פעולות הביקורת
נערכה ביקורת בנושא הרכש שמבצעת משלחת הרכש של משרד הביטחון בניו-יורק (מש"ן) מספקים מסחריים בארה"ב. נבדקו, בין היתר, הליכי הבקרה של מש"ן על תהליך הוצאת הזמנות לרכש טובין, ובכלל זה - הסיבות להתארכות תהליך זה, והמעקב שמש"ן עושה אחר הפיגורים בהספקות. הביקורת נערכה במשרד הביטחון: במש"ן, במינהל ההרכשה והייצור (מנה"ר), באגף ארגון, בקרה ומינהל, באגף התקציבים (את"ק) ובאגף למחשוב ומערכות מידע וניהול; בצה"ל: בחיל האוויר ובאגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה (אט"ל).
במינהל פיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית (מפא"ת), במנה"ר ובחיל האוויר נבדק פיתוח מערכות למטוסים חדשים. בין היתר, נבדקו תהליכי קבלת ההחלטות בנוגע לפיתוח המערכת, סדרי ההתקשרות של משרד הביטחון עם הקבלן הראשי לפיתוח ולייצור המערכת, והבקרה שקיימו המשרד וחיל האוויר על עבודתו.
באגף הכספים שבמשרד הביטחון (אכ"ס), באת"ק וביחידת היועץ המשפטי למערכת הביטחון נבדקו מספר היבטים בתהליך הענקת תמיכות מתקציב הביטחון למוסדות ציבור, והבקרה של המשרד על ניצולן.
נבדקה הבקרה של אכ"ס על קניות בהקפה שצה"ל מבצע ועל השאלות ציוד למוסדות ממשלה ולגופים פרטיים, הנעשות באמצעות יחידות צה"ל. הביקורת נערכה באכ"ס, בחיל האוויר ובאט"ל.
בליל ה-24.5.00 הוציא צה"ל את כוחותיו מאזור רצועת הביטחון בלבנון לקו הגבול הבין-לאומי. נערכה ביקורת, שמטרתה לבחון את תכניות צה"ל למיגון יישובי הצפון, ואת היערכותם בעקבות הפריסה החדשה של צה"ל. בביקורת נבחנו היבטים בתכנון מרכיבי הביטחון ובהקמתם, וכן היבטים באבטחת יישובי הצפון ובהיערכות המערך הרפואי למתן מענה לצורכי האוכלוסייה במצבי כוננות שונים. הביקורת נעשתה במשרד הביטחון: באת"ק, באגף הבינוי ובלשכת עוזר השר להתיישבות, תשתית ואזורי פיתוח; בצה"ל: בפיקוד הצפון, בפיקוד העורף ובאגף המיבצעים של צה"ל; במשרד הבריאות - באגף לשעת חירום ובלשכת הבריאות המחוזית - מחוז צפון; בחברה למשק וכלכלה של השלטון המקומי בע"מ; ובמשרד החינוך. ביקורות השלמה נערכו במטה משק לשעת חירום (מל"ח) ארצי, באגף התקציבים שבמשרד האוצר, באגף לשעת חירום שבמשרד העבודה והרווחה, במשטרת ישראל ובמרכז המועצות האזוריות.
רכש מערכת הביטחון בערוץ המסחרי בארה"ב
משרד הביטחון (להלן - המשרד) מפעיל משלחת רכש בניו יורק (להלן - מש"ן), שתפקידה העיקרי הוא רכש בארה"ב של ציוד ושירותים עבור צה"ל. פעילות זו נעשית באמצעות עובדים ישראלים של המשרד הנשלחים לניו-יורק לתקופה קצובה (שליחים), באמצעות עובדים מקומיים ישראלים - שרובם שוהים בניו יורק לצורך לימודים, ובאמצעות עובדים מקומיים אמריקנים. בשנת 2000 מנה סגל מש"ן 192 עובדים, מהם 39 שליחים. הרכש מתבצע בשני ערוצי התקשרות: בערוץ הצבאי - בין מש"ן או צה"ל לבין זרועות צבא ארה"ב, ובערוץ המסחרי - בין מש"ן לבין חברות מסחריות. מימון הרכש נעשה בדולרים - מרביתו מכספי הסיוע הביטחוני, שמעניק הממשל האמריקני מדי שנה בשנה למדינת ישראל. ב-1999 עמד סיוע זה על 1.92 מיליארד דולר; מיעוטו - כ-54 מיליון דולר - ממומן מנתח המטבע הזר שבתקציב הביטחון. החל מ-1992 מפקיד הממשל האמריקני בתחילת כל שנת תקציב אמריקנית את מלוא הסכום של הסיוע הביטחוני השנתי בבנק המרכזי האמריקני. ההפקדה נושאת ריבית מקובלת, אשר תשואתה נזקפת לזכות מדינת ישראל. הריבית הנצברת מתוספת לסכום הסיוע שהממשל האמריקני מעניק לישראל. על פי נתוני מש"ן, בשנת 1999 נצברה ריבית בסכום של כ-52 מיליון דולר.
כללי השימוש בכספי הסיוע נקבעים בחקיקה ובהנחיות של משרד ההגנה של ארה"ב. מ-1994 פועלת מערכת הביטחון על פי כללי רכש, שקבע אז הממשל האמריקני (להלן - הקווים המנחים), ושעוגנו בהוראות המשרד (להלן - המ"ב) ובנוהלי מש"ן. במאי 2000 עדכן הממשל האמריקני את הקווים המנחים, ונוהלי מש"ן עודכנו בהתאם.
