לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור

בית המשפט לענייני משפחה

הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
 

תקציר

​פעולות ביקורת

בהנהלת בתי המשפט נבדק ניהול בתי המשפט לענייני משפחה ובייחוד זה שבמחוז המרכז ותל אביב, באמצעות בדיקה מדגמית של תיקי תביעה.

כן נבדק אחד מקובצי הנתונים העיקריים המשמשים את הנהלת בתי המשפט.

בוועדה הציבורית לקביעת ייעודם של עיזבונות לטובת המדינה נבדקו סדרי עבודת הוועדה, וכן עניינים הנוגעים לחשש לניגוד עניינים.

בנציבות שוויון לאנשים עם מוגבלות שבמשרד המשפטים נעשו בירורים בנוגע לשילוב אנשים בעלי מוגבלות בחברה ובעבודה, ואצל האפוטרופוס הכללי נעשו בירורים בנוגע לפיקוח על טיפולם של האפוטרופוסים בחסויים (ראו בדוח זה "אנשים בעלי מוגבלות בחברה ובעבודה").

בית המשפט לענייני משפחה

תקציר

בהתאם לחוק בית המשפט לענייני משפחה, התשנ"ה-1995, הוקמו בתי משפט לענייני משפחה במסגרת בתי משפט השלום (להלן - בתי המשפט), והוקנו להם סמכויות בתחומי המעמד האישי בתובענות שונות, כגון: מזונות ומדור, ענייני אבהות ומשמורת קטינים. בתי המשפט הוקמו במטרה לרכז בהם את כל הטיפול האזרחי בענייני המשפחה, ובנושאים אחרים הקרובים להם.

על פי רישומי הנהלת בתי המשפט, נפתחו בתקופה שמאוקטובר 1995 (מועד הקמת בתי המשפט) ועד יולי 2001, 206,675 תיקים; נוסף על כך הוגשו במסגרת הליכי ביניים בתובענות אלה 184,592 בקשות.

בבית המשפט ברמת-גן נפתחו כ-50% מהתובענות שנפתחו בבתי המשפט. בביקורת שנערכה בבית המשפט ברמת-גן, נבדקו 92 תובענות בנושא מזונות ומדור ובנושא קטינים, שנדגמו אקראית מבין 24,924 תובענות שהוגשו בנושאים אלה, ושנפתחו בתקופה מאוקטובר 1995 ועד דצמבר 1999. הביקורת העלתה ליקויים ב-51 מבין 92 התיקים שנבדקו, המהווים כ-55%. בחלק מ-51 התיקים הופיעו מספר ליקויים. מבחינה סטטיסטית גרידא, ניתן להשליך נתון זה על כלל התובענות שהוגשו בנושאים אלה לבית המשפט ברמת-גן. להערכת משרד מבקר המדינה, ליקויים אלה עלולים להימצא ב-11,300 ועד 16,332 מבין 24,924 התובענות, שהוגשו כאמור לבית המשפט ברמת-גן.

מעקב של מזכירות בית המשפט אחר ההתפתחות בתיק דרוש כדי לקדם את עניין נשוא התובענה. המזכירות לא ערכה מעקב אחר התפתחות הטיפול בתיק בכ-13% מהמקרים שהועלו במדגם במשך חודשים מספר עד כחמש שנים. מעקב כזה היה עשוי למנוע מצב שבו לא ננקטה כל פעולה בתיקים פתוחים.

מזכירות בית המשפט אמורה לעדכן את המערכת הממוחשבת על ביצוע פעולות בתיק, כדי לתת מצג נכון למתדיינים ולהנהלת בתי המשפט בדבר מצב התובענות. במחשב בית המשפט נמצאו רישומים לא נכונים ולא מעודכנים אודות התפתחויות חשובות שחלו בתיקים, כגון מתן פסקי דין.

בכ-8.7% מהמקרים נמשך אחד משלבי הטיפול בתובענות, עקב סיבות שונות כמו קביעה או דחייה של מועדים או סיכומים, פרק זמן שנע ממספר חודשים ועד כשנתיים. התמשכות הטיפול בתובענות פוגעת לכאורה בזכותם של המתדיינים לזכות בשירות מהיר שיענה על צורכיהם המיוחדים. צרכים אלה הנם, בין השאר, כלכליים (מזונות ומדור), ויש בהם כדי להשפיע על מצבם ועל רווחתם של חלק מהצדדים, ובמיוחד כשמדובר בקטינים.

חסרים נוהלי עבודה כתובים וקבועים המקיפים את כל תחומי פעולתן השוטפת של מזכירויות בתי המשפט ברחבי הארץ. כמו כן, אין הליך סדיר של בקרת איכות על הטיפול בתיקים במזכירויות. כך, לדוגמה, החלטות בית המשפט אינן נשלחות דרך קבע למתדיינים, אלא במקרים דחופים בלבד.

משרד מבקר המדינה בדק אחד מקובצי הנתונים המשמשים את הנהלת בתי המשפט. נמצא, כי הנהלת בתי המשפט לא ניתחה תהליכים ולא קבעה נורמות מדודות לפרקי זמן נאותים או מרביים שישמשו כעזר למזכירויות בתי המשפט למעקב בשלבים השונים של הטיפול בתובענות. מהמערכת הממוחשבת הועלו נתונים שעל פניהם הנם בלתי סבירים או בלתי שלמים, לכאורה, ביחס לחלק מהשדות. נמצא גם, שבמידע שניתן להפיק מהמערכת הממוחשבת, אין שימוש נאות.

משרד העבודה והרווחה מפעיל יחידות סיוע, המסייעות לבתי המשפט בפתרון סכסוכים בתוך המשפחה, בעלי מאפיינים חברתיים ופסיכולוגיים המצריכים גישה מקצועית בטיפול. בבית משפט אחד עדיין אין יחידת סיוע, וטרם מונו פסיכולוגים או פסיכיאטרים לחמישה בתי משפט. המשרד טרם קבע הנחיות ליחידות הסיוע.

בחוק נקבע, שקטין רשאי להגיש בעצמו תובענה לבית המשפט שלא באמצעות אפוטרופוס בכל עניין שבו זכותו עלולה להיפגע פגיעה של ממש. בחוק לא נקבע הסדר של מינוי עורך דין שייצג את הקטין בתובענה כזו. כמו כן לא נקבעו רשות או גוף שמתפקידם ליידע את הקטין בדבר זכות זו או לסייע לקטינים הזקוקים לייצוג. מן הראוי לקבוע הסדר שיביא לידיעת הקטינים את זכויותיהם.

כדי לייעל ולזרז את הטיפול בתיקים שנמשך לעתים מספר שנים, על הנהלת בתי המשפט לנתח את התהליכים ולקבוע אמות מידה לפרקי זמן נאותים או מרביים לצורך מעקב, ולייעל את סדרי העבודה והבקרה. לשם כך עליה לשפר את המערכת הממוחשבת ולקבוע נוהלי עבודה כתובים ומקיפים, ייחודיים לבתי המשפט למשפחה.

על מזכירויות בתי המשפט לעקוב אחרי ההתפתחות בתיקים, ולהביאם במקרים מתאימים לפני שופט למתן החלטתו על המשך הטיפול בהם; להקפיד על עדכון שוטף ונכון של הנתונים במערכת הממוחשבת, כדי להבטיח שהמידע יהיה אמין, עדכני ורלוונטי; ולשלוח לצדדים בכל מקרה את החלטות בית המשפט.