לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור
הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
זמני המתנה; ניתוח צרכים; עלויות טיפול; עתודאים

תקציר

​מערך רפואת השיניים בצה"ל הוא מערך מקצועי בפריסה כלל-צה"לית, הכפוף למפקדת קצין הרפואה הראשי, ומהווה נדבך במערך הרפואה הצה"לי הכולל. על פי פקודת הארגון למערך רפואת השיניים, שפרסם אגף התכנון בצה"ל באוגוסט 2007, מערך זה יכלול ברמת המטה הכללי את מחלקת רפואת השיניים ואת מכון רפואת השיניים, וברמת הזרועות והפיקודים - מרפאות מומחים, מרפאות מרחביות, מרפאות יחידתיות וניידות. ייעוד המערך הוא מתן שירותי רפואת שיניים מיטביים, על מנת לקדם את בריאות הפה והשיניים של כלל חיילי צה"ל, בעיקר לאלה המשרתים בשירות סדיר, ולתמוך בכשירותם למשימותיהם.

מערך רפואת השיניים כולל 76 מרפאות בפריסה ארצית, ובהן 159 רופאים ו-27 שינניות. בשנת 2011 התקיימו כ-269,000 מפגשי בדיקות וטיפולים במרפאות השיניים, כשני שלישים מהם עם חיילי חובה וכשליש עם אנשי קבע. עלות המערך מסתכמת בכ-70 מיליוני ש"ח בשנה.

פעולות הביקורת

בחודשים ספטמבר 2011 עד מאי 2012 בדק משרד מבקר המדינה נושאים מרכזיים בנוגע לשירותי רפואת השיניים לחיילי צה"ל. נבדקו, בין היתר, הנושאים הבאים: תקינה של רופאים ושל שינניות, קליטת רופאי שיניים בצה"ל, סקרים על איכות השירות, מחשוב מערך רפואת השיניים, אי-התייצבות מטופלים לטיפולי שיניים במרפאות, זמן המתנה לתור לרופא, תפוקות עבודה של רופאי השיניים וטיפול שיניים לבני המשפחה של אנשי הקבע. הביקורת נערכה בצה"ל.

עיקרי הממצאים

צה"ל לא ערך ניתוח צרכים עדכני ויסודי במערך רפואת השיניים טרם בואו לספק שירותי רפואת שיניים לחיילים. ניתוח כזה היה אמור להתחשב בנושאים כגון: קביעת מדדים לאיכות רפואת השיניים שצה"ל מעוניין להעניק לחיילים, קביעת משך ההמתנה לתורים שצה"ל רואה לנכון להחיל בתחומי המומחיות השונים, ופריסה מיטבית של מרפאות. בהיעדר ניתוח כזה, לא ניתן לקבוע אם מפתחות התקינה שנקבעו לפני כ-25 שנה מהווים עדיין מענה אמיתי לצרכים.

על פי נתונים שהיו בידי מפקדת קצין הרפואה הראשי בצה"ל בנוגע לשריון מקומות לעתודאים בבית הספר לרפואת שיניים, מחסור בעתודאים במערך רפואת השיניים יוצר פער משמעותי ביכולת לתת מענה איכותי וכמותי לצורכי רפואת השיניים בכלל ולמרפאות בפריפריה בפרט. חרף העובדה שכבר בשנת 2003 זיהה צה"ל מחסור משמעותי בעתודאים כבעיה מרכזית, המאיימת על תפקוד מערך רפואת השיניים, רק לאחר מועד סיום הביקורת הושגה הסכמה בין כל הגורמים המעורבים על אופן הטיפול בבעיה, והתכנית לתיקון המצב יצאה אל הפועל.

בשנים 2009 ו-2010, על אף המלצות צוות בוחנים שלא לקלוט רופאי שיניים המועמדים למערך רפואת השיניים, שלא עמדו בהצלחה במבחן הקבלה המקצועי ושקיבלו הערכות נמוכות מצוות הבוחנים, החליט עוזר קרפ"ר לרפואת שיניים דאז לגייסם, וזאת נוכח מחסור ברופאי שיניים.