בתקופה ספטמבר 2000 עד פברואר 2001 ערך משרד מבקר המדינה ביקורת בנושא הרכש בערוץ המסחרי, ככל שהוא נוגע למש"ן . יובהר, שהביקורת התרכזה בבחינת מגמות בפעילות הרכש השוטפת של מש"ן ולא בבחינת רכש של פרויקטים ופריטים עיקריים שבטיפולה. הביקורת נערכה במשרד: במש"ן, במינהל ההרכשה והייצור (להלן - מנה"ר), באגף ארגון, בקרה ומינהל (להלן - אב"ם), באגף התקציבים ובאגף למחשוב ומערכות מידע לניהול. בצה"ל: בחיל האוויר (להלן - ח"א) ובאגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה (להלן - אט"ל). במאי 2001 נערכה ביקורת השלמה במש"ן.
היקף פעילות מש"ן
לאחר ירידה רצופה משך מספר שנים בהיקף ההזמנות הכולל שמש"ן הוציאה בערוץ המסחרי ובערוץ הצבאי, חלה בשנים 1998 ו-1999 עלייה בהיקפן, ובשנת 1999 הן עמדו על כ-10,400 הזמנות, לעומת כ-8,300 הזמנות בשנת 1997 . כ-4,300 מההזמנות שמש"ן הוציאה בשנת 1999 היו בערוץ המסחרי, והן הסתכמו בכ-821 מיליון דולר.
הסיבות להגדלת היקף הפעילות במש"ן בשנתיים האחרונות מקורן בהגדלת היקפי הסיוע הביטחוני האמריקני (עקב המרה חלקית של הסיוע הכלכלי לסיוע ביטחוני, ועקב קבלת סיוע בעקבות הסכם WYE), ובהסבת הרכש משקלים בארץ לרכש בכספי הסיוע בארה"ב, עקב המצוקה במרכיב השקלי בתקציב הביטחון.
תהליך הרכש בערוץ המסחרי - הגדרות
גוף דורש: זרוע, חיל או יחידה בצה"ל (או במשרד), שהועמדה לו מסגרת תקציבית, והרשאי להגיש דרישות לרכש (הפניה).
הפניה: מסמך שמפיק המחשב על סמך דרישה או פקודת רכש, שעברה בדיקה ושריון תקציבי, ומועבר למשלחת המשרד בחו"ל (בדוח ביקורת זה - מש"ן) כהוראה לביצוע הרכש. ההפניה כוללת נתונים חיוניים לביצוע הרכשה, כגון: הגדרת הפריטים הדרושים, תיאורם, הכמות המבוקשת, התקציב המוקצה לביצוע הרכש, נתוני רכש היסטוריים, וכל הערה אחרת החיונית לביצוע הרכש. ההפניות הינן, בעיקר, משני סוגים:
(א) הפניה רגילה - הפניה לרכש שגוף רוכש בארץ (בדוח זה הכוונה הינה למנה"ר בלבד) העביר למש"ן בעקבות פקודת רכש שהגוף הדורש הגיש (ראו גם בהמשך).
(ב) הפניה במסלול ישיר (להלן גם - הפניה ישירה) - הפניה שהגוף הדורש מעביר ישירות למש"ן. על פי המ"ב, על ההפניה הישירה לקיים מספר תנאים, שהעיקרי שבהם הוא, שערכה הכולל לא יעלה על 30,000 דולר.
ספק: יצרן או משווק אמריקני המאוגד או מורשה לעשות עסקים בארה"ב.
בקשה להצעת מחיר (בל"ם): פנייה רשמית של מש"ן אל ספק, להגיש את הצעתו בדבר הספקת הציוד המבוקש בפנייתה, תוך פירוט מחירים, לוח זמנים ותנאים אחרים.
הזמנה: פנייה רשמית של מש"ן אל ספק לקשירת עיסקה. בחתימת הספק על העתק ההזמנה (Acknowledgement) נקשרת העיסקה בין מש"ן לספק.
הפניה בעדיפות מ"ש (מערכת מושבתת)
הפניה בעדיפות מ"ש הינה הפניה המתייחסת למוצר או לפריט, אשר חסרונו אצל הגוף הדורש גורם להשבתת מערכת קריטית, או שהוא נחוץ בדחיפות לפעילות מיבצעית (להלן - פריט מ"ש). על פי המ"ב, לרכש בעדיפות זו נקבעו תהליכים מזורזים, כדי להבטיח את הספקת הפריטים בהקדם האפשרי. הפניה מסוג זה תוכל להיות הן רגילה והן במסלול ישיר. גם בקווים המנחים קיים הליך חריג לרכש פריטים מ"ש. על פי המ"ב, הסמכות להגדיר פריט כמ"ש בגוף הדורש הינה של מפקד מרכז לוגיסטי או של קצין בדרגה אל"ם לפחות.
נוהלי מש"ן מגדירים את הטיפול בהפניות מ"ש: בין היתר, כדי לזרז את ההליך, ניתן באישורים מיוחדים לפנות לספק אחד או לשני ספקים (על פי נוהלי מש"ן, ככלל, יש לפנות לחמישה ספקים לפחות, וחובה לפנות לפחות לשלושה); ניתן לפנות לספקים, כדי לקבל את הצעותיהם, באמצעות פקס במקום באמצעות הבל"ם הממוחשב הרגיל; ניתן "לפנות ברכש" לספק הראשון שענה, ללא המתנה לתשובות שאר הספקים; להפניה מ"ש ניתנת עדיפות עליונה בסבב חתימות לאישור הזמנה במש"ן.
להלן לוח המפרט את היקף הזמנות מ"ש בהשוואה להזמנות אחרות, בשנת 1999:
המשך קריאה בקובץ המצורף