משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה
פעולות הביקורת
באגף להכשרה ולפיתוח כוח אדם שבמשרד התעשייה, המסחר והתעסוקה ובמשרד החינוך נעשתה בדיקת מעקב לגבי תיקון כמה מן הליקויים הנוגעים לקשרי הגומלין בין שני המשרדים האמורים, אשר הובאו בפרק "הכשרה מקצועית לנוער" בדוח שנתי 61ב של מבקר המדינה, שפורסם בשנת 2011
ממצאי מעקב
הכשרה מקצועית לנוער - קשרי הגומלין בין משרד החינוך ובין משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה
תקציר
משרד החינוך ומשרד התעשייה, המסחר והתעסוקה (להלן - משרד התמ"ת) הם שני המשרדים הממשלתיים העיקריים העוסקים בהכשרה מקצועית ובחינוך טכנולוגי של בני נוער בישראל ובהכנתם לעולם העבודה.
פעולות הביקורת
במאי 2011 פרסם משרד מבקר מדינה, דוח בנושא "הכשרה מקצועית לנוער" (להלן - הדוח הקודם). ממצאי הדוח הקודם עסקו, בין היתר, בקשרים ובסדרי התיאום שבין שתי מערכות החינוך - של משרד החינוך ושל משרד התמ"ת. בחודשים יולי-אוגוסט 2012 עשה משרד מבקר המדינה בשני המשרדים האמורים בדיקת מעקב לגבי כמה ממצאים שעלו בביקורת הקודמת בנוגע לקשרי הגומלין ביניהם.
עיקרי הממצאים
1. בדצמבר 1989 החליטה הממשלה לאמץ את המלצותיו של צוות מקצועי ולפיהן כל נושאי החינוך, מראשית חינוך החובה ועד גיל הגיוס, יהיו באחריות המינהל הפדגוגי במשרד החינוך, ואליו יועברו כאגף גם היחידות המטפלות בנוער באגף להכשרה מקצועית שבמשרד העבודה והרווחה דאז.
בביקורת הקודמת נמצא כי החלטת הממשלה האמורה לא יושמה, ושתי מערכות החינוך המשיכו לפעול כמערכות נפרדות. בעניין זה נכתב בדוח הקודם כי על הממשלה לבחון את החלטתה מדצמבר 1989. במעקב נמצא כי לא חל שינוי במערך הפעילות האמור: לא התקבלה החלטת ממשלה אחרת מחד גיסא, ומאידך גיסא לא נקבעו דפוסים מחייבים לשיתוף פעולה בין שני המשרדים בקשר למערכת החינוך וההכשרה שמקיים משרד התמ"ת.
2. בדוח הקודם עסק משרד מבקר המדינה בפגיעה בתלמידי בתי הספר לחניכוּת שבפיקוח משרד התמ"ת הנבחנים בבחינות הבגרות: תלמידים אלה אינם מקבלים ציוני מגן, משום שהם לומדים על פי תכניות לימוד שאינן בפיקוח משרד החינוך. המעקב העלה כי לא חלה התקדמות בטיפול בנושא, וכי ציוני הבגרות של תלמידים אלה נקבעים רק על סמך תוצאות בחינות הבגרות.
3. בחוק לימוד חובה, התש"ט-1949, נקבע כי חניכות של נער בן 15 ומעלה על פי חוק החניכות, התשי"ג-1953, תיחשב לימוד חובה לעניין חוק לימוד חובה בתנאים שייקבעו בתקנות שיתקין שר החינוך בהסכמת שר התמ"ת.
בביקורת הקודמת נמצא כי לא הותקנו התקנות האמורות כיוון שמשרד החינוך ומשרד התמ"ת לא הגיעו להסכמה בעניין התקנתן. במעקב נמצא כי בספטמבר 2012 שר החינוך עדיין לא התקין את התקנות.
סיכום והמלצות
מערך החינוך המקצועי-טכנולוגי מפוצל בין שני משרדי ממשלה - משרד החינוך ומשרד התמ"ת. כל עוד נמשך פיצול זה, הוא מחייב חיזוק של התיאום ושל קשרי הגומלין בין שני המשרדים. תיאום זה נדרש לצורך הסדרת שורה של סוגיות מהותיות, ובהן: סיוע של משרד החינוך בפעילות הפדגוגית שמתקיימת במוסדות החינוך של משרד התמ"ת, הסדרת נושא ציוני המגן של התלמידים במוסדות אלה והתקנת התקנות שיקבעו את התנאים להכללת החניכות במסגרת חוק לימוד חובה.
חיזוק קשרי הגומלין בין המשרדים במציאות שבה מתקיים הפיצול בין שתי מערכות החינוך הוא תנאי לחיזוק מערך החינוך המקצועי, ובייחוד מערכת החניכוּת המקצועית שמקיים משרד התמ"ת. הדבר יסייע להגשים את המטרות של פיתוח ההון האנושי הדרוש לפעילות הכלכלית ולצמיחה במשק, ובכלל זה הכשרה מקצועית בתעשייה, וכן להציע חלופה הולמת לבני הנוער ובכלל זה לבני נוער המתקשים להיקלט במסגרות אחרות.
לנוכח העובדה שמשרד החינוך ומשרד התמ"ת לא הצליחו במשך שנים להגיע להסכמה בכמה סוגיות מהותיות - זאת, למרות הדוח הקודם של משרד מבקר המדינה והערותיו של בית המשפט העליון - על שני השרים הנוגעים בדבר להידרש לנושא בהקדם במטרה להבטיח כי תלמידי מוסדות ההכשרה המקצועית לא יקופחו.