התמונה שהתקבלה מהסקר שערך צה"ל במאי 2010 בנוגע לשביעות רצון המטופלים, לא שיקפה את שביעות הרצון של כלל החיילים, משום שהוא נערך בקרב משרתי הקבע בלבד, המהווים רק כשליש מהמטופלים.

מערך רפואת השיניים מנוהל ללא מערכת מידע, היכולה לספק למפקדים שבמערך נתונים בסיסיים לצורך ניהול מיטבי של המערך, לרבות מידע אודות מספר החיילים שטופלו במערך רפואת השיניים ומידת ניצולו.

צה"ל אינו אוכף את הוראת קצין הרפואה הראשי (להלן - קרפ"ר) ואת פקודת מטכ"ל בנוגע לצעדים שיש לנקוט במקרים שחיילים ובני משפחה של משרתי הקבע לא התייצבו לטיפולי שיניים שנקבעו עבורם.

מחלקת רפואת השיניים לא קבעה מדדים לזמני ההמתנה לתורים לפי סוגי הטיפולים השונים. בהיעדרם, לא ניתן לדעת אם זמני ההמתנה הקיימים בפועל הם ארוכים מדי או בגדר נורמות רצויות.

הזכאות הקבועה בפקודת מטכ"ל לטיפולי שיניים בצה"ל בתשלום, הורחבה לעשרות אלפי אזרחים נוספים - גמלאים, משפחות מקבלי קצבת פרישה, אלמנות ושארים - באמצעות הוראת קרפ"ר בלבד, ולא באמצעות פקודת מטכ"ל, כמתבקש.

במפקדת קרפ"ר אין מידע בנוגע לעלות הטיפולים בבני משפחות משרתי הקבע. כתוצאה מכך, בין היתר, צה"ל אינו יודע אם הוא מכסה את עלויותיו במתן טיפולי רפואת שיניים לבני המשפחה של משרתי הקבע. נתון זה חשוב על מנת שיילקח בחשבון בעת קביעת מחירי המחירון של טיפולי השיניים המוענקים לבני המשפחה של משרתי הקבע.

סיכום והמלצות

צה"ל מספק שירותי רפואת שיניים לחיילים, ובעיקר לאלה המשרתים בשירות סדיר (חובה וקבע). נוכח זאת, ונוכח ייעוד מערך רפואת השיניים - לתת שירותי רפואת שיניים מיטביים על מנת לקדם את בריאות הפה והשיניים של כלל חיילי צה"ל - ראוי כי השירות יהיה איכותי וזמין.

כפי שעולה מדוח ביקורת זה, קיימים ליקויים במערך רפואת השיניים בצה"ל, הבאים לידי ביטוי, בין היתר, בהיעדר מיפוי עדכני בנוגע לצורכי הצבא בתחום רפואת השיניים, ובהיעדר מערכת מחשוב יעילה, שתשרת את המפקדים במערך רפואת השיניים ושתהווה כלי ניהול יעיל עבורם. זאת בנוסף למחסור בעתודאים לרפואת שיניים, שמחריף מדי שנה בשנה, ומשליך על עצם היכולת להעניק טיפול מיטבי לחיילים, במיוחד במרפאות הפריפריה.

על קרפ"ר, שהוא הסמכות המקצועית העליונה בצה"ל בכל הנוגע לתחום הרפואה, ועל עוזר קרפ"ר לרפואת שיניים, שמתפקידו לקבוע את המדיניות בתחום רפואת השיניים בצה"ל, לפעול לתיקון הליקויים שהועלו בדוח זה, וביניהם, קידום מחשוב מערך רפואת השיניים, פתרון בעיית המחסור בשינניות בצה"ל והתאמת התקינה של מערך רפואת השיניים לצורכי צה"ל העכשוויים.

לדעת מבקר המדינה, גם נוכח הליקויים שהועלו בדוח זה, יש מקום שצה"ל יבחן את התפיסה של הספקת שירותי רפואת השיניים לחיילים, וישקול חלופות בתחום זה. זאת, בין היתר, גם על מנת שיהיה רצף טיפולי לחיילים בחובה ובקבע, תוך לקיחה בחשבון טיפולים מתמשכים הכרוכים בעלות ניכרת.