פעולות הביקורת
במינהל לסחר פנים נבדקו סדרי הפיקוח על המחירים: קיום תנאים לפיקוח; פרסום היתרים; הפיקוח על מחיר הלחם ועל מחיר הפסטה; בדיקות בדבר רווחיותן של חברות שמחיריהן בפיקוח ויישום המסקנות מבדיקות אלה. בדיקת השלמה נעשתה במשרד הביטחון.
עוד נבדקו במינהל לסחר פנים פעולות הממונה על הגנת הצרכן והיבטים אחדים של סדרי האכיפה בתחום זה. בדיקות השלמה נעשו ביחידת המחשב במשרד, במועצה הישראלית לצרכנות, ביחידה לצרכנות שבמשרד התשתיות הלאומיות ובשתי מחלקות במשרד המשפטים.
במשרד העבודה (לשעבר) נבדקו סדרי הפיקוח והבקרה וסדרי האכיפה של חוקי עבודה בשנים 2001-2003; באגף להכשרה ולפיתוח כוח אדם נבדק נושא הכשרה מקצועית, בעיקר זו המיועדת למבוגרים בלתי מועסקים, וסדרי הבקרה והפיקוח שלו על הכשרה מקצועית.
במסגרת ביקורת מעקב נבדק יישום ממצאי הביקורת שהועלו בדוח 52ב בנושא "שירות הפיקוח על העבודה - הטיפול בתאונות עבודה".
הפיקוח על המחירים
תקציר
חוק פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים, התשנ"ו-1996 (להלן - החוק), מסמיך את משרדי הממשלה לפקח על מחיריהם של מוצרים ושירותים. הפיקוח נועד, בין היתר, למנוע רווחי יתר מחברות הפועלות בשוק שאין בו תחרות מספקת. על פי החוק מינה שר התעשייה והמסחר מפקחת על המחירים ומונתה ועדת מחירים. החוק קובע שלוש רמות פיקוח: לפי פרק ה' לחוק, לפי פרק ו' לחוק ולפי פרק ז' לחוק. במועד הביקורת היו בפיקוח 47 מוצרים וקבוצות שירותים.
החוק אינו מסמיך את המפקח על המחירים להפחית מחיר של מוצר או שירות שהפיקוח עליו הוא לפי פרק ו', גם אם הדבר נדרש. עקב כך, כאשר משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה (להלן - משרד התמ"ת או המשרד) מעוניין להפחית מחיר כזה, הוא נאלץ לפעול בדרכי עקיפין ולהחיל על המחיר לזמן קצוב פיקוח לפי פרק ה', המאפשר לשרים לפרסם צו בדבר הפחתתו; לאחר שעובר פרק הזמן הנקוב בצו חלה על המחיר אוטומטית רמת הפיקוח הקודמת. לדעת משרד מבקר המדינה, רצוי שמשרד התמ"ת ישקול את האפשרות ליזום תיקון לחוק שיאפשר גם להפחית מחירי מוצרים שחל עליהם פיקוח לפי פרק ו'.
ברשימת המוצרים והשירותים שמחיריהם בפיקוח נמצאים מוצרים שתנאי השוק שלהם השתנו, וספק אם עדיין מתקיימים בהם התנאים לקיום פיקוח על מחיריהם. לדעת משרד מבקר המדינה, על משרד התמ"ת לבדוק מחדש את כל המוצרים והשירותים שמחיריהם בפיקוח ולבחון אם עדיין מתקיימים בהם התנאים הקבועים בחוק להחלת פיקוח על מחירים.
המשרד אינו מפרסם בעיתונים היתרים להעלות מחירים של מוצרים שבפיקוח אף שהחוק מחייב זאת. אי-הפרסום של הודעות על שינוי במחירי מוצרים שבפיקוח המשרד, בעיקר במחירים של מוצרי צריכה ושל חלק מהתשומות לתעשייה, מונע מציבור הצרכנים והיצרנים מידע חיוני הדרוש לו בעת רכישת המוצרים.
הפיקוח חל גם על מחיריהם של לחם לבן ולחם אחיד לא פרוסים, לחם לבן ולחם אחיד פרוסים וחלה רגילה. נמצא, שכל אחד מהשרים לשעבר רן כהן ודליה איציק החליט בזמן כהונתו במשרד להעלות את מחירי הלחמים הפרוסים בשיעורים גבוהים מהמתבקש, כדי להימנע מלהעלות את מחירי הלחם הלבן והלחם האחיד שאינם פרוסים. החלטות אלה אינן מתיישבות עם הוראות החוק, שאינן מאפשרות להתיר העלאת מחיר בשיעור גדול מהשיעור המבוקש, ועם אמות המידה לעדכון מחירים שקבעה ועדת המחירים, המבוססות על שיקולים כלכליים גרידא. זאת ועוד, החלטות אלה הביאו לסבסוד צולב בין מחירי הלחמים שבפיקוח ובכך יצרו עיוות כלכלי. סבסוד מחירים צריך להיות מפורש וישיר.
הפיקוח חל גם על מחירי אטריות ומוצרי פסטה. במהלך 2002, בעת כהונתה של השרה לשעבר דליה איציק, הועלה פעמים הצורך לייקר את מחירי הפסטה עקב עליית מחירי התשומות. בשתי הפעמים החליטה השרה שמחירי המקרוני והספגטי לא יועלו, ואילו מחירי האטריות והפתיתים יועלו בשיעור גבוה מהנדרש. הדבר אינו עולה בקנה אחד עם הוראות החוק ואמות המידה לבחינת הצורך בעדכון מחירים, וגם יוצר סבסוד צולב בין מחירי הפתיתים והאטריות ובין מחירי המקרוני והספגטי.
מחירי המוצרים שבפיקוח מתעדכנים בשני אופנים: עדכון שוטף - בהתאם לשינוי בסל התשומות של המוצר; ועדכון בסיסי - בהתאם לבדיקת רווחיות שנעשית לחברות שמחיריהן בפיקוח, על פי הדוחות הכספיים שלהן. המשרד לא קבע את התדירות של בדיקות הרווחיות. הביקורת העלתה כי גם חברות שנדרשו לדווח על רווחיותן נמנעו מלהגיש את דוחותיהן הכספיים או חומר נוסף הנדרש לבדיקת רווחיותן; וכי המשרד לא פעל למניעת התופעה.