לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור

הליכים למינוי נציג רכש בתע"א

הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
נהלים; ניגוד עניינים; התקשרויות

תקציר

​התעשייה האווירית לישראל בע"מ (להלן - התע"א) מתקשרת עם נציגי רכש לאיתור ספקים וקבלני משנה בעיקר ביבשה א', וכן, לטענתה, לפיקוח ולבקרה על אותם ספקים לאחר התקשרותה עימם. לטענת התע"א, היא התקשרה עם נציגי רכש במקרים בודדים.

התע"א חתמה באוקטובר 1999, באמצעות מנכ"ל התע"א והסמנכ"ל לכספים, על הסכם עם חברה ונציגה (להלן - נציג הרכש), שהינו אביה של מזכירה בכירה בתע"א (להלן - המזכירה הבכירה). בהסכם, שתוקפו נקבע עד לסוף שנת 2000 והוארך באפריל 2001 עד לסוף שנת 2001, נקבע, כי על נציג הרכש לאתר עבור התע"א ספקים לעבודות בקבלנות משנה לייצור מכלולים במדינה א' ובמדינה ב'. עוד נקבע בהסכם, כי אם כתוצאה ממאמצי נציג הרכש ויוזמתו ייחתמו עסקות רכישה בין התע"א לבין ספקים אלה, יקבל הנציג עמלה בשיעור מסוים מהסכומים שתשלם התע"א בגין העסקות האמורות.

ביולי 2001 חתמה התע"א על הסכם עם חברה א' לייצור מכלולים. כארבעה חודשים לאחר מכן, בנובמבר 2001, עודכן ההסכם בין התע"א לבין נציג הרכש, ובעדכון נקבע שהוא יקבל עמלה על עסקת הרכש האמורה. על פי אומדן שערך משרד מבקר המדינה, תשלומי התע"א לנציג הרכש בגין עיסקה זו עשויים להסתכם בתום העיסקה במאות רבות של אלפי דולרים.

משרד מבקר המדינה מעיר, כי התע"א שילמה לנציג הרכש עמלות בגין העיסקה שנקשרה בינה לבין חברה א', על אף שלפי ההסכם שנחתם בינו לבין התע"א, הוא לא היה זכאי לעמלות אלה. זאת משום, שנציג הרכש לא יצר את הקשר העסקי בין התע"א לבין חברה א', שנוצר ביניהן כבר בשנת 1995, והוא אף לא יזם את העיסקה האמורה.

יתר על כן, ממצאי הביקורת מצביעים על כך, שנציג הרכש של התע"א שקיבל עמלה מהתע"א עבור שירותיו בקשר לחברה א', שימש בו-בזמן גם כמתווך/סוכן של חברה א'. הוא קיבל הזמנות עבודה ממפעלים שונים בתע"א, בהיותו נציג של חברה א', והעבירן לביצוע בחברה זו. כך יוצא, שהנהלת התע"א העסיקה נציג רכש, שהעסקתו הייתה נגועה בניגוד עניינים.

התע"א שילמה בתקופה האמורה לנציג הרכש גם בגין שירותים אחרים שסיפק לה בהתקשרויות אחרות עימו, בין היתר, כנציג שיווק וכספק של עבודות ייצור שונות שבוצעו בחו"ל. בסך הכל שילמה התע"א לנציג בגין שירותים אלו מאות רבות של אלפי דולרים בתקופה שבין נובמבר 1999 ליוני 2002.

בביקורת עלה, שהתקשרות התע"א עם נציג הרכש והתחייבותה לשלם לו עמלות נעשו בהליך בלתי תקין. הדבר התבטא בהיעדר נוהל בתע"א להסדרת מינוי נציגי רכש, ובאי-הקפדה על הוראות הנוהל למינוי סוכני שיווק, שאותו אימצה גם לצורך מינוי נציגי רכש. לא נמצא תיעוד המצביע על כישוריו, על סיבת העדפתו על פני נציגים אחרים, ועל כך שבעלי התפקידים שהמליצו על ההתקשרות עימו ערכו בדיקה כלשהי להתאמתו לתפקיד על פי אמות המידה הנדרשות על פי הנוהל בהתקשרות עם מקדמי שיווק. כמו כן, לא נמצא תיעוד המצביע על כך שהתע"א בדקה, בהתאם לנוהל האמור, אם יש לנציג הרכש או שהיו לו בעבר סוכנויות אחרות, ואם הן עלולות לעורר ניגוד עניינים, קודם לאישור ההסכם, שנחתם עימו באוקטובר 1999, ואף לאחר מכן בעת הארכת תוקפו של ההסכם.

בנוסף לכך התברר, שעד מועד סיום הביקורת, יולי 2002, לא פעלה התע"א בהתאם להנחיית פרקליטת המדינה משנת 1996, ולא ערכה שינוי בנהליה העוסקים במניעת ניגוד אינטרסים אצל עובדי החברה. הנחיית פרקליטת המדינה באה לאחר חקירה שנערכה בדבר חשד לניגוד עניינים אצל המזכירה הבכירה, שנבעה מהתקשרות בין התע"א לבין חברות משפחתיות שבבעלותה ובבעלות אביה, שמונה לאחר מכן על ידי התע"א כנציג רכש מטעמה.