לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור

הסדר עקרונות לשימוש בנכסים עם תום הזיכיון - בתי זיקוק לנפט

הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
זיכיון; נכסים; הפרטה; שקיפות

תקציר

​פעולות הביקורת

חברת "בתי זיקוק לנפט בע"מ" פועלת מכוח זיכיון שנתן בשנת 1933 הנציב העליון הבריטי, לתקופה שתסתיים באוקטובר 2003. משרד מבקר המדינה בדק את תהליך הכנת הסדר העקרונות בדבר השימוש בנכסי החברה, שגיבש החשב הכללי במשרד האוצר עם בז"ן ועם החברה לישראל. הבדיקה נעשתה בחברה; במשרד ראש הממשלה - אצל יועץ ראש הממשלה לתשתית ולפיתוח וברשות החברות הממשלתיות; במשרד האוצר - באגף החשכ"ל ובאגף התקציבים; בלשכת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (כלכלי-פיסקאלי) שבמשרד המשפטים ובמשרד התשתיות הלאומיות. בדיקות השלמה נעשו במשרד הפנים ובמינהל מקרקעי ישראל.

הסדר עקרונות לשימוש בנכסים עם תום הזיכיון

תקציר

ב-18.10.03 יסתיים הזיכיון המנדטורי שמכוחו פועלת חברת בתי זיקוק לנפט בע"מ (להלן - בז"ן). באותו מועד אמורה בז"ן, על פי עמדת המדינה, להעביר לידי הממשלה ללא תמורה את נכסיה, לרבות המבנים והמתקנים בשטח שקיבלה מתוקף הזיכיון. על עמדה זו חולקות בז"ן והחברה לישראל בע"מ, המחזיקה ב-26% ממניות בז"ן ובזכות סירוב ראשונה לרכישת 74% ממניות בז"ן שבידי המדינה. על פי טענתן, נכסי בז"ן אינם אמורים לחזור לבעלות המדינה חינם. לקראת תום הזיכיון אישרה ועדת השרים לענייני חברה וכלכלה ב-25.11.02 הסדר עקרונות בדבר השימוש בנכסי בז"ן (להלן - ההסדר), שגיבש החשב הכללי במשרד אוצר (להלן - החשכ"ל) עם בז"ן ועם והחברה לישראל.

בהסדר נקבע, כי בז"ן תמשיך להפעיל את נכסיה במשך 25 שנה תמורת תשלום דמי הרשאה למדינה, ויש לה אופציה להפעילם 25 שנה נוספות (להלן - תקופת ההרשאה), וכי אם במהלך תקופת ההרשאה תוכרע המחלוקת בין הממשלה לבין בז"ן והחברה לישראל בעניין השבת נכסי בז"ן בתום הזיכיון, תיושם ההכרעה רק לאחר תקופת ההרשאה.

החשכ"ל לא הציג לגורמים הממשלתיים הנוגעים בדבר תחשיב מפורט שלפיו היו אמורים להיקבע דמי ההרשאה. לחשכ"ל גם לא היו נתונים הנוגעים לחלק מהשיקולים והמשתנים שלטענתו שימשו אותו בקביעת דמי ההרשאה, כגון הערכות שווי עדכניות של נכסי בז"ן.

אין בהסדר התייחסות מיוחדת למקרקעין ששטחם הכולל הוא 639.5 דונם (שטח הזיכיון הוא 2,520 דונם), שהעבירה בז"ן לצדדים שלישיים, כפי שראוי היה שיהיה.

הכנת ההסדר לא לוותה בעבודת צוות היגוי שבו הייתה אמורה להשתתף רשות החברות הממשלתיות, כפי שנדרש כבר בהחלטת הממשלה מ-1995, ואנשי המקצוע ברשות לא שותפו באופן מספק בהכנת ההסדר.

בהתאם להחלטת הממשלה מאוגוסט 1999 החליטה ועדת השרים לענייני הפרטה, באוקטובר אותה שנה, עקרונית, להפריט את בז"ן בדרך של פיצול (בין בית הזיקוק בחיפה לבית הזיקוק באשדוד), אולם במהלך שנת 2002 החלו בז"ן ורשות החברות הממשלתיות להיערך להפרטת מניות בז"ן שבידי המדינה בדרך של הנפקה בבורסה. הדבר נעשה בהתאם להנחיית ראש הממשלה מר אריאל שרון מינואר 2002, בניגוד להחלטת ועדת השרים לענייני הפרטה משנת 1999. המשנה ליועץ המשפטי לממשלה הביע את דעתו ביולי 2002, כי מכירת מניות בז"ן בבורסה במבנה הנוכחי של בז"ן, משמעה שהחברה לישראל, המחזיקה רק ב-26% ממניות בז"ן, תקבל לידיה למעשה את השליטה בבז"ן בלי ששילמה תמורה למדינה.