לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור

הקמת מסוף זמני לצליינים - רשות שדות תעופה

תקציר

​פעולות ביקורת

בחטיבת תחזוקה שבנמל התעופה בן גוריון נבדקו ההליכים הקשורים להקמת מסוף זמני לנוסעים, שנועד לקלוט את עומס הנוסעים שהיה צפוי בשנת 2000: התחזיות, העסקת יועצים ומתכננים, הקמת המסוף והשימוש בו.

הקמת מסוף זמני לצליינים

תקציר

1.  רשות שדות התעופה הקימה מסוף זמני לקליטת נוסעים נכנסים בעלות של 16.8 מיליון ש"ח בקירוב (לא כולל השקעה של מיליון ש"ח ברכישת גנרטור שנועד לשמש גם לצרכים אחרים של הרשות). מאז השלמתו של המסוף באוגוסט 2000 ועד סוף 2001 לא נעשה בו שימוש לייעודו.
2.  המסוף הזמני הוקם בעיקר בשל גידול צפוי במספר התיירים בשנת 2000, בייחוד צליינים. על פי התחזיות שהיו בידי הרשות בסמוך למועד קבלת ההחלטה על הקמת המסוף, וכן בסמוך להקמתו, הגידול הצפוי במספר התיירים לא היה ממשי ולא הצדיק את הקמת המסוף. אף על פי כן, הוחלט על הקמת מבנה שישמש גם לתגבור המסוף הקיים בתקופות שיא במשך שלוש עונות קיץ, עד להקמת המסוף החדש - נתב"ג 2000. תהליך קבלת ההחלטות להקמת המסוף הזמני היה ממושך - מספטמבר 1998 עד אוקטובר 1999.

3.  הביקורת העלתה ליקויים גם בעבודות הקמת המסוף הזמני, כדלקמן: עבודות תכנון נמסרו למתכננים ללא הליך של פנייה לקבלת הצעות; נבחרו מתכננים שהרשות העסיקה קודם שוועדת המכרזים אישרה את העסקתם. במהלך העבודות נעשו שינויים בכמה מסעיפי החוזה עם קבלן התשתיות ותמורתם שילמה לו הרשות כ-175,000 ש"ח ביתר.

4.  איחור בהקמת המבנה; העדר תחזיות בדבר גידול ממשי במספר התיירים; תקופת השימוש המוגבלת בקרקע שעליה הוקם המסוף, שלא תאמה את כל תקופת השימוש המיועדת במסוף; והעלויות הגבוהות הנדרשות לשם פירוק המבנה והעתקתו למקום אחר - כל אלה מעוררים ספק אם מלכתחילה היה צורך להקים את המסוף ואם נשקלו כראוי אפשרויות אחרות.

5.  לדעת משרד מבקר המדינה, לקראת החלטה על השקעה כה גדולה (כ-17 מיליון ש"ח), שנועדה לתקופה מוגבלת, ראוי היה לקבל תחזיות מעודכנות על מספר התיירים שיבואו, ובהתאם לכך להעריך מחדש את היקף ההשקעה ואת הצורך בה.