תפקידו המרכזי של האגף להכשרה ולפיתוח כוח אדם (להלן - האגף) שבמשרד התעשייה המסחר והתעסוקה (להלן - משרד התמ"ת) הוא לקדם את כוח האדם המקצועי בארץ ולהתאימו לצורכי המשק. לצורך זה הוא מפעיל מסגרות שונות להכשרה מקצועית. רוב פעולות ההכשרה נעשות באמצעות גופי חוץ; מיעוטן נעשות במישרין בידי עובדי האגף במרכזי הכשרה ממשלתיים. בדיקת חלק מפעילות האגף בנושא ההכשרה המקצועית, ובעיקר פעילותו בתחום הכשרתם של מבוגרים בלתי מועסקים, העלתה כדלהלן:
1. מוסדות ההכשרה הפרטיים המקיימים את קורסי ההכשרה, במימון משרד התמ"ת ובפיקוח האגף, נבחרים משנת 2001 בשיטה של "מכרזי רשימה"; בשיטה זו מתפרסם מכרז פעם בשנה, ובו מתקבלות כל ההצעות לקיום קורסי ההכשרה המתוכננים בשנה שבה פורסם המכרז ובשנה שלאחריה. הזוכים במכרז משובצים ברשימה של מוסדות המורשים לבצע פעולות הכשרה במקצועות שצוינו בהצעותיהם (להלן - רשימת המוסדות). מפעם לפעם, לפי הצורך, האגף מתקשר בחוזה עם אחד המוסדות הזוכים, לצורך קיום קורס במקצוע שהציע. זהות המוסד נקבעת בידי ועדת המכרזים, לפי מקומו ברשימת המוסדות.
אמנם מלכתחילה דורגו המוסדות ברשימה לפי הציונים שהשיגו בעת בחינת הצעותיהם במכרז. אולם מוסד המקיים קורס במקצוע מסוים שמו מועתק לסוף רשימת המוסדות המורשים לקיים קורסים באותו מקצוע, בלי שים לב לציונו במכרז, וכשהאגף מבקש לקיים שוב קורס באותו מקצוע הוא מתקשר עם המוסד הבא ברשימה. במצב דברים זה אין ניתנת עדיפות ממשית למוסדות ההכשרה הטובים ביותר, אף אם הם זמינים במועדים שבהם יש צורך בקיומם של קורסים שהצעתם לקיימם זכתה, והדבר משפיע על איכות ההדרכה שמקבלים החניכים.
2. אף בתחום תכנון הקורסים למבוגרים התגלו פגמים: בשנים 2001-2003 לא התבססו תכניות ההכשרה השנתיות של האגף, המיועדות למבוגרים בלתי מועסקים, על בחינה שיטתית של טיב הקורסים שכבר התקיימו ותועלתם בכל הנוגע להשמת בוגריהם בעבודה. אמנם נמצא כי היו שיפורים בפעילות הרשות לתכנון כוח אדם שבמשרד התמ"ת בנוגע למחקרים ולסקרי הבוגרים וסקרי המעסיקים שהיא עושה, וכן בקשרי הגומלין בינה לבין האגף; אולם עדיין קשרי גומלין אלה וסקרי הרשות אינם חלק מובנה בתהליך קבלת ההחלטות ותכנון פעולות ההכשרה באגף.
3. (א) הפיקוח המקצועי-פדגוגי על תוכני הקורסים ותפעולם נעשה בידי מחלקת הפיקוח של האגף, שהועסקו בה 55 מפקחים (מלבד מנהל המחלקה וסגניתו), מהם שבעה מפקחים פדגוגיים למסלול הכשרת נוער בלבד, והיתר מפקחים מקצועיים בענפי המקצוע השונים שפעלו בכל מסלולי ההכשרה של האגף. מרבית המפקחים המקצועיים היו מופקדים כל אחד על פעולות ההכשרה שנעשו במקצועו ברוב שטחה של המדינה.
חישוב שעשה משרד מבקר המדינה העלה, כי המפקחים המקצועיים לא עמדו במכסת הביקורים השנתית המזערית במוסדות ההכשרה, שהייתה מוטלת עליהם לפי נוהלי האגף.
(ב) עם קורסי ההכשרה נמנים קורסים להסבה מקצועית של אקדמאים בלתי מועסקים או לעדכונם במקצועותיהם. לא הובהר למשרד מבקר המדינה כיצד נבדקות ומוערכות תכניות הלימוד שמציעים המוסדות, בהיעדר מפקחים מקצועיים באגף לחלק בלתי מבוטל מן המקצועות הייחודיים הנלמדים בקורסים אלה.
(ג) לא נעשה במחלקת הפיקוח של האגף תכנון תקופתי שיטתי של ביקורי המפקחים במוסדות ההכשרה, וכל מפקח קבע לעצמו את שגרת הביקורים היזומים. לפיכך לא היו בידי הנהלת האגף כלים ראויים שאפשרו לה לדעת אם נעשים ביקורים בכלל המוסדות בתדירות הראויה, ואם שירותי הפיקוח יעילים, ואף אירע שקורסים התקיימו בלא שום ביקור של המפקח המקצועי.
4. חלק קטן מפעולות ההכשרה למבוגרים נעשו בשמונה מרכזי הכשרה ממשלתיים שהאגף הפעיל בעצמו. בשנים 1999-2003 התקבלו ארבע החלטות ממשלה על סגירתם של לפחות שניים מהמרכזים או העברתם להפעלה בידי גופים חוץ-ממשלתיים, אולם ההחלטות לא בוצעו.