה], יועסק על פי חוזה מיוחד לתקופה של לא יותר מחמש שנים; חוזה מיוחד זה ניתן להארכה לתקופה של לא יותר מחמש שנים בכל פעם". לפי נסמן זה הנהיגה הרשות בשנת 1995 חוזה להעסקת עובדים הקרוי "חוזה מיוחד להעסקת עובד מן המניין - שכר כולל" (להלן - חוזה שכר כולל). העובדים המועסקים על פי החוזה האמור מקבלים שכר גבוה בהרבה מן המקובל ברשות, הכולל תוספות קבועות בעד שעות נוספות, שעות כוננות ושעות פרמיה, ללא קשר לשעות העבודה בפועל, ותוספות אלה מגדילות את שכרם עד כדי כ-60% לעומת שכרם של עובדים אחרים ברשות במעמד זהה.
מכוח סמכותו על פי חוק יסודות התקציב אישר הממונה על השכר לרשות בשנת 1995 להעסיק לפי חוזה שכר כולל עד 50 עובדים בשלושה תחומים: מחשוב, שיווק, וניהול בתי דואר. בשנים 1995 ו-1996 העסיקה הרשות לפי חוזה שכר כולל עד 101 עובדים, ובהם גם בתפקידים שלא אושר לה להעסיק בהם עובדים בדרך זו. לרבים מהמועסקים גם לא היו הכישורים הדרושים למילוי תפקידיהם .
3. ביולי 1999, בעקבות דיונים עם הרשות על היקף ההעסקה ותנאי ההעסקה לפי חוזה שכר כולל, אישר הממונה על השכר לרשות להעסיק בדרך זו עד 70 עובדים בתחומי המחשוב והשיווק ו"בתפקידים מקצועיים מיוחדים (כגון רואי חשבון, אקטוארים וכו') וכן במשרות מיוחדות הדורשות מידה רבה של אמון אישי (מנהל לשכת המנכ"ל, יועץ המנכ"ל)". לפי אישור זה, המשרות שבהן יועסקו העובדים יחולקו לארבע רמות שכר, ולפי רמת המשרה ינוע שכר העובדים בין 25% ל-60% משכר מנכ"ל, והכישורים המקצועיים שיידרשו מהעובדים ודרכי קליטתם יהיו כמקובל לגבי עובדים מן המניין.
הטיפול במשאבי אנוש ברשות מופקד בידי אגף ארגון ומשאבי אנוש (להלן - אגף ארמ"ש). בראש האגף עומד סמנכ"ל (להלן - סמנכ"ל ארמ"ש), והאגף מסתייע בפעילותו ביחידות המינהל והארגון שביחידות הגדולות של הרשות: מרחבים, שירותים וקווי עסקים.
בפרק הזמן נובמבר 2000 - פברואר 2001 בדק משרד מבקר המדינה ברשות את סדרי העסקתם של העובדים המועסקים לפי חוזה שכר כולל. כמה מהנתונים עודכנו ליוני 2001. הבדיקה התמקדה בעיקר בעובדים שהתקבלו לעבודה במהלך אוקטובר 1999 - יולי 2000 והיא נעשתה באגף ארמ"ש. בדיקות השלמה נעשו בלשכת המנכ"ל, בלשכת היועץ המשפטי של הרשות ובלשכת יו"ר מועצת הרשות.
היקף ההעסקה לפי חוזה שכר כולל
1. בנובמבר ובדצמבר 1999 ביקש סמנכ"ל ארמ"ש מהממונה על השכר לאשר לרשות להעסיק בחוזה שכר כולל עד 135 עובדים, ובהם מנהלי בתי דואר ואנשי שיווק ומכירות, כדי "לתת תנופה להיערכות הרשות בהיבט השיווקי", וממועצת הרשות הוא ביקש להגדיל ל-91 את מספר המועסקים בדרך זו. הממונה על השכר והמועצה לא אישרו בקשות אלה. למרות זאת, ואף שביולי 1999 אישר הממונה על השכר לרשות להעסיק עד 70 עובדים לפי חוזה שכר כולל, עד מארס 2000 הגדיל סמנכ"ל ארמ"ש את מספרם ל-88.
2. באפריל 2000 פנו הממונה על השכר והמשנה לממונה על השכר, המכהן גם כחבר במועצת הרשות, אל יו"ר המועצה ואל המנכ"ל ומסרו להם כי הובא לידיעתם שמספר העובדים שהרשות מעסיקה לפי חוזה שכר כולל, גדול בהרבה מזה שאושר לה. הם ביקשו שהמועצה תדון בישיבתה הקרובה ב"העסקת עובדים בהיקף גדול מאוד במשכורת כוללת מעבר למסגרת שאושרה על ידי המועצה ובסכומים מעבר לסכומים שסוכמו עמנו ואושרו על ידי המועצה". הממונה על השכר והמשנה לממונה על השכר ציינו, כי נוצרה "אווירה של חלוקת הטבות בהיקפים גדולים ושעוררה את ועד העובדים לתביעות שכר". הממונה על השכר ציין בפנייתו, שהרשות פועלת שלא על פי אישורו והורה לה, מכוח סמכותו על פי חוק יסודות התקציב, להימנע מלקלוט עובדים נוספים לפי חוזה שכר כולל. הביקורת העלתה, שלמרות הפניות האמורות קיבלה הרשות במהלך אפריל - יולי אותה שנה שישה עובדים נוספים לפי חוזה שכר כולל, ובכך הגיע ל-94 מספר עובדי הרשות שהועסקו בדרך זו.
המשך קריאה בקובץ המצורף