לוגו מדינת ישראל
ספריית הפרסומים משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור

רשות השידור - מכרזים למשרות, קידום ומינוי של עובדים והעסקת יועצים

הגעת לתוכן כרטיסייה על מנת להמשיך בנייוט דלג עם החיצים למטה ולמעלה
מסגרת פרסום:
תאריך הפרסום:
סוג הפרסום:
מכרזים; גיוס עובדים; יועצים; מינויים

תקציר

​פעולות הביקורת

ברשות השידור נבדקו היבטים הנוגעים לדרישות הסף שנקבעו במכרזים למילוי משרות בדירוג העיתונאים, קידום עובדים ומינוי עובדים למשרות ניהול והעסקת יועצים.

מכרזים למשרות, קידום ומינוי של עובדים והעסקת יועצים

תקציר

ברשות השידור (להלן - הרשות) קיים הליך של קבלת עובדים לדירוג עיתונאים, גם אם אין להם השכלה אקדמית, והדבר מאפשר לבחור בהם במכרזים למשרות ניהול בדירוג זה. הליכי המכרזים למשרות ניהול שונות התמשכו זמן רב ולא הסתיימו בזמן שקצבו להם המוסדות המנהלים בשנת 2002. כמה מכרזים פורסמו יותר מפעם אחת בלי שכונסו ועדות מכרזים. מספטמבר ועד דצמבר 2002 פרסמה הרשות מכרזים למשרות ניהול בדירוג העיתונאים ובהם שונו תנאי הסף הנדרשים מעובדים שאינם בעלי השכלה אקדמית, בלי שהוועד המנהל החליט על השינויים. במכרזים אלה ובמכרזים שפורסמו באוקטובר 2003 לא נדרשה עמידה במבחני מיון מקצועיים חיצוניים, בניגוד להחלטת הוועד המנהל מאוקטובר 2001, שלפיה העובדים שיציגו מועמדות למכרזים על תפקיד מנהל מחלקה ומעלה, יתבקשו לעבור מיון באמצעות מבחן מקצועי.

בשנים 2002-2003 (עד ספטמבר) הועלו כ-90 עובדים בדרגה כעבור פחות משנתיים מקבלת הדרגה הקודמת, קידום מואץ מזה המתחייב לפי ההסכמים עם הגופים המייצגים את העובדים בדירוגים השונים; 23 מהם (כ-25%) קודמו בדרגה הן בשנת 2002 והן בשנת 2003, מהם 14 קודמו בשתי דרגות בתוך שנתיים עד שנתיים ושלושה חודשים. מנכ"ל הרשות החליט, בניגוד לנוהל הרשות, לתת לעובדים ללא מכרז מינוי של קבע למשרות שמילאו לפי מינוי בפועל.

הרשות התקשרה בחוזים קבלניים עם חמישה מומחים חיצוניים למתן שירותי ייעוץ, בלי שהתקציב למימון השירותים הובא לאישור הוועד המנהל, ובלי שוועדת מכרזים דנה בהתקשרויות כדי להחליט אם ייעשו במכרז או יהיו פטורות ממנו, כנדרש בתקנות חובת המכרזים, התשנ"ג-1993. החוזים עם שניים מהיועצים הוארכו לאחר שהסתיים תוקפם, בניגוד להחלטת הוועד המנהל מאוגוסט 2003 לסיים את כל ההתקשרויות עם היועצים ולפרסם מכרז.

הרשות לא קבעה סידורים מיוחדים לייצוגה בידי ארבעה יועצים כלפי גופים חיצוניים, כנדרש בתקנון שירות המדינה (התקשי"ר) החל על הרשות, ולא מנעה משניים מהיועצים לפעול ברשות או בשמה, בעניינים שיועץ קבלן מנוע מלפעול בהם על פי הוראות התקשי"ר. מנכ"ל הרשות העסיק את אחד היועצים בתפקיד תקני של עוזר, לפי חוזה קבלני, אף על פי שבמשרה זו כיהנה עובדת הרשות.