לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור

היבטים בשימוש בכלי רכב לנהיגה עצמית במשרד הביטחון ובצה"ל

הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
כלי רכב; ליסינג תפעולי; דוחות חנייה; אכיפה

תקציר

​נהיגה עצמית במשרד הביטחון (להלן - משהב"ט) ובצה"ל נעשית בעיקר בכלי רכב שמשהב"ט רוכש, שוכר או חוכר לתקופה קצובה בשיטת ליסינג תפעולי  (להלן - ליסינג) עבורו ועבור צה"ל.

על פי נתוני אגף מבצעים לוגיסטיים ונכסים שבמשהב"ט (להלן - אמו"ן), ביוני 2012 כללה מצבת כלי הרכב לנהיגה עצמית (להלן - כלי רכב) במשהב"ט 431 כלי רכב: 270 (63%) בבעלות משהב"ט, ו-155 (36%) שכורים . 277 (64%) כלי רכב מכלל המצבה שימשו ככלי רכב צמודים , 93 שימשו ככלי רכב איגום  ו-61 שימשו ככלי רכב יחידתיים . על פי הוראת אמו"ן , שעניינה העמדת כלי רכב לביצוע תפקיד (להלן - הוראת אמו"ן), סמנכ"ל וראש אמו"ן קובע את הזכאות לשימוש בכלי רכב, והחטיבה לתחבורה באמו"ן אחראית להקצאתם לעובדים.

על פי נתוני אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה בצה"ל (להלן - אט"ל), באוקטובר 2011 כללה מצבת כלי הרכב בצה"ל כ-14,240 כלי רכב: כ-72% מהם בליסינג, כ-18% מהם כלי רכב שמשהב"ט רכש עבור צה"ל וכ-10% מהם כלי רכב שהמשרד שכר עבור צה"ל. כ-520 מכלל הרכבים השכורים הם כלי רכב צמודים , וכ-890 הם כלי רכב משימתיים . אט"ל נושא באחריות מטה לניהול משק כלי הרכב לנוסעים בצה"ל לרבות קביעת המדיניות, קביעת שיאים לזרועות ולגופי צה"ל וקביעת מפתחות תקינה.

פעולות הביקורת

בתקופה ספטמבר 2011 עד יוני 2012 בדק משרד מבקר המדינה היבטים בשימוש בכלי רכב במשהב"ט ובצה"ל. במשהב"ט נבדקו: קביעת הזכאות לכלי רכב צמודים; המכרז שהוא ערך בשנת 2011 לשכירת כלי רכב; חלופות להתקשרות בנוגע לכלי רכב לתקופות ארוכות; והפיקוח ובקרה על השימוש בכלי רכב איגום ובכלי רכב יחידתיים. בצה"ל נבדקו: השימוש בשוברים למתן כלי רכב שכורים למפקדי חטיבות (להלן - מח"טים) ולמפקדי גדודים (להלן - מג"דים) במילואים, ואכיפת דוחות חניה לכלי רכב שבשימוש צה"ל. הביקורת נערכה במשהב"ט - באמו"ן, במינהל ההרכשה והייצור ובאגף הכספים; בצה"ל - באט"ל, באגף כוח אדם (להלן - אכ"א) ובמפקדת הפרקליט הצבאי הראשי.

עיקרי הממצאים

קביעת הזכאות לכלי רכב צמודים במשהב"ט

הזכאות לכלי רכב צמוד במשהב"ט נקבעת ללא אמות מידה, ועל ידי גורם יחיד. בביקורת לא נמצאו נימוקים להחלטות שקיבל הגורם המוסמך בנוגע לאישור הזכאות. מדובר במתן הטבה לעובד בהליך שאינו עולה בקנה אחד עם כללי מינהל תקין.

מכרז לשכירת כלי רכב

במכרז שפרסם משהב"ט לשכירת כלי רכב הוא התייחס לשתי תקופות שכירות בלבד - יומית ושנתית, בלי דרישה לקבל הצעת מחיר לשכירות חודשית. בכך משהב"ט לא הבטיח לעצמו ולצה"ל תנאי התקשרות עם מרב היתרונות.

חלופות להתקשרות בנוגע לכלי רכב לתקופות של שנה ומעלה

גם לאחר שנודעו למשהב"ט תוצאות ההשוואה שערך אט"ל, ולפיה חלופת החכירה בשיטת ליסינג זולה בהשוואה לשכירות, הוא המשיך לשכור עבור עובדיו כלי רכב לתקופות ארוכות.

שימוש ברכבי איגום ובכלי רכב יחידתיים במשהב"ט

הפיקוח והבקרה של אמו"ן על כלי רכב יחידתיים, המשמשים דרך קבע את צורכי עבודתם של אגפי משהב"ט ונמצאים באחריותם, לקויים. מדוחות פנימיים של משהב"ט עולה, שהיו מקרים של שימוש בכלי רכב אלה לצרכים פרטיים, על ידי עובדים שאינם זכאים לכך, ומקרים של התחמקות מתשלום המס בגין זקיפת שווי כלי רכב צמוד.

כלי רכב שכורים למח"טים ולמג"דים במילואים

הפיקוח והבקרה של צה"ל על שוברים לשכירת כלי רכב למח"טים ומג"דים במילואים לקויים. אף שבמהלך השנים התגלו מספר מקרים של זיוף שוברים לשכירת כלי רכב, שכתוצאה מכך חויב משהב"ט בתשלומים עודפים לחברות ההשכרה, אט"ל לא נקט צעדים שימנעו את זיוף השוברים.

אכיפת דוחות חניה לכלי רכב שבשימוש צה"ל

על אף שכבר משנת 2007 משהב"ט וצה"ל היו מודעים לקיום של דוחות בגין עברות חניה של חיילים, הדוחות לא טופלו, ועד מרץ 2012 צה"ל לא הפעיל אמצעי אכיפה נגד החיילים שביצעו את העברות. כתוצאה מכך, נדרשה הקופה הציבורית לשאת במימון דוחות חניה של חיילים. בינואר 2012 הסתכמו דרישות התשלום מצד הרשויות המקומיות בכ-19 מיליון ש"ח בגין עברות שנעברו עד מאי 2011.

סיכום והמלצות

כלי רכב במשהב"ט ובצה"ל נמסרים לבעלי תפקידים לשימוש אישי או לביצוע משימות ייעודיות. דוח זה מצביע על כך שלעתים שימוש בכלי רכב אלה נעשה ללא פיקוח ובקרה מספיקים ואף בניגוד לכללי מינהל תקין.

משרד מבקר המדינה מעיר, שיש לראות בחומרה מצב שבו משך שנים רבות משהב"ט מצמיד כלי רכב לעובדיו ללא קביעת אמות מידה לזכאות. על מנכ"ל משהב"ט להנחות ללא דיחוי על קביעת אמות מידה לזכאות לרכב צמוד. כמו כן, יש לראות בחומרה את אי-הפעלת אמצעי אכיפה על ידי צה"ל נגד חיילים בגין דוחות חניה, וחיוב הקופה הציבורית במימון דוחות אלה. על צה"ל להשלים בהקדם את התהליכים שיאפשרו טיפול ראוי בדוחות החניה.

נוכח הנראות הציבורית והעלות הכספית הכרוכה בהקצאת כלי רכב לשימוש של בעלי תפקידים בשירות הציבורי, על משהב"ט ועל צה"ל לפעול ללא דיחוי לתיקון מכלול הליקויים שעלו בדוח זה.