לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור

היבטים בהיערכות המשק לשעת חירום (מל"ח) בעיריית תל אביב-יפו

הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
 

תקציר

​ארגון מערך המשק לשעת חירום (מל"ח) וסדרי הפעלתו נקבעו בהחלטת ממשלה מ-1986. מערך המל"ח נועד להבטיח את הצרכים החיוניים לקיום האוכלוסייה בשעת חירום, וכן את העבודה במפעלים ובתחומי פעולה, שהשבתתם עלולה לגרום נזק חמור ומתמשך למאמץ המלחמתי ולכלכלת המדינה.

תפקידה של רשות מקומית בשעת חירום, כבעת רגיעה, לספק לתושבים את כלל השירותים העירוניים שהיא מחויבת לספק להם - במגבלות התנאים שייווצרו, כגון חוסר בכוח אדם ובציוד. כדי לעמוד במשימתה זו, על רשות מקומית להיערך בעוד מועד במכלול תחומים, ובין היתר:  א. לקיים הוראות ונהלים, המועברים לרשות המקומית מהדרגים המנחים ומגורמים נוספים, המעורבים ומשולבים בשעת חירום בפעילות בשטח, ושנועדו להעלות את רמת המוכנות לשעת חירום.  ב. לדאוג לקיומם של האמצעים הנחוצים לפעילות בשעת חירום.  ג. להכשיר את מערך כוח האדם, לתדרך ולתרגל אותו. 

ייעודו של מכלול פעילויות אלה, להביא להיערכות מיטבית של רשות מקומית לשעת חירום. נתק כלשהו במכלול הפעילויות האמורות, יש בו כדי לפגוע בפעילותה של הרשות בשעת חירום. ראש רשות מקומית, הנושא באחריות כוללת לנושאי מל"ח במרחב הרשות, אחראי, בין השאר, לקביעת מדיניות לפעילותה של מערכת המל"ח המקומית, לקביעת קדימויות לביצוע משימות ולוויסות אמצעים עיקריים.

1.  מערך כוח האדם לשעת חירום מהווה נדבך חשוב בכלל מערך המל"ח העירוני. זמינותם של בעלי התפקידים בשעת חירום, הדרכתם, הכשרתם ותרגולם, הינם ערובה להמשך פעולתן של המסגרות השונות. בביקורת עלה, כי מערך כוח האדם לשעת חירום של העירייה לא היה ערוך כנדרש: חלק מהמשרות לא היו מאוישות. דוח תקן ואיוש, הכולל רשימה שמית של כל בעלי התפקידים בעירייה, הכיל פרטים לא מעודכנים בנוגע לחלק מבעלי התפקידים, ועל כן לא ענה לייעודו. בניגוד להוראות, כלל הדוח אנשים המשובצים לתפקידי מפתח, שבשעת חירום יגויסו לצה"ל ולא יעמדו לרשות העירייה, ומרבית בעלי התפקידים לא הוכשרו ולא תורגלו במידה הנדרשת.

2.  בנוגע להספקת מים עלה:  א. מסיבות טכניות העירייה לא תוכל לספק מים לאזורים מסוימים בעיר.  ב. לא הייתה כמות מספקת של מיכלי מים ניידים ונייחים למצב שבו התושבים ינותקו ממקורות המים.  ג. בספטמבר 2001 הופסקה פעילותן של שתי בריכות מים, ששימשו הן כמאגרי מים תפעוליים והן כאיגום למצבי חירום וכשל.  ד. פעילותה של אחת מבארות המים בעיר הופסקה ב-1998, ועל אף חשיבותה ולמרות שחלפו למעלה משלוש שנים, טרם מומש פתרון חלופי. ה. חלק גדול מהמפעלים החיוניים שבעיר לא שמרו איגום מים ל-72 שעות כנדרש.

3.  גורמים שונים, האמורים להשתמש במתקנים בשעת חירום, לא הקפידו לדווח למשרד הביטחון על כוונתם זו כנדרש. הדבר גרם לחוסר תיאום, וכתוצאה מכך, רק בעת השימוש במתקנים בפועל עלול להתגלות, כי אותם מתקנים משמשים יותר מגורם אחד.

4.  קליטת מפונים חסרי קורת גג והטיפול בהם, הינה מן המשימות העיקריות שרשות מקומית תידרש לה בשעת חירום. בביקורת עלה, שמרבית תיקי התכנון של מתקני הפינוי ומתקני הקליטה לא הכילו את כל המידע והנתונים הדרושים, וחלקם הכילו נתונים לא מעודכנים. כמו כן, לעירייה אין אמצעים לפנות קשישים ומוגבלים ממקומות מגוריהם למקומות חלופיים. עוד עלה, כי לחלק מהמתקנים לא היו אישורים תברואיים.

5.  ועדת מל"ח מקומית היא הגוף המופקד על קידום ההכנות של רשות מקומית לשעת חירום. בביקורת עלה, כי ועדה זו לא התכנסה בתדירות הנדרשת, וכי לא היה קיים בעירייה מנגנון לפיקוח ולמעקב אחר החלטותיה של הוועדה. כמו כן, לא לכל חברי הוועדה הוצאו כתבי מינוי.