פעולות ביקורת
במינהל הדיור הממשלתי שבאגף החשב הכללי נבדקה הפעילות בתחומים שונים של שכירת דיור ממשלתי.
שכירת דיור למשרדי ממשלה
תקציר
מינהל נכסי הדיור הממשלתי (להלן - המינהל) אחראי בין היתר להקצאת דיור למשרדי ממשלה בהליך של שכירות, רכישה או בינוי. בשנת 2001 שילמו משרדי ממשלה, באמצעות החשב הכללי (להלן - החשכ"ל), ליזמים ולגורמים אחרים המשכירים דיור למשרדי ממשלה דמי שכירות בסכום כולל של כ-285 מיליון ש"ח. משרדי ממשלה הממוקמים במבנים שבבעלות הממשלה העבירו באותה שנה לחשכ"ל דמי שימוש בסכום כולל של כ-173 מיליון ש"ח.
תהליך הקצאת דיור למשרדי ממשלה במסגרת עסקת שכירות הוא ארוך, ותחילתו בקביעת צורכי הדיור של היחידה הממשלתית שעבורה נדרש הדיור. לפי הוראות תקנון כספים ומשק (התכ"ם), לבקשה להקצאת דיור יש לצרף פרוגרמה מפורטת. נמצאו מקרים שהמינהל שכר דיור בלא שהוכנה פרוגרמה. שני הפרמטרים העיקריים להכנת פרוגרמה הם: מספר העובדים ביחידות השונות והשטח לעובד. נמצא, כי המינהל לא קבע הנחיות כיצד ייקבע הנתון בדבר מספר העובדים. עוד נמצא, כי המסמך המפרט תקנים ומפתחות להקצאת שטח לעובד בהתאם לתפקידו, טרם אושר בידי החשכ"ל ולא הופץ באופן רשמי.
בבדיקה של עשר פרוגרמות נמצא, כי הן לא הוכנו במתכונת אחידה, וכי גם במקרים שבהם נדרשה תוספת גדולה של שטח, לא הובאו בהן הסברים ונימוקים לתוספת זו. יתר על כן, לעתים השטח שהוקצה בפועל ליחידה ממשלתית פלונית היה גדול יותר מהשטח שנדרש בפרוגרמה; בידי המינהל אין נתונים על השטחים שהוקצו בפועל ליחידות הממשלתיות השונות בדיור החדש.
המינהל שכר משרדים בעבור לשכות של נשיאים לשעבר ושל ראשי ממשלה לשעבר, בלי שהכין לפני כן פרוגרמה כנדרש. בתחילת 2002 היו שתי לשכות שנשכרו בעבור נשיאים לשעבר - האחת בשטח של 113 מ"ר והאחרת בשטח של 235 מ"ר - וארבע לשכות שנשכרו בעבור ראשי ממשלה לשעבר, ששטחן נע בין 170 מ"ר ל-250 מ"ר. בכללים שהכינו משרד האוצר ומשרד ראש הממשלה במהלך 2001 ו-2002 נקבע, בין היתר, כי נשיאים לשעבר וראשי ממשלה לשעבר זכאים ללשכה בשטח כולל של עד 150 מ"ר.
במאי 1999 אישרה ועדת הפטור באגף החשכ"ל להאריך את תקופת השכירות של בניין שבו שוכן משרד החינוך, בפטור ממכרז. על אף ההיקף הכספי הגדול של ההתקשרות - כ-98 מיליון ש"ח בערך מהוון - לא הוכנה פרוגרמה ליחידות המשרד ששוכנות בבניין ולא נעשתה שומה עדכנית לדמי השכירות הראויים. יתר על כן, כשנה וחצי לפני האישור סוכם בין המשכיר לבין המינהל על הארכת ההתקשרות, בכפוף לאישור ועדת המכרזים וועדת הפטור, והמשכיר אף ביצע שיפוצים בבניין על חשבונו בעלות של כמיליון ש"ח.
בהתקשרות נוספת לשכירת מבנה בפטור ממכרז נמצא, כי לאחר שהמינהל פרסם מכרז לאיתור דיור בירושלים, פנה קבלן שלא הגיש הצעה למכרז, בדרישה למינהל לממש אופציה שנקבעה בחוזה קודם שנחתם עמו לרכישת מבנה סמוך. אף כי לא הייתה חובה משפטית על משרד האוצר לממש את האופציה, אישר החשכ"ל דאז לנהל מו"מ עם הקבלן, ובסופו נחתם עמו חוזה לשכירת הבניין. בעקבות התקשרות זו לא ניהל המינהל מו"מ עם מציעים שהגישו הצעות למכרז ושהצעותיהם עמדו בתנאי הסף במכרז.
בתקציב הרגיל של משרדי הממשלה נכללת רק הרשאה להוצאה השוטפת בגין דמי השכירות שמשלמים המשרדים בשנה פלונית. משרד האוצר אינו כולל בסעיפי ההוצאה של המשרדים הרשאה להתחייב בסכום הכולל של ההתקשרות בגין עסקות שכירות, על אף שמדובר בהתקשרויות לטווח ארוך, ואף כי הדבר נדרש לפי חוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985.