לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור

דרכי גישה ודרכים מקשרות - מחלקת עבודות ציבוריות

הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
תחזוקה; תקצוב

תקציר

​פעולות ביקורת

במשרד הראשי של מע"ץ ובמחוזותיה (מחוז הצפון והדרום), במשרד התחבורה, במינהל התכנון ובמינהל לתקצוב ולפיתוח רשויות מקומיות שבמשרד הפנים, ביחידה להתיישבות של משרד הביטחון, בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שבמשרד ראש הממשלה ובמועצות אזוריות אחדות נבדקו סדרי הטיפול של משרדי הממשלה וגופי השלטון המקומי בדרכים מקשרות ובדרכי גישה.

ביחידה להתיישבות במשרד הביטחון, במשרד הראשי של מע"ץ, במחוזות הצפון והדרום של מע"ץ, במשרד התחבורה ובמינהל התכנון של משרד הפנים נבדקו סדרי הפעלתו של פרויקט שיקום וסלילה של דרכים חקלאיות-ביטחוניות.

דרכי גישה ודרכים מקשרות

תקציר

אורכן הכולל של דרכי הגישה והדרכים המקשרות הוא כ-1,700 ק"מ, רובן נמצאות באחריות המועצות האזוריות ומיעוטן באחריות מחלקת עבודות ציבוריות (להלן - מע"ץ). דרכים אלה אינן מתוחזקות כנדרש והמצב הפיזי והבטיחותי של רובן לקוי. בעשור האחרון מונו שלוש ועדות לבחינת מצבן של דרכים אלה ואופן הטיפול בהן. המלצות הוועדה הראשונה משנת 1993 לא יושמו מאחר שלא הוקצה תקציב ליישומן. הוועדה השנייה, שמונתה בשנת 1997, לא התכנסה לאחר ישיבתה הראשונה, והוועדה השלישית הפסיקה את דיוניה באוקטובר 2000 בלא שהשלימה את התפקידים שהטיל עליה מנכ"ל משרד התחבורה. גם ועדות המנכ"לים שישבו על המדוכה לא הצליחו לקדם, הלכה למעשה, את הטיפול בדרכים אלה. במצב דברים זה אין תחזוקה סדירה של דרכי הגישה והדרכים המקשרות, מצבן מידרדר והן עלולות לסכן את המשתמשים בהן.

הבדיקה העלתה, כי יש ריבוי גופים ומשרדי ממשלה שמתקצבים את הפיתוח ואת התחזוקה של דרכי גישה ודרכים מקשרות ללא חלוקת אחריות ברורה ואף ללא תיאום נאות ביניהם. פעולות הפיתוח והתחזוקה של דרכים אלה נעשות שלא על פי תקנים הנדסיים ואמות מידה אחידות ובהיעדר ראייה תכנונית כוללת של תפקידן ברשת הדרכים המקומיות והבין-עירוניות כאחד.

משרד הפנים, משרד התחבורה ומע"ץ תקצבו תחזוקה ושיקום של דרכי גישה ודרכים מקשרות מתקציבים שאינם מיועדים לכך: משרד הפנים מימן עבודות אלה גם מתקציבי פיתוח המיועדים לסלילת דרכים חדשות. משרד התחבורה תקצב עבודות אלה בניגוד לנהליו, ללא שקיפות, אגב פגיעה בשוויון ופעמים רבות ללא פיקוח ובקרה כנדרש בנהליו. מע"ץ מימנה שיקום של דרכי גישה ודרכים מקשרות מתקציבים המיועדים לתחזוקת רשת הדרכים שבאחריותה ואף סללה ותחזקה דרך גישה לעסק פרטי מתקציבה. משרד הביטחון השתתף בשיקום של דרכי גישה ודרכים מקשרות ובסלילה של דרכים חדשות בלא אישור מוסדות התכנון ובלא תיאום עם משרד התחבורה.
על משרד הפנים, משרד התחבורה והמועצות האזוריות לקבוע את היקף התקצוב של התחזוקה והשיקום של דרכי הגישה והדרכים המקשרות ואת אופן חלוקתו על פי אמות מידה כלכליות והנדסיות ומתוך ראייה כוללת של דרכים אלו. על משרד התחבורה לקבוע תקנים אחידים לתכנון, לתחזוקה ולשיקום של דרכים אלה.

על גופי השלטון המרכזי והמקומי הנוגעים בדבר לבחון את נחיצותה של סלילת דרכים מקשרות ואת כדאיות השימוש בהן. אשר לדרכים מקשרות שתפקודן משתנה והן משרתות תנועה ארצית, יש לבחון את התאמתן לאמות המידה של תכנית המתאר הארצית לדרכים - תמ"א 3, כדי לקבוע אם לכלול אותן בתכנית. יש להשלים את הסדרת כל היבטי האחריות עליהן ובכלל זה לתת להן מספר כדי שניתן יהיה לזהותן וכך לצבור את המידע הדרוש עליהן לצורך שיפור בטיחותן